A Magyar Nagydíj után a Renault újabb óvást nyújtott be a Racing Point ellen, továbbra is az RP20-as kódjelű autók fékhűtőinek szabályosságát vitatva. A rózsaszín kocsik legalitását megkérdőjelező, Stájer Nagydíj óta tartó ügy lezárása még odébb van, legkorábban a Brit Nagydíjra születhet döntés, ám ha valamelyik fél fellebbez, akkor jóval tovább is húzódhat a dolog. Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, hogy mi alapján határozhatnak a sportfelügyelők.
Az idei Racing Point a megszólalásig hasonlít a tavalyi Mercedesre, mondhatni annak másolata. Ez önmagában még nem szabályellenes, vannak azonban az úgynevezett listázott alkatrészek. A sportszabályzat kimondja, hogy ezeknek az alkatrészeknek a szellemi tulajdona az azokat használó csapaté kell, hogy legyen, azaz nem tervezheti őket egy rivális, vagy egy rivális alkatrészeinek tervezését végző harmadik fél.
A Renault azért a Racing Point fékhűtőin keresztül próbálja nyakon csípni riválisát, mert ezen elemek belső kialakítása annyira bonyolult, hogy bármilyen egyezés egy rivális megoldásával aligha lehet a véletlen műve, valamint mivel nem lehet róla fotót készíteni, lemásolni is csak az eredeti változat tervrajzainak birtokában lehet.
Igen ám, az ügyben azonban van egy csavar: a fékhűtők az idei szezontól számítanak csak listázott alkatrésznek, tavaly még minden akadály nélkül megmutathatta a fékhűtőinek terveit a Mercedes a Racing Pointnak. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója ezzel kapcsolatban azt írta szokásos verseny utáni értékelőjében, hogy „a Racing Point nem felejtheti el azt a tudást, amelyet a 2019-es fékhűtőkről szerzett.
A logikával ellentétes azt gondolni, hogy kitörölhetik az emlékezetüket. Úgyhogy ez egy trükkös helyzet, amit az FIA-nak kell megoldania."
Brawn-nal egyező véleményen van Nikolasz Tombazisz, az FIA formulaautós bizottságának elnöke is, aki szerint egy mérnök „soha nem tiszta lappal kezdi a tervezést", és valóban nem tudja kitörölni az emlékezetéből, ha egyszer látott valamit.
Tombazisz és Brawn szavaiból arra lehet következtetni, hogy a felügyelőknek leginkább azt kell majd eldöntenie, hogy a Racing Point szabályosan másolta-e le a Mercedes fékhűtőit, vagy sem.
„A vita szerintem arról fog zajlani, hogy a szabályok adta kereteken belül történt-e az, ami történt. Nem hiszem, hogy nyomozóknak kell lennünk, hanem inkább filozófusoknak vagy ügyvédeknek" – mondta a szakember, aki szerint arról nem fognak óriási vitába bonyolódni, hogy történt-e másolás vagy sem.
Noha arról még nincs bizonyíték, hogy a Racing Point idei fékhűtőinek belső kialakítása megegyezik-e a Mercedes 2019-es fékhűtőinek belső kialakításával,
még akkor sem biztos, hogy a silverstone-i csapatot megbüntetik, ha végül bebizonyosodik az egyezés.
A felügyelőknek ugyanis el kell döntenie, hogy a Racing Point szabályt szegett-e azzal, ha mondjuk tavaly, még legális keretek között segítséget kapott a Mercedestől, majd mérnökei ez alapján alkották meg a fékhűtőket. Hiszen ne felejtsük el, a fékhűtő tavaly még nem volt listázott alkatrész.
Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke mindenesetre hangsúlyozta, hogy a fékhűtőik az ő szellemi tulajdonukat képezik. „Vannak dolgok, amelyeket a kamera nem lát. A fékhűtők belső kialakítása különösen ilyen.
Ezeket teljes mértékben mi terveztük és fejlesztettük.
Amikor az FIA összehasonlítja majd a Mercedesével, ki fog derülni, hogy a mi megoldásunk egyedi, mi terveztük, teljes mértékben a mi szellemi tulajdonunk."
Érdekes részlet az üggyel kapcsolatban, hogy az FIA a Racing Point gyárában tett látogatásakor nem szentelt kiemelt figyelmet a fékhűtők vizsgálatának, helyette a többi listázott alkatrésszel kapcsolatban kutakodott, és végül mindent rendben talált.
Elmentünk a Racing Pointhoz és sajnos vagy nem sajnos, de elsődlegesen az autó többi részére fókuszáltunk, nem a fékhűtőkre
– ismerte be Tombazisz. – Nyilván az autó többi része hihetetlenül hasonlít a tavalyi Mercedeshez, a hasonlító részek pedig tavaly és az idén is a listázott alkatrészekhez tartoztak, úgyhogy semmilyen kifogás nem lett volna elfogadható, ha ezekre [a Mercedes által biztosított] információ által tettek volna szert. Az nyilvánvalóan illegális lett volna."
Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke elmondta, hogy az FIA emberei két napon át vizsgálódtak a gyárukban, interjúztatták az alkalmazottakat, megvizsgálták a tervrajzokat, az autó fejlesztésének folyamatát, majd mindent rendben találtak.
Érdekes, hogy Szafnauer szerint a fékhűtőket is megnézték.
A Racing Point a Stájer Nagydíj után három hetet kapott arra, hogy bizonyítékokat szolgáltasson a sportfelügyelőknek. Az egész folyamat frusztrálja kissé a csapatfőnököt. „A felügyelőkkel nem lehet megcsinálni azt, amit az FIA-val. Nekünk el elvinni az adatokat hozzájuk, majd tervrajzok segítségével szavakkal elmagyarázni, hogy mit csináltunk. Ez hosszabb időt igényel. Úgyhogy
csak amiatt vagyok frusztrált, mert tudom, hogy mit csináltunk, és hogy az legális. Nem kiskaput használtunk ki, vagy ilyesmi. Frusztráló tudni, hogy nem szegtünk szabályt, mégis folyamatosan arról kérdeznek, hogy mi lesz, ha veszítünk."
Erre elmondása szerint nincsenek felkészülve. „Lehetetlen, hogy a fékhűtők illegálisak legyenek. Hosszú időbe telik megtervezni és legyártani azokat, nagyon-nagyon bonyolultak. Nekünk 886 különféle technikai rajzunk van hozzájuk. Nincs másfajta fékhűtőnk, főként azért, mert legálisak. Nem aggódunk emiatt. Ezért használtuk őket az első három versenyen, és ezért fogjuk Silverstone-ban is."