Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes-AMG Petronas during day two of Formula 1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 19, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Jose Breton/Pics Action/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Újabb válságtanácskozást tartottak az F1-es csapatok, a Liberty Media és az FIA képviselői a koronavírus gazdasági és sportszakmai következményeiről. Az irány egyértelmű, de a részletek terén akadnak vitás kérdések.
Alaposan felborítja a koronavírus a Forma-1 idei évét és a közeljövőt is, mivel az elhalasztott és törölt versenyek komoly bevételkiesést generálnak a csapatoknak és a jogtulajdonosnak egyaránt. Az istállók, a Liberty Media és az FIA képviselői ismét megbeszélést tartottak, amely során megoldásokat próbáltak találni a kialakult helyzetre.
A BBC tudósítása szerint továbbra sem látszik tisztán, hogy mikor indulhat el a 2020-as szezon, de április folyamán további halasztások várhatók. A brit közmédia portálja szerint „az F1 főnökei már komolyan foglalkoznak azzal a lehetőséggel, hogy zártkapuk mögött tartsanak versenyeket, így a szezon elindulhatna a közösségi távolságtartásra vonatkozó előírások feloldása előtt.”
A portál szerint a sportág vezetői abban reménykednek, hogy az európai társadalmak lépései révén júliusra vagy augusztusra javul annyit a vírushelyzet, hogy néhány zártkapus versenyt meg lehessen tartani. Az eredetileg 2020. július 19-re tervezett Brit Nagydíjat nézték ki „működőképes” első futamnak, mert a tízből hét F1-es csapat Silverstone közelében működik.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke az Österreich című lapnak adott interjújában azt mondta, reméli, hogy ősszel már elkezdődik a világbajnokság.
Hivatalosan eddig azt közölték, hogy a június 7-re tervezett Azeri Nagydíjig bezárólag minden futamot elhalasztanak vagy törölnek, így a szezon június 14-én, Kanadában kezdődhetne, de Észak-Amerikában csak most kezdett romlani a helyzet a koronavírus miatt, és egy helyszíni szurkoló fotói szerint március végén még nyoma sem volt a montreali előkészületeknek.
I was at the track about 10 days ago and this is what it looked like. There was nothing being done at the time. Way too much to be completed for the June race. Only chance this race happens is later in the year. pic.twitter.com/6cQfalrMgN
Amennyiben Silverstone-ra csúszik a kezdés, lényegében a szezon első fele elmaradna vagy új dátumot igényelne, és az eredeti versenynaptár szerint csak a Brit, a Magyar, a Belga és az Olasz Nagydíj maradhatna meg az európai szezonból, de feltehetőleg már most is létezik egy alternatív versenynaptár, mert az áprilisban esedékes Kínai Nagydíj valószínűleg átkerült novemberre.
A csapatok arról is tárgyaltak, hogy 2022-ről 2023-ra halasszák az új technikai szabályok bevezetését, ezt a Red Bull állítólag támogatta volna, de Jean Todt, az FIA elnöke ellenezte.
Az ötórás tárgyalás végére nem sikerült egyezségre jutni a költségplafon további csökkentéséről sem: az eredetileg 175 millió dolláros keretet korábban már 150-re módosították, a Mercedes támogatta volna, hogy ez tovább csökkenjen, de a gyári csapatok végül kifogásokkal éltek, rámutatva, hogy ők az ügyfélcsapatoknál többet költenek fejlesztésre.
A Ferrari képviselője állítólag rámutatott arra is, hogy további csökkentéssel jelentős leépítésekre lenne szükség Maranellóban,
ami az olasz munkajogi előírások miatt problémás lehet. Felmerült a lehetőség, hogy a motorfejlesztésre is költségplafont vessenek ki, és az is, hogy a fejlesztést is végző gyári istállókra magasabb határ vonatkozzon, de döntés csak egy újabb megbeszélésen, néhány nap múlva születhet.