Verstappennek a meleg adhat esélyt, hogy újra megtréfálja a Mercedest

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
BARCELONA, SPAIN - AUGUST 14: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during practice for the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on August 14, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Josep Lago/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Spanyol Nagydíj első napja után nem nagyon férhet kétség ahhoz, hogy normál körülmények között a Mercedes rajtol az első két helyről. A versenytempót tekintve viszont már nem ennyire egyszerű a helyzet, hiszen a Red Bullnál nem a levegőbe beszéltek, amikor kijelentették, hogy Max Verstappen versenytempója kifejezetten biztatónak tűnik.

Ha csak a leggyorsabb köröket nézzük, akkor a Spanyol Nagydíj pénteki napján akár oda is lehetne adni a győzelmet a Mercedesnek, és csupán annyi lenne a kérdés, hogy ezúttal Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas szeli át elsőként a célvonalat. A címvédő ugyanis megint brutális fölényt mutat egy körön, és ezen az sem változtat, hogy a második szabadedzésen futott leggyorsabb kör nem érte el az első gyakorlás legjobb idejét.

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Nicholas Latifi, Williams, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Roy Nissany, Williams, Alexander Albon, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Lando Norris, McLaren, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Romain Grosjean, Haas, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Romain Grosjean, Haas, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Nicholas Latifi, Williams, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull, Spanyol Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Spanyol Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Daniel Rricciardo, Renault, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Alpha Tauri, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Xevi Pujolar, Alfa Romeo Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Roy Nissany, Williams Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Roy Nissany, Williams Racing, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Mercedes, Ferrari, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Daniel Rricciardo, Renault, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, Lando Norris, McLaren, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Red Bull Racing szerelő, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, McLaren, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Spanyol Nagydíj
Forma-1, George Russell, Williams, Racing Point, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Spanyol Nagydíj

Azonban, ahogyan az sokszor előfordult már, a versenyt tekintve nem ennyire egyszerű a helyzet. Persze a Mercedesek a futamgyőzelemre is jó eséllyel pályázhatnak, már csak a várható rajtpozíció miatt is, ráadásul – a realitás talaján maradva – csupán egyvalaki akadályozhatja meg őket ebben: Max Verstappen.

Ő viszont ezen a hétvégén is építhet arra, hogy a feketére festett Ezüstnyilak nem túlzottan kedvelik a meleget, és a múlt heti alkalomhoz hasonlóan most is megtréfálhatja őket.

Az időmérő a 3. hely után lesz érdekes

Egy körön még mindig a Mercedes az úr, és ha nem áll minden a feje tetejére, akkor az egyetlen kérdés az, hogy ezúttal Hamilton vagy Bottas szerzi meg a pole pozíciót. Az eