Ha csak a leggyorsabb köröket nézzük, akkor a Spanyol Nagydíj pénteki napján akár oda is lehetne adni a győzelmet a Mercedesnek, és csupán annyi lenne a kérdés, hogy ezúttal Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas szeli át elsőként a célvonalat. A címvédő ugyanis megint brutális fölényt mutat egy körön, és ezen az sem változtat, hogy a második szabadedzésen futott leggyorsabb kör nem érte el az első gyakorlás legjobb idejét.
Azonban, ahogyan az sokszor előfordult már, a versenyt tekintve nem ennyire egyszerű a helyzet. Persze a Mercedesek a futamgyőzelemre is jó eséllyel pályázhatnak, már csak a várható rajtpozíció miatt is, ráadásul – a realitás talaján maradva – csupán egyvalaki akadályozhatja meg őket ebben: Max Verstappen.
Ő viszont ezen a hétvégén is építhet arra, hogy a feketére festett Ezüstnyilak nem túlzottan kedvelik a meleget, és a múlt heti alkalomhoz hasonlóan most is megtréfálhatja őket.
Egy körön még mindig a Mercedes az úr, és ha nem áll minden a feje tetejére, akkor az egyetlen kérdés az, hogy ezúttal Hamilton vagy Bottas szerzi meg a pole pozíciót. Az eredmények alapján az sem lehet kétséges, hogy mögülük Verstappen fog indulni, hiszen a holland pilóta mind a két alkalommal hozta a 3. helyet, igaz, lemaradása tetemes volt riválisaihoz képest.
Innentől kezdve viszont nem nagyon lehet megjósolni a rajtsorrendet, mivel furcsa módon a mezőny nagy része nem vagy alig javított a délelőtt elért eredményéhez képest. Éppen ezért nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az első gyakorláson biztató eredményt produkáló Ferrari, vagy esetleg Daniel Ricciardo révén a Renault pályázik a legnagyobb eséllyel arra, hogy Verstappen mellől induljon.
Ami viszont szembetűnő, hogy a Racing Point és a McLaren egykörös tempója nem annyira meggyőző.
Ez elsősorban a silverstone-iaknál csalódást keltő, hiszen esetükben a Magyar Nagydíj után még az is felmerült, hogy ők a Mercedes elsőszámú kihívói. És ha már csalódás, akkor Alexander Albon teljesítményét is meg kell említeni, aki ezúttal is jelentősen elmaradt Verstappen eredményeitől, és nem tűnik valószínűnek, hogy ő fogja megszerezni a 4. rajtkockát.
A negatívumok mellett azonban a pozitív meglepetésekről is szót kell ejteni. A Haas egykörös teljesítménye mindenképpen biztatónak tűnik, hiszen Romain Grosjean mindkétszer az első hatban végzett.
Az persze hatalmas meglepetés lenne, ha a francia pilóta ezt a kvalifikáción is meg tudná ismételni, de az amerikai istállónál már annak is örülnének, ha a Q2-be jutásért nem kellene vért izzadniuk.
A Ferrari másik ügyfélcsapata, az Alfa Romeo a jelek szerint szintén előrelépett.
Az elmúlt hétvégéken rendre Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi végzett az időmérő utolsó két helyén, Barcelonában viszont úgy tűnik, legalább a Williamseket stabilan verik.
Az időmérővel ellentétben a futamon valódi izgalmak lehetnek, és nem csak házon belül. Vasárnap ugyanis a péntekihez hasonló időjárás várható, és ahogyan azt korábban megtapasztalhattuk, ha valami veszélybe sodorhatja a Mercedes sikerét, akkor az a meleg.
A hosszú etapok során Sebastian Vettelt és Antonio Giovinazzit (közepes), valamint George Russellt (kemény) kivéve mindenki a lágy gumikon kezdte a körözést,
aminek köszönhetően elég jól össze lehet hasonlítani a mezőny teljesítményét. Ugyan az első öt körre vetítve Bottas körátlaga jobb volt, mint Verstappené, de a Red Bull pilótája Hamiltont már megverte ebben a tekintetben, ami azt jelenti, hogy a versenyen egyértelműen van keresnivalója.
