ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 01: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 leads the field at the start during the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 01, 2019 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Ross Brawn kijelentette, legkésőbb októberben el kell indulnia a szezonnak ahhoz, hogy év végén világbajnokot lehessen hirdetni. Az F1 sportért felelős igazgatója szerint júliusi kezdéssel akár 19 futamot is rendezhetnek abban az esetben, ha soha nem látott sűrűségű versenynaptárat állítanának össze. A brit szakember úgy véli, az idénynyitót Európában, zárt kapuk mögött kell tartani.
A koronavírus-járvány miatt már az első kilenc futamot halasztani vagy törölni kellett, az idény pedig legjobb esetben is a június végén esedékes Francia Nagydíjjal indul. Az ottani helyzetet figyelembe véve azonban erősen kérdéses, hogy a Paul Ricard nem fog-e a korábbi hétvégékhez hasonló sorsra jutni.
A folyamatos halasztásokkal lassan eljutunk odáig, hogy a szezon első felébe tartozó futamokat nem tudják megtartani az eredetileg kijelölt időpontban. Innentől pedig az F1 már nincs messze attól, hogy a világbajnok kihirdetéséhez szükséges minimális versenyszám megrendezése is kétségessé váljon. Ross Brawn azonban emiatt még nem aggódik.
„Októberi kezdéssel még el tudjuk érni a 8 futamot. Szóval ha meg kell határoznom a végső határidőt, akkor azt mondom, hogy október - nyilatkozta az F1 sportért felelős igazgatója a Sky Sportsnak, de következő mondataiból érzékelhető, hogy ez csak akkor érvényes, ha mindenképpen idén kell befejezni a szezont. –
Ugyanakkor a következő évig is kitolhatjuk az idényt, ennek lehetőségét jelenleg is vizsgáljuk. Gondolhatják, hogy a januári zárással kapcsolatban is felmerülnek problémák.”
Korábban Brawn, valamint Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója is elmondta, hogy legalább 15 versenyt szeretnének megtartani. Azóta újabb halasztásokról tettek bejelentést, de a 65 esztendős szakember ennek ellenére sem tartja kizártnak, hogy még túl is teljesítsék a célkitűzést. Ehhez azonban rendkívül sűrű versenynaptárat kell összeállítani.
Ha júliusban elrajtolunk, akkor 19 versenyt is tudunk rendezni
– jelentette ki. – Kemény lenne, mivel három nagydíjhétvégét követne egy szünet, majd ismét három futam, utána megint pihenő. Logisztikai szempontból is megvizsgáltuk a lehetőségeket, és úgy gondoljuk, ebben az esetben 18-19 verseny is elérhető. A skála tehát e két szám [8 és 19] között mozog.
Sajtóértesülések szerint az F1 vezetősége komolyan foglalkozik azzal a lehetőséggel, hogy az idény zártkapus versenyekkel kezdődjön, így a közösségi távolságtartásra vonatkozó előírásokat is be lehetne tartani. Brawn szerint az utazás okozhat problémákat, de ő is úgy véli, hogy ez a legjobb megoldás.
„Európai versenyben gondolkodunk, akár zárt kapuk mögött – fogalmazott. – Mindenki mástól izolálnánk magunkat: a csapatok különgéppel érkeznének, mi pedig eljuttatjuk őket a pályára, és meggyőződnénk arról, hogy senki nem fertőzött. Innentől kezdve nem lenne semmilyen kockázat, és rendezhetnénk egy szurkolók nélküli futamot.
Ez nem ideális, de mindenképpen jobb, mintha egyáltalán nem lenne verseny."
A brit szakember kifejtette, a szezonnak minél hamarabb el kell rajtolnia, hogy a jelenleg bezártságban élő emberek millióinak valamilyen szórakozást tudjanak nyújtani. Azt viszont mindenképpen el szeretné kerülni, hogy egy-két nagydíjhétvége után ismét hosszabb időre le kelljen állniuk.
Ami az elmaradt versenyek pótlását illeti, az épített pályák sokkal könnyebb helyzetben vannak a városi helyszíneknél.
Ezt bizonyítja, hogy a Monacói Nagydíjat véglegesen törölték az idei naptárból, és a melbourne-i futam megrendezésével kapcsolatban is erős kétségek merültek fel. Brawn egy másik, egyelőre még el nem halasztott versenyt hozott fel példaként.
„A szingapúri futamot nehéz eltolni, mert egy városi pályáról van szó, és logisztikailag szinte lehetetlen megoldani, hogy egy másik hétvégén legyen a verseny – magyarázta. – Ezzel szemben az állandó pályák esetében egyszerűbb helyzetben vagyunk, hiszen ahol van aszfaltcsík, ott legfeljebb egy hónapon belül meg lehet rendezni a futamot.”
Brawn arra is kitért, hogy a tengerentúli helyszíneken valószínűleg kétnapos futamhétvégéket fognak tartani. A távolság ugyanis jelentős logisztikai kihívás elé állítja a csapatokat, ezzel pedig lehet könnyíteni a helyzetükön.