BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 31: Ferrari Team Principal Mattia Binotto talks with Mercedes GP Executive Director Toto Wolff in the Paddock before the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on March 31, 2019 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nem csak a pályán volt izgalmas a 35. Magyar Nagydíj, hanem azon kívül is zajlottak érdekes események. Az egyik ilyen a Toto Wolff és Mattia Binotto között, három napon át tartó verbális ütközet, amely során a Mercedes csapatfőnöke egyáltalán nem kímélte a Ferrari vezetőjét.
A Magyar Nagydíj hétvégéjén folytatódott a szócsata a Ferrari és a Mercedes csapatfőnöke között. Toto Wolff ironikusnak nevezte, hogy amiatt javultak ennyit az idei szezonra, mert igyekeztek felnőni a maranellóiak szupererős, de végül szabálytalannak talált motorjához. Az osztrák üzletember ezután nevetségesnek nevezte svájci kollégája Concorde-egyezménnyel kapcsolatos kijelentéseit, a Mercedes egyenesbeli fölényét firtató burkolt célzását pedig szóra sem méltatta, közölve, hogy nem akar többet Binottóról beszélni.
A Ferrari csapatfőnöke a Magyar Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján elismerte, hogy az FIA által a tavalyi szezon második felében közzétett technikai direktívák hatására veszítettek a motorteljesítményből, de szerinte ez normális, és nem csak rájuk igaz. „Szerintem az erőforrásra vonatkozó szabályok nagyon bonyolultak és összetettek, vannak területek, ahol további tisztázásra van szükség – mondta a svájci szakember. – Ez egy folyamat, ami a múltban is létezett és a jövőben is fog. A tavalyi szezon óta sok technikai direktívát adtak ki, amelyek tisztázták a szabályok néhány területét.
Ezek miatt a direktívák miatt alkalmazkodnunk kellett, de nem hiszem, hogy ez csak a Ferrari esetében volt így, az idei motorteljesítményeket nézve szerintem a legtöbb gyártónak ezt kellett tennie. Nekünk is, így ennek következtében veszítettünk némi teljesítményt.
Most tisztább a helyzet egyes területeken. Ha szükséges, a tisztázási folyamat remélhetőleg folytatódni fog a jövőben."
Toto Wolff a Binotto által elmondottakat egyszerűen „marhaságnak nevezte", mivel szerinte
teljes nonszensz, hogy egy legális erőforrást befolyásoljanak a technikai direktívák, ahogyan azt a Ferrari állítja."
„Ez a történet egy újabb marhaság – jelentette ki Wolff. – Világos szabályok vonatkoznak az erőforrásokra. Voltak tisztázások Austinban arról, hogy mi megengedett és mi nem. Ez fontos volt, de semmi meglepő nem volt bennük, mert ha valaki megfelelt a szabályoknak, annak ezek a dolgok amúgy is világosak voltak."
A Mercedes csapatfőnöke szerint további tisztázásra sincs szükség, az FIA jó munkát végzett, ezért
nem is fogják tovább feszegetni a szövetség és a Ferrari között köttetett titkos megállapodást,
amely a vörösök tavalyi, szabálytalannak vélt erőforrásával kapcsolatos vizsgálat részleteit tartalmazza. „Ezzel már nem foglalkozunk. Szerintem az FIA igazán jó munkát végzett azzal, hogy minden, üzemanyag-átfolyással vagy üzemanyag-mennyiséggel kapcsolatos trükközésnek véget vetett. Erőteljes szabályokat hoztak, amit nekünk fontos volt látni. Nem hagytak nyitva kiskapukat. Persze bárki előállhat ravasz megoldásokkal, de szerintem jó munkát végeztek, úgyhogy ez az ügy már a múlté" – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Minderre reagálva a Ferrari a Magyar Nagydíj letaglózó Mercedes-fölényt hozó szombati napjának végén kiadott sajtóközleményben nem is olyan burkolt célzást küldött a címvédő istálló felé, amelyben a Mercedes tavalyi vádjait ezúttal a rivális ellen fordítva megkérdőjelezte annak egyenesben mutatott tempóját. „Nem lehetünk boldogak a harmadik rajtsorral, különösen ha megnézzük az élen álló csapathoz képest a különbséget.
És ha már itt tartunk, érdekes megfigyelni a néhány autó és a mezőny többi része közötti különbséget a pálya kevés egyenes szakaszán"
– olvashatók Mattia Binotto szavai a közleményben.
Wolff vasárnap, a verseny előtt reagált a Ferrari csapatfőnökének vádjaira. „Ironikusnak találom, mert ez annyira eltér attól, ahogy mi kezelnénk ezt a szituációt. A legnagyobb a tiszteletem a Ferrari és az ott keményen dolgozó emberek iránt, de ezekre a megjegyzésekre nem találok szavakat – mondta az osztrák, mire Martin Brundle, a Sky Sports szakértője megkérdezte tőle, hogy meddig fogja boksznyelven szólva kötélnek szorítani Binottót, miután mostanában minden nap megtalálja valamivel. – Nagyon fáj nekünk a tavalyi év. Olyan mértékben hajszoltuk miatta magunkat, ami emberi szempontból már kényelmetlenné vált, mert annyira kellett hajtanunk, hogy felvegyük velük a versenyt. Az egész helyzet iróniája, hogy előrelépést értünk el az erőforrásunkkal.
Nem akarok senkit sem a kötélnek szorítani, egyszerűen csak nem akarok többet Mattiáról beszélni."
A Mercedes csapatfőnöke szerint tehát ironikus, hogy a Ferrari szabálytalan motorjára reagálva ugrottak akkorát a saját erőforrásuk teljesítményével, hogy ekkora lett az előnyük az idei évre. „Tavaly kis híján kiégtünk, hogy oly módon fejlesszünk és legyünk innovatívak, hogy azzal versenyképesek legyünk a pályán. És most itt vagyunk. Szerintem jelentőset léptünk előre a teljesítményben 2019-ről 2020-ra, mert a tavalyi év alapján ezt kellett tennünk. Mindez kissé ironikus a számomra."
Wolff a Concorde-egyezmény miatt is beleszállt Binottóba
A hétvége során egy másik téma, a 2020 végén lejáró, a Forma-1 kereskedelmi viszonyait szabályozó Concorde-egyezmény meghosszabbítása is szóba került. A többek között a Ferrari előjogait is tartalmazó dokumentum aláírása egyre sürgetőbb, Binotto pedig kijelentette, ők készek az aláírásra, néhány csapatnak azonban még problémái vannak az egyezményben foglaltakkal. Hozzá csatlakozott Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója is. Mindez Wolffnak azonban nem igazán tetszett.
„Nem tudom, hogy néhány másik csapat miért tesz ilyen nevetséges kijelentéseket, hogy ők készen állnak az aláírásra, míg a jelek szerint néhány másik csapat nem.
Saját magukat teszik nevetség tárgyává ezekkel a nyilvános megjegyzésekkel
– szúrt oda. – A tárgyalásoknak zárt ajtók mögött kellene zajlania, nyilvános hozzászólások nélkül. Ami a kérdést illeti, tárgyalunk a Libertyvel, szeretnénk az F1-ben maradni. Vannak olyan pontok, amelyek egy kissé zavarnak minket, de semmi olyasmi, amit ne lehetne megoldani."