BUDAPEST, HUNGARY - AUGUST 04: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium during the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on August 04, 2019 in Budapest, Hungary. (Photo by Dan Mullan/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hamilton Hungaroring-specialista, de a Mercedesnél arra számítanak, hogy a magyar pályán közelebb lesz hozzájuk a Red Bull. A Ferrari most nem panaszkodhat a motorerő hiányára.
A kétfordulós osztrák szezonkezdet után megmozdult a Forma-1 népe, és Magyarország felé vette az irányt, az átrendezett versenynaptárban a Hungaroringen futják a harmadik versenyt. Ez az első állomások közti utazás idén, az óvintézkedések remélhetőleg megőrzik a nyugalmat és a mezőny fertőzésmentességét, bár Budapest biztos csábítást jelent majd többeknek, hogy tiltott helyekre merészkedve kilépjenek a nekik kijelölt buborékból.
A legtöbb stábtag a pályán és a szállodán kívül konkrétan sehova sem mehet ki, a többség idén nem gyönyörködhet a főváros szépségeiben vagy vetheti bele magát az éjszakai életbe a nagydíj alkalmával. A Red Bullt irányító Christian Horner ugyanakkor megérti a szigort. „Ha választhatnánk, hogy ilyen körülményeink legyenek vagy egyáltalán ne versenyezzünk, szerintem mindannyian a jelenlegi feltételekre szavaznánk" – mondta.
Az első két futam többé-kevésbé igazolta az előzetesen sejtett erőviszonyokat, a Mercedes az élen járt egy számára az utóbbi időben kedvezőtlen pályán is. Őket tisztán a Red Bull követte, míg a Ferrari visszasüllyedt a középmezőnybe, amelyből a Racing Point, a McLaren és a Renault egyaránt kitűnt.
A 35. Magyar Nagydíj azonban számos tekintetben más körülményeket kínál,
némelyik tényezőnek csökken a szerepe, míg másoké fokozódik, így jöhet kavarodás a pakliban. Arról nem is beszélve, hogy nálunk rendszeresen előfordulnak felfordulások, váratlan villanások és visszaesések.
A pálya mestere Hamilton, de a Red Bullnak is fekszik
Lewis Hamilton már hét győzelmet szerzett a Hungaroringen, miközben senki más, még Michael Schumacher sem jutott négy fölé. A német legenda azonban egyelőre előrébb jár a trónörökösnél az adott pályán megnyert nagydíjak száma terén (Magny-Cours - 8 alkalom), Hamilton viszont egyenlíthet a hétvégén a Hungaroringen. A címvédő többször kevésbé erős technikával ért célba elsőként, első mercedeses sikerét is itt jegyezte 2013-ban.
Jó esélye van tehát, hogy az élre álljon a bajnokságban,
hiszen egy győzelemmel biztosan utoléri pontszámban Valtteri Bottast, akinek nem annyira ízlik ez a pálya. A finn 2017-ben legyőzte csapattársát, de azóta nem igazán tudott versenyre kelni vele.
A Mercedes azonban nem hiszi, hogy házi viadalt rendeznek a győzelemért: komolyan számolnak a Red Bull-lal. Max Verstappent nem szabad félvállról venni, tavaly itt szerezte meg karrierje első pole pozícióját, és a győzelmet csak amiatt bukta, hogy Hamilton egy kockázat nélküli kerékcserével friss gumira váltott, és a táv végén levadászta. Az RB16-ban megvan a potenciál a hasonló eredményre, ezt állapította meg Toto Wolff az osztrák pályán látottakból.
„A Red Bull-lal szemben az alacsony sebességű kanyarokban vesztettünk – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke. – Budapest teljesen más kávéház, nagy leszorítóerővel, illetve számos alacsony és közepes sebességű kanyarral." Hamilton szintén azt várja legfőbb üldözőjüktől, hogy „biztosan jók lesznek".
Az is érdekes kérdés, előrelép-e a Mercedes a rázókövek okozta vibráció problémájában, mivel a Hungaroringen is bőven kell használni őket.
A gumikezelés szerepe fokozódik Ausztriához képest,
mert bár megint nem várható izzasztó hőség, a pálya második felében az egymásba fonódó kanyarokban könnyen túlhevülhetnek az abroncsok, és a nagyobb terhelést jelentő nyújtott ívekből több található itt. A Pirelli változatlanul a paletta három középső elemét szállítja, sem a legkeményebb, sem a legpuhább típus nem jut még szóhoz.
Javíthat a Ferrari
A Hungaroring közismerten lassú pálya, a célegyenesen kívül két hosszabb padlógázos szakasz van rajta (az első és a második kanyart követően), de F1-es mércével ezek sem számítanak jelentősnek. Emiatt a csapatok közel maximális leszorítóerőre hangolják be az autókat, és a lendületes ívek hiánya miatt puhább rugózást választanak a futóműben.
Előzni híresen nehéz itt, a hosszú utolsó fordulóban ráadásul rengeteg aerodinamikai tapadást vesztenek a másik autót követők. Az első két fordulóban azért frissebb gumin kivitelezhetők az előzési manőverek.
A magyar pályán a leszorítóerő egységnyi növelésének kétszer akkora a hatása, mint Ausztriában.
Mindez a motor szerepének enyhülésével lehetőséget ad a Ferrarinak a hátránya csökkentésére,
és talán legalább a középmezőnytől való elszakadásra.
Galéria: Belakta az F1 a Hungaroringet, jöhet a 35. Magyar Nagydíj - képek
1/77
Belakta az F1 a Hungaroringet, jöhet a 35. Magyar Nagydíj - képek
Hagyományosan Magyarországról vonul hosszabb pihenőre a Forma-1, de ezúttal ez csak egy üres hétvégét jelent, két hét múlva már Angliában folytatódik a program. Ami jelen körülmények közt sem változott, hogy nálunk előtérbe kerülnek a versenyzők jövőjét firtató kérdések, kinek hol jut hely a következő évben.
A keringőben most Vettelre irányul a reflektorfény, aki egyre több sajtóértesülés szerint a Racing Point felé tart. Tekintve, hogy épp egy ütközésen van túl csapattársával, és a Ferrari szénája sem áll jól, alighanem ő lesz a hétvége egyik központi figurája a sajtóban.