Mercedes' British driver Lewis Hamilton (front) overtakes Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (bottom L) at the start of the Spanish Formula One Grand Prix at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 12, 2019. (Photo by Pau Barrena / AFP)
Vágólapra másolva!
A Liberty Media készen áll arra, hogy újratárgyalják a szerződést azon események promótereivel, amelyeket nézők nélkül tartanak meg. Mindezt a barcelonai pálya vezérigazgatója árulta el, aki hozzátette, a maguk részéről majdnem minden megoldásra nyitottak a futam megrendezésével kapcsolatban.
Bár már körvonalazódik, még mindig nem lehet tudni, hol és mikor rendezik meg az idei F1-es szezonnyitót, illetve mely helyszínek tudják fogadni mezőnyt. Az viszont biztosnak látszik, hogy az első versenyeket zárt kapuk mögött fogják megtartani, ezzel is csökkentve a koronavírus terjedésének veszélyét.
A nézők nélküli futammal viszont az a probléma, hogy hatalmas bevételkiesést jelent a szervezőknek. Éppen ezért felmerül a kérdés, hogy mi lesz a már megkötött szerződésekkel, melyek aláírásakor még nem számoltak a jelenleg fennálló helyzettel. Nemrég a belgiumi pálya kereskedelmi igazgatója kijelentette, zárt kapus versenyek esetén újra kell tárgyalniuk a feltételeket.
A jelek szerint az F1 vezetése is hajlik erre, legalábbis Joan Fontseré, a Circuit de Barcelona-Catalunya vezérigazgatója az Associated Pressnek elárulta, a Liberty Mediánál is tisztában vannak a jelenlegi helyzet sajátosságaival.
„Nyilvánvalóan hasonló cipőben járunk: ők versenyeket akarnak rendezni, hogy a televíziós jogdíjakból eltartsák magukat, illetve a csapatokat, de tudják, hogy a mi bevételeink idén sokkal alacsonyabbak lesznek.”
Fontseré kiemelte, a veszteségek nem csupán közvetlenül őket érintik, hanem az odalátogató szurkolókat kiszolgáló vállalkozásokat is.
A tavalyi hétvégén például összesen 166 ezren mentek ki a helyszínre, ami a szervezőknek 160 millió eurós (mai árfolyamon körülbelül 57 milliárd forint), a régiónak pedig összesen 300 millió eurós bevételt jelentett.
Amikor a katalán kormány befektet az F1-be, akkor azt nemcsak az eladott jegyekért teszi, hanem figyelembe veszi az esemény Katalóniára, illetve az országra gyakorolt pénzügyi hatásait is
– magyarázta Fontseré. – Utóbbi is jelentősen csökkenni fog, hiszen például a szállodáknak vagy a taxitársaságoknak nem lesz bevételük. Ez pedig jelentősen módosítja a két fél közötti megállapodás részleteit.”
A pálya vezérigazgatója hozzátette, többször is egyeztetett Chase Carey-vel, az F1 elnök-vezérigazgatójával a Spanyol Nagydíjjal kapcsolatban. A sportág vezetése még a hét elhalasztott, illetve két törölt futammal együtt is a 15-18 versenyt tűzte ki célul, akár olyan módon is, hogy az idény 2021 elején ér véget.
A minél több futam megrendezésének érdekében számos megoldás felmerült. Könnyen lehet, hogy Ausztriában vagy Silverstone-ban két versenyt is tarthatnak, amire Spanyolország is nyitott, mint ahogyan a rövidített hétvégére is. Egyedül a brit pálya esetében felvetődő, a normál vonalvezetés fordítottján történő versenyzésbe nem mennének bele, mert ehhez túl sok mindent kell megváltoztatniuk a pályán, ráadásul biztonsági problémák is adódhatnak.
Két dolgot kell csökkentenünk: a kiadásokat és a kockázatot
– jelentette ki Fontseré. – Minél kevesebb embert utaztatunk, annál kisebb lesz a veszély, a csökkentett idővel pedig spórolni lehet a költségeken. Ez egy rendkívüli szezon, ami rendkívüli döntésekre kényszerít minket.”
Spanyolország jelenleg Európa legfertőzöttebb országa, azon belül pedig Katalónia a második legfertőzöttebb régió, így egyáltalán nem biztos, hogy Barcelona akár csak egy futam rendezésére is képes lesz. Fontseré megérti, ha végül kimaradnak az idei versenynaptárból, ugyanakkor a pálya tradícióját, infrastruktúráját, valamint elhelyezkedését figyelembe véve optimista a jövőt illetően. Hozzátette, várakozásai szerint a Spanyol Nagydíj az első futamhétvégék között fog helyet kapni.