NORTHAMPTON, ENGLAND - JUNE 25: Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing RB16 in the Pitlane during the Red Bull Racing RB16 Filming Day at Silverstone Circuit on June 25, 2020 in Northampton, England. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Red Bull technikai igazgatója, Pierre Wache egy interjúban elárulta, a bizonytalanság még nekik is nehézségeket okozott az előszezon során, de úgy véli, az RB16-os minden körülmények között megállja a helyét 2020-ban.
A pénteki szabadedzésekkel végre megkezdődik az idei F1-es világbajnokság Ausztriában, ennek apropóján a Red Bull interjút készített a csapat technikai igazgatójával. Pierre Wache ritkán nyilatkozik, ezért a kérdéseket és a válaszokat változtatás nélkül közöljük.
Eltekintve a nemrég megtartott filmforgatástól, legutóbb Barcelonában léptek pályára az autók, négy hónappal ezelőtt. Izgatottan várja az ausztriai hétvégét és továbbra is elégedett az előszezoni teszteken látottakkal?
Minden évben izgatottan várom Ausztriát! Nagyon érdekes pálya, és nagyon boldog vagyok attól is, amit az RB16-ostól láttunk. Rendbe tettük az RB15-ös viselkedését, így a pilóta jobban ki tudja használni az autót, ez lehetővé teszi Maxnak és Alexnek, hogy még nagyobb teljesítményt sajtoljanak ki.
Az RB16-os egyértelműen nagy lépés a tavaly látottakhoz képest, megvan benne a lehetőség a fejlesztésekre is, úgyhogy örülök a látottaknak. Azt nem garantálhatom, hogy ez elég lesz a többiek legyőzéséhez, de az is a munkánk része. Nagy csapatunk van, még nagyobb elvárásokkal, számítanak tőlünk győzelmekre, és mindent megteszünk, hogy ezeket el is érjük.”
Miután az Egyesült Királyságot lezárták és az FIA kiterjesztette a kötelező gyárbezárásokat, hogyan készültek fel a szezonra, aminek még csak a felét jelentették be?
Bizonytalanság jellemezte azt az időszakot. Először is nem tudtuk, hogy hol kezdődik majd a szezon, és az F1-es leállás miatt nem dolgozhattunk műszaki feladatokon, hogy gyorsabbá tegyük az autót.
Ugyanakkor, már Ausztrália időszakát is megcéloztuk néhány új fejlesztéssel, és azok már folyamatban voltak. Már az ausztráliai autónk is eltért egy kissé a tesztautótól, a leállás előtt az emberek a megszokottak szerint dolgoztak az újításokon, amiket most be tudunk vetni. Miután újra munkába álltunk, tudtuk, hogy a versenynaptár a Red Bull Ringen kezdődik, és azt is tudjuk, milyen céljaink vannak a fejlesztésekkel.
Leginkább a gyártás és a beszállítók terén ütköztünk korlátokba, mert előfordult, hogy ők sem tudtak szállítani a saját korlátozásaik miatt. Ez lelassítja a fejlesztés és gyártás tempóját.
Viszont, készítettünk egy tervet az új keretek szerint, és a csapaton belül szerintem a gyártás szenzációs munkát végzett, hogy behozzák azt, amit a beszállítóinkkal nem tudtunk megoldani. Őrületes mennyiségű munkát végeztek el, napi 24 órában, a hét minden napján, hogy kompenzálják a közösségi távolságtartásra vonatkozó előírásokat és egyebeket.
Tehát, már Ausztráliába is jöttek volna fejlesztések. Mi a helyzet Ausztriával?
Terveztünk egy frissítést Vietnamra, ezt már Ausztriában is látni fogjuk. Néhány újítás jött volna Hollandiában is, ezek is elérhetővé válnak. Nem szoktunk nagy csomagokat hozni, annak függvényében fejlesztünk, hogy mire jövünk rá, és mennyire növekszik az autóval kapcsolatos tudásunk.
Galéria: A mezőny megérkezett Ausztriába, mindenki maszkot visel - Galéria
1/75
Workers install a banner reading "Welcome to Spielberg" near the entrance to the Red Bull Ring, on July 1, 2020, 4 days ahead Austrian Formula One Grand Prix in Spielberg, Austria. - Seven months after they last competed in earnest, the Formula One circus will push a post-lockdown ‘re-set’ button to open the 2020 season in Austria on July 5. (Photo by JOE KLAMAR / AFP)
A legfőbb problémát az okozta, hogy a versenynaptár nem volt véglegesítve. Nagyon nehéz jóváhagyni egy fejlesztést úgy, hogy nem tudni, mi vár ránk. Lehet, hogy legyártunk valamit, ami a kukában landol, és az pazarlás a pénzek és az erőforrások terén is. Így nem kapunk visszajelzést sem a teljesítményről, és minél tovább várunk, annál többet kockáztatunk. Ezt a kockázatot azáltal próbáljuk minimalizálni, hogy megkérdőjelezzük a barcelonai pályán látottakat.
A Forma-1-ben viszont az a szép, hogy nem elég jó munkát végezni. Olyan emberekkel küzdünk, akik ugyanolyan okosak, mint mi, ezért keményebben kell küzdenünk, hogy jobbak legyünk náluk.
Ez a szenzációs ebben a sportban, és egy ilyen időszakban az ember nem tudja, mit csinál a másik, csak azt, hogy ő maga mivel foglalkozik. Nyomni kell, igyekezni, mert itt soha sincs elég. Szerencsések vagyunk, hogy a legfejlettebb mérnöki versengés részesei vagyunk.
Tíz hét alatt nyolc verseny jön, két tripla hétvégével, aztán várhatóan egy duplával. Feszült tempójú szezon lesz, ez mekkora nehézséget okoz az alkatrészek tervezése terén?
Ez mindenkinek nagy gondot okozhat. Szerintem a legfontosabb a fejlesztéseink üteme lesz, mert nem akarunk lemaradni, miközben kezdenek elfogyni a pótalkatrészek. Egyensúlyt kell találni, és Ausztria bizonyosan rizikós pálya, mert a rázókövek miatt megvan az első szárny és a padlólemez sérülésének esélye. Fejlesztés közben az ellátási lánc segíteni fog nekünk az ilyen jellegű károk kompenzálásában, de az biztos, hogy nehéz helyzet alakul ki, ha minden versenyen nagy balesetek lesznek.
A jövőbeli versenyek és pályák kapcsán van bármi, amire az RB16-ost nem készítették fel?
A pályák teljes skálájára fejlesztjük az autót, de a hűtésigény terén lehet, hogy érintettek leszünk. Az a gond, hogy bizonyos pályákat az év más időszakában látogathatunk meg, mint az elmúlt években, és előfordulhat, hogy nem kielégítő a hűtés.
Mexikó jó példa, ha eljutunk oda. Ott igen nagy a hűtésigény, nagy a tengerszint feletti magasság, igen megterhelő a motorok számára. Egy olyan pályán igen nehéz lenne duplázni. Megoldanánk, de hatással lenne ránk a helyzet. Ugyanakkor, most nem számítok arra, hogy a versenynaptár vége alaposan átírná a fejlesztési irányvonalunkat, és minden csapat ugyanazokkal a kihívásokkal szembesül.
Végezetül, ez az első alkalom a Forma-1-ben, hogy ugyanazon a pályán két versenyt is rendeznek. Ez pozitívum egy olyan pályán, mint a Red Bull Ring?
Az biztos, hogy két osztrák futam nagyon jól jöhet a csapatnak, de úgy kell kezelnünk a szezon kezdetét, hogy mi vagyunk a kihívók, mert ez a helyzet. Nekünk kell jobban igyekezni, és nem számíthatunk arra, hogy [a siker] zsebben van.
Nem az a helyzet, hogy mi vagyunk a tavalyi világbajnokok, úgyhogy megnyerjük idén is. Minden alkalom olyan, mintha az első lenne, mindenki igyekszik, hogy legyőzzön minket, és mi is ezt tesszük ellenük. Tovább kell lépnünk arról a szintről, ahol tavaly abbahagytuk.