NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 01: George Russell of Great Britain driving the (63) Williams Racing FW43 Mercedes in the Pitlane during qualifying for the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on August 01, 2020 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A versenyhelyszín nem változik az előző hétvégéhez képest, de egy nagyon fontos tényező igen: puhább gumikat kap a mezőny, vagyis nem henyélhetnek a csapatok, bőven lesz mit tanulniuk az újabb silverstone-i futamon.
Az egymás utáni második silverstone-i verseny „A 70. évforduló Nagydíja" néven fut (idén 70 éve volt az első F1-es nagydíj, Angliában), és az osztrák dupla fordulóhoz képest egy hét alatt több változást hozhat ugyanazon helyszínen, mert több paraméter változik az egyenletben. A legfőbb ezek között a gumikínálat lesz, de ehhez kapcsolódva és ettől függetlenül is alakíthatnak egy s máson a csapatok, ahhoz képest, hogy ki mennyire szorul rá.
A Mercedes megsemmisítette a riválisokat ezen az aeroigényes pályán, és kettős győzelem nézett ki nekik a táv 90%-ában, amíg szét nem durrant Valtteri Bottas bal első gumija a cél előtt. A szimpla siker is majdnem elúszott Lewis Hamilton ugyanilyen balszerencséje miatt az utolsó körben, de a brit még pont elporoszkált a kockás zászlóig Max Verstappen előzése előtt.
A Mercedes fölényét jól mutatja ez az epizód. A turbókorszak elején volt körülbelül hasonló a helyzet, amikor a csapatnak belefértek a hibás, nem feltétlenül következményekkel járó döntések, még azokért sem fizettek nagy árat. A kerékcsere elspórolását egész olcsón megúszták.
A helyszín marad, a gumik változnak
A defekthullám megfűszerezte az előző verseny végét, és megágyaz a következő izgalmának, hiszen látható, hogy egy nagyon elnyújtott második etap mennyire kényes helyzetbe hozza a Silverstone-ban nagy terhelésnek kitett gumikat, főleg a bal elsőt.
Ráadásul a Pirelli kitart az előzetes döntés mellett, hogy lágyabb abroncsokat bocsát a mezőny rendelkezésére,
a C1-C2-C3 kombináció helyett a C2-C3-C4-et, amivel várhatóan rövidít az aktuális „lágy", „közepes" és „kemény" típus élettartamán.
Ez remélhetőleg változatosabb stratégiákat szül, és általánossá válik a legalább két kerékcsere a mezőnyben. Hasonló lépést ritkán tesz a Pirelli adott pályákon, nem sűrűn variálnak a kínálaton.
A gyártónál úgy vélik, nincs alapvető hiányosság a termékükkel, egyszerűen az viselt meg néhány kemény gumit, hogy a biztonsági autó túl korán pályára lépett, ezért a csapatok túlságosan megnyújtották a második etapot. "A második biztonsági autós fázis szinte az összes csapatot arra ösztönözte, hogy előrébb hozza a tervezett bokszkiállását, és különösen hosszú második etapot teljesítsen, ami közel 40 kört jelentett, ami több, mint a versenytáv háromnegyede" – magyarázta Mario Isola.
Óvintézkedések azért viszont jöhetnek. „Nagy valószínűséggel további guminyomás-növelés és körszámlimit lehet" – vetette fel Wéber Gábor kommentátor.
A minimum nyomásérték növelését később Isola is megerősítette.
„Tartjuk magunkat a hetekkel korábban meghozott döntéshez, és a C2, C3, C4 keverékeket használjuk – tette hozzá. – A futófelület összetétele nincs összefüggésben a múlt héti eseményekkel."
A közepesből kemény keverékké avanzsáló C4-en Romain Grosjean tette meg a legtöbb kört, 36-ot, ezért a Pirelli sportigazgatója „nehezen hiszi, hogy 30-valahány körnél többet tudnak majd menni" a csapatok rajtuk. Ami gumifronton változás, hogy a péntek délutáni edzésen elmarad a kísérleti típusok tesztelése, ezt a következő versenyre halasztják.
A pályán pedig felhúznak egy új kerékvetőt a hátsó egyenesre vezető Becketts kanyar kijáratánál, mivel ott gyakran a fűig kiszélesítik az ívet a pilóták. Ettől apró darabok válhatnak le az autókról, amik rárepülhetnek a következő, padlógázos balos rázókövébe, defektveszélyt okozva. Ezt kívánják megelőzni a módosítással.
Az időjárás hasonló lefutást követhet,
erre szintén érdemes figyelni. Péntekre újból 30 fok feletti hőmérsékletet jósol a meteorológia, ahonnan pár fokos lehűlés várható szombaton és vasárnap, enyhítve kicsit a gumik terhelését.
A Ferrari koncepciója bevált, de most rizikós lehet
Hogy kompenzálja a lóerőhátrányát, az olasz istálló lapos szárnyállást választott az első silverstone-i versenyre. Az alábbi animáción látványosan kirajzolódik, milyen áron: Charles Leclerc időmérős körén látszik, hogy végsebességben utolérte Hamiltont, de a gyors kanyarokban, ahol mindenki szomjazza a leszorítóerőt, alaposan elmaradt tőle, közel sem tudott akkora lendületet átvinni ezeken az íveken.
A pilóták egyik legkedveltebb kombinációjában, a Maggotts-Beckettsben a hátránya például 17 km/h volt, ennyivel alacsonyabb tempóra kellett lassítania.
A húzás a kockázatok ellenére összességében bejött, kis szerencsével Leclerc dobogóra állt, de a Ferrari legyűrte azokat a riválisokat, akikkel normál esetben nem kellene küzdenie.
Ez a beállítás azonban fokozott gumikopással jár a több csúszkálás miatt,
és nem biztos, hogy a lágyabb gumipalettával megint működni fog a futamon.
Vajon kitartanak a döntés mellett? Az sem kizárt, hogy Sebastian Vettellel más irányba indulnak el, hátha ez megoldja a rejtélyes nehézségeit. A német a Hungaroringen legyőzte csapattársát, a nagyobb leszorítóerővel talán jobban megbarátkozna az autóval. Az is igaz, hogy a múlt héten rengeteg egyéb akadály hátráltatta, nem tudott rendesen felkészülni.
A Racing Point felállása és formája is kérdéses
Sokat várhatott Silverstone-tól a Racing Point, de alig markolt néhány pontot az első futamon, Lance Stroll csupán a 9. helyen végzett, a középmezőnyből három másik csapat pilótái is befurakodtak elé.
A rózsaszínű gárdánál válaszokat keresnek, de nem segíti a helyzetüket, hogy Sergio Pérez koronavírus-fertőzése miatt sokáig nem lehetett tudni, hogy ki vezeti majd az autóját. A mexikóit Nico Hülkenberg helyettesítette az előző alkalommal, ő fog beugrani most is, remélhetőleg tovább jut, a Brit Nagydíjon ugyanis el sem rajtolt műszaki probléma miatt.