SHANGHAI, CHINA - OCTOBER 07: Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates as he crosses the finish line to win the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit on October 7, 2007 in Shanghai, China. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Legendás versenyek felvételeivel pótolja a kimaradó futamokat az M4 Sport, ezúttal a 2007-es Kínai Nagydíj került képernyőre. Érdekességek és háttérinformációk az előzményekről, valamint a futamról.
A rajongók a kényszerszünet alatt sem maradnak Forma-1-es közvetítés nélkül: a kimaradó futamok napján az M4 Sport „élő” közvetítéssel több klasszikus verseny felvételét leadja. Két héttel ezelőtt az 1993-as Európa Nagydíj volt az első a sorban, ezúttal a 2007-es Kínai Nagydíjat lehetett újra átélni.
2007-ben a Ferrari és a McLaren csapata is nagy változásokon ment keresztül. Michael Schumacher az előző idény végén visszavonult a Forma-1-től, helyére pedig Kimi Räikkönen érkezett éppen a wokingiaktól. A finn pilótát és Pedro de la Rosát az előző két idény győztese, Fernando Alonso, illetve a nagyon tehetséges, saját nevelésű újonc, Lewis Hamilton pótolta.
A két csapat között végig nagyon kiélezett volt a küzdelem, még annak ellenére is, hogy a Michelin 2006 végén kiszállt az F1-ből, így 2000 után ismét a Bridgestone volt az egyetlen gumiszállító. Sokan azt gondolták, hogy ez a Ferrarinak nagy előnyt jelenthet, hiszen ők – ellentétben a McLarennel – az előző években is a japánok abroncsait használták.
A Bridgestone-nál azonban hangsúlyozták, hogy a gumikat teljes mértékben újratervezték, így ez csak minimális mértékben fog számítani a szezon során.
Ez végül így is történt, hiszen 15 verseny után Hamilton, Alonso és Räikkönen 4-4, míg a másik Ferrarival Felipe Massa 3 futamgyőzelemmel állt. A brazil pilóta az utolsó, Japán Nagydíjon matematikailag is kiszállt a világbajnoki küzdelemből, de a másik három versenyzőnek még megvolt a lehetősége arra, hogy felérjen a csúcsra.
Az esélyek azonban közel sem voltak egyformák, hiszen Hamilton 107 ponttal állt az élen, 12 ponttal megelőzve Alonsót és 17-tel Räikkönent.
Ez azt jelentette, hogy a brit pilóta úgy vághatott neki az idény utolsó két hétvégéjének, hogy egy, akkoriban 10 pontot érő futamgyőzelemmel biztosan övé az elsőség. A 22 esztendős pilóta egy lépésre állt attól, hogy minden idők legfiatalabb világbajnoka legyen, és egyben az F1 történetének első szezonját megnyerő Giuseppe Farina után második alkalommal újoncként érjen fel a csúcsra.
A világbajnokság első három helyezettjének eredményei futamról futamra
Hamilton
Alonso
Räikkönen
Ausztrál Nagydíj
3.
2.
1.
Malajziai Nagydíj
2.
1.
3.
Bahreini Nagydíj
2.
5.
3.
Spanyol Nagydíj
2.
3.
Kiesett
Monacói Nagydíj
2.
1.
8.
Kanadai Nagydíj
1.
7.
5.
USA Nagydíj
1.
2.
4.
Francia Nagydíj
3.
7.
1.
Brit Nagydíj
3.
2.
1.
Európa Nagydíj
9.
1.
Kiesett
Magyar Nagydíj
1.
4.
2.
Török Nagydíj
5.
3.
2.
Olasz Nagydíj
2.
1.
3.
Belga Nagydíj
4.
3.
1.
Japán Nagydíj
1.
Kiesett
3.
Az egyéni tabella alapján kézenfekvő lenne, hogy a konstruktőri pontversenyben a McLaren állt az élen, hiszen a wokingiak versenyzői 32 ponttal szereztek többet a maranellóiaknál. Ekkor azonban már túl voltunk az emlékezetes kémbotrányon, ahol a Ron Dennis vezette alakulatnak nem csupán a 100 millió dolláros büntetéssel, hanem a csapatbajnokságból történő kizárással is szembe kellett néznie.
Így pedig a Ferrarinak nem maradt ellenfele, hiszen a BMW 78 ponttal lemaradva követte őket.
Az idény utolsó előtti futamát Sanghajban rendezték. Az 5451 méteres hosszúságú, 16 kanyarból álló pálya 2004 óta ad otthont Forma-1-es versenynek, és bár mára már megszokhattuk, hogy a Kínai Nagydíjat az év elején tartják, 2008-ig a naptár utolsó hétvégéi között kapott helyet.
Räikkönen mindhárom szabadedzésen, valamint az időmérő edzés első két szakaszában is az élen végzett. Az akkori szabályok szerint azonban a Q3 kezdetén úgy kellett megtankolni az autót, hogy másnap azzal az üzemanyag-mennyiséggel rajtoltak el. A valamivel lassabb köridők pedig Hamiltonnak kedveztek, aki a kvalifikáció végén mindkét Ferrarit átugrotta, és megszerezte a pole pozíciót. Mellőle Räikkönen, mögüle Massa indulhatott.
Alonso a 4. lett, a címvédő több mint 6 tizedmásodpercet kapott csapattársától.
Hamilton előtt így óriási esély nyílt, hogy az október 7-i futamon bebiztosítsa a világbajnoki címet. Ahhoz, hogy ezt elkerüljék, Alonsónak legalább 2, Räikkönennek pedig minimum 7 ponttal kellett többet szereznie riválisánál.
A papírforma tehát bajnokavatást ígért, de amellett, hogy az autók kezdeti tömegét nem lehetett pontosan tudni, az időjárás is bizonytalansági tényező volt. A Krosa tájfun az időmérőn még megkímélte a mezőnyt, de a futamra az előrejelzések esőt ígértek. A brit pilóta akár még örülhetett is ennek, hiszen az egy héttel korábbi Japán Nagydíjat hasonló körülmények között nyerte meg, de ilyen időjárásnál senki nem mehet biztosra.
Az érthetetlen hiba életben tartotta Räikkönen és Alonso esélyeit
Sokáig úgy tűnt, hogy a Kínai Nagydíj valóban a bajnokavatásról szól, végül azonban egy érthetetlen stratégiai hibának köszönhetően Hamilton kiesett a versenyből. A futamot Räikkönen nyerte, míg Alonso a 2. helyen ért célba, így mindketten életben tartották világbajnoki esélyeiket. Előbbi 7, utóbbi 4 pontos hátrányban utazhatott Brazíliába.
A verseny megkezdése előtt a pálya nedves volt, így az egész mezőny intermediate gumikon állt fel a rajtrácsra. A felvezető körön ráadásul az eső is eleredt, a közvetítésben jól lehetett látni, ahogyan a nézők előveszik az esernyőiket.
A rajtnál Hamilton remekül jött el, Räikkönen pedig magabiztosan tartotta a 2. pozíciót. Alonso viszont jobban indult Massánál, és a spanyol pilóta az 1-es kanyarban rögtön körbe is autózta a brazil versenyzőt. Öröme azonban nem tartott sokáig, hiszen a 6-os kanyarban a Ferrari pilótája visszaszerezte a 3. helyet.
Az első körökben a távolság folyamatosan nőtt az első három között, egyedül Alonso tudott közel maradni Massához, de később ő is lőtávolon kívülre került. A 10. kör végén Hamilton már 6.6 másodperccel vezetett Räikkönen előtt, akit csapattársa további 4.7 másodperccel követett.
Az élmezőnyben a bokszkiállások a 15. körben kezdődtek, ekkor Hamilton ment ki üzemanyagért. Nem véletlenül nem a „kerékcsere” szót használtuk, ugyanis mind a brit pilótánál, mind a többi élversenyzőnél fennhagyták az intermediate abroncsokat, és azokkal folytatták tovább a futamot.
A kiállások után Räikkönen jelentősen közeledett Hamiltonra, és sokkal jobb kivezető körének köszönhetően a 20. kör végére 4 másodpercre csökkentette hátrányát riválisa mögött. A McLaren versenyzője azonban újra növelni kezdte előnyét, és a verseny feléhez közeledve nyeregben érezhette magát.
Mögöttük viszont volt akció, hiszen Alonso megelőzte Massát, aki a kör végén kiment a bokszba, és az élmezőnyből elsőként száraz gumikra váltott. Ez logikus döntésnek tűnt az alapján, hogy a verseny ezen szakaszában a szintén száraz abroncsokon autózó Alexander Wurz volt a leggyorsabb a pályán. Ekkor azonban
újból eleredt az eső, emiatt többen megcsúsztak, Räikkönen pedig két kör alatt utolérte Hamiltont, aki nagyon elkezdett csúszkálni.
Ennek ellenére még nem látszott, hogy a brit versenyző komoly bajban lenne, sőt, a következő kör elején még vissza tudta verni riválisa támadását. A 8-as kanyarban viszont Hamilton lecsúszott az ívről, a 9-esben pedig Räikkönen elment mellette. A finn pilóta rögtön el is húzott tőle, de a 2. pozíciót egyelőre nem kellett féltenie, hiszen Alonsóval szemben több mint 15 másodperc volt az előnye.
Az azonban intő jel volt, hogy a címvédő a 28. és a 29. körben 2, illetve 3.7 másodperccel volt gyorsabb nála. Ekkorra Hamilton már annyira lelassult, hogy Jarno Trullit sem tudta lekörözni, mivel a kanyarokban már alig tudta pályán tartani az autót. A hátsó egyenesben pedig a két McLaren már egy képen volt. Nem sokkal később kiderült, hogy Alonso 7.7 másodperccel autózott jobb időt a 30. körben.
Nyilvánvaló volt, hogy Hamiltont ki kell hozni, de érthetetlen módon mégis a pályán maradt.
Nem sokkal ezután egy pillanatra jól látszódott, hogy Hamilton jobb hátsó gumija mennyire rossz állapotban van: az abroncs olyan mértékben elkopott, hogy a közepén már láthatóvá vált a vászon. A csapat ekkor döntött úgy, hogy ez így nem mehet tovább, és a 31. kör végén kihívták versenyzőjüket.
Az igazi dráma ekkor következett: Hamilton behajtott a bokszutcába, de a ráfordító kanyar előtt egy picit megcsúszott, és ez éppen elég volt ahhoz, hogy ne tudjon befordulni, és a kavicságyban kössön ki. A brit pilóta beragadt a sóderbe, és ugyan mutatta, hogy tolják vissza az autót,
a pályamunkásoknak esélyük sem volt, meg sem tudták mozdítani a McLarent. Egy idő után Hamilton is észlelte ezt, és megadóan kiszállt a kocsiból.
„Az utolsó bokszkiállásom előtt folyamatosan kommunikáltam a csapattal. A borzasztó állapotban lévő gumik ellenére közösen úgy döntöttünk, hogy átvészeljük az esőt, és csak utána váltunk száraz abroncsokra. Próbáltam óvatosan vezetni” – magyarázta a történteket Hamilton a kiesés után.
„Ez egy rendkívüli eset volt, így nem lehet kijelenteni, hogy bárki is hibázott volna – nyilatkozta Dennis. – Nem hiszem, hogy akár Lewis, akár mi hatalmas baklövést követtünk volna el. Persze könnyű azt mondani, hogy hamarabb kellett volna megcsinálni a kiállást, de vajon ez számított volna? A pálya sokkal szárazabb volt, mint a bokszutca bejárata, és ez az, ami igazán befolyásolta az eseményeket.”
Érdekesség, hogy Hamilton esete nem késztette arra a szervezőket, hogy a bokszutca bejáratánál található bukóteret leaszfaltozzák. Ez csak nyolc évvel később történt meg,
addig azonban Sergio Pérez és Pastor Maldonado is pórul járt. Előbbi a 2013-as, utóbbi a 2014-es hétvégén ütközött a falnak. A 2010-es futamon Alonso ugyancsak kicsúszott, de ő vissza tudott jönni.
Egy körrel Hamilton kiesése után Räikkönen és Alonso is kiállt, előbbi lágy, utóbbi kemény keverékű gumit kapott. A spanyol pilóta közvetlenül Massa elé érkezett, aki lágy abroncsokon ment, és rögtön meg is támadta az állva maradt McLaren-pilótát. Megelőzni nem tudta, és pár körrel később Alonso fokozatosan ellépett tőle.
A verseny ezen szakaszában nem Räikkönen, hanem Robert Kubica állt az élen, aki ugyan csak egyszer állt ki a bokszutcába, de már száraz pályára alkalmas gumikon volt, és akár a győzelemre is lehetett volna esélye. A 35. körben viszont hidraulikai problémák miatt fel kellett adnia a futamot. Innentől kezdve
az élen nem változott a helyzet, Räikkönen révén a Ferrari megszerezte története 200. F1-es győzelmét, mögötte majdnem 10 másodperccel Alonso, és további 3-mal Massa ért célba.
A finn és a spanyol pilóta is versenyben maradt a világbajnoki címért, végül előbbi ünnepelhetett Brazíliában, miután Hamilton a verseny elején váratlanul lelassult, és csak a 7. helyet tudta megszerezni.
Ha akkoriban kiosztották volna a nap versenyzőjének járó díjat, akkor könnyen lehet, hogy azt az újonc Sebastian Vettel kapja.
Az akkor még a Toro Rossóban vitézkedő német pilóta az időmérő edzésen feltartotta Heikki Kovalainent, emiatt pedig csak a 17. pozícióból indult. Az első körben rögtön 5 helyet javított, és az egy kiállásos stratégiájának köszönhetően végül negyedikként intették le. Ez valamelyest kárpótolta a Fudzsiban elbukott dobogóért, amikor a biztonsági autós fázisban nekiment Mark Webbernek.
Vettel mögött Jenson Button, Vitantonio Liuzzi, Nick Heidfeld és David Coulthard zártak pontszerző helyen. Hamilton és Kubica mellett talán Ralf Schumacher volt a nap legnagyobb vesztese, hiszen a Toyota pilótája a 6. helyről indulva már a rajt után megpördült, később pedig hasonló okokból esett ki a versenyből. Rajtuk kívül Adrian Sutil és Anthony Davidson nem tudta befejezni a futamot.