A Verstappen jelentette veszéllyel persze a Mercedesnél is tisztában vannak. „A versenytempó nagyobb kihívást jelent [az egykörös teljesítménynél], azon még dolgoznunk kell az este folyamán" – jelentette ki Andrew Shovlin, a címvédő vezető versenymérnöke.
„A helyzet hasonlóan néz ki, mint az előző futamokon: mindenkivel szemben megvan az előnyünk, kivéve Verstappent, akivel viszont nagyon szoros a csata.
A stratégiai lehetőségek igencsak változatosak, akár a kiállások számát, akár a rajtnál használt keveréket nézzük, ezért is fontos, hogy vasárnapra találjunk még némi tempót.”
Ami a taktikát illeti, egyelőre valóban nem tűnik egyértelműnek, hogy mi az ideális stratégia. A helyzetet az is bonyolítja, hogy a kemény keverékre többen is panaszkodtak, így könnyen elképzelhető, hogy a csapatok inkább kétszer cserélnek kereket, mint hogy feltegyék a fehér oldalfalú abroncsokat.
„Az eddigiek alapján úgy néz ki, hogy jelentős a teljesítménybeli különbség a lágy és a kemény gumik között, ami kulcsfontosságúvá teszi, hogy előbbit a lehető legjobban ki tudják használni – magyarázta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. –
Lehetséges, hogy néhány istálló két kiállással fog próbálkozni, hogy kihasználják a nagyobb sebességet.”
Ami viszont szinte biztosnak tűnik, hogy a közepes gumikat valamikor a verseny folyamán fel fogják tenni, ezért az azokon futott köridőket is érdemes lehet összehasonlítani. Szerencsére Hamilton és Verstappen is sárga oldalfalú abroncsokkal teljesítette második hosszú etapját, erre van lehetőségünk arra, hogy ezt megtegyük.
Az eredményekből jól látszik, hogy a holland pilótának közepeseken is van keresnivalója, hiszen jobb átlagot produkált a hatszoros világbajnoknál. Fontos hozzátenni, hogy a beállításokat és az üzemanyagszintet sem ismerjük, bár utóbbi esetében valószínűsíthető, hogy egyik autó sem teljes tankkal ment.
Éppen ezért amennyiben a közepes gumit a futam elején vetik be, akkor ez az összehasonlítás kevésbé releváns, de ha esetleg a lágy után váltanak arra, akkor már sokkal inkább lehet jelentősége.
Ami a mögöttük zajló küzdelmet illeti, a Racing Point tempója valamelyest kilóg a mezőnyből, viszont a silverstone-iakat követő öt alakulat (Alpha Tauri, Renault, Ferrari, McLaren, Haas) kevesebb mint 2 tizedre van egymástól.
Ennek tudatában a Ferrarinak ezúttal sem lesz könnyű hétvégéje, hiszen a versenyszimulációk alapján három csapat egyértelműen előttük van, másik néggyel szemben pedig nagyon szoros a küzdelem. Persze könnyen lehet, hogy a Haas és esetleg az Alpha Tauri a valóságban ki fog esni ebből a csoportból,
de a Renault-k és a McLarenek valószínűleg meg fogják nehezíteni Leclerc és Vettel dolgát.
Az Alfa Romeók lemaradása annyira nem jelentős, de a pontszerzés kérdésébe vélhetően nem fognak beleszólni. A Williams viszont annyira kilátástalan, hogy még a hinwili alakulattól is több mint 1 másodperccel marad el. Ezen a tényen még az sem segít sokat, ha tudjuk, hogy lágy gumikon Russell vélhetően gyorsabb lett volna, mint Nicholas Latifi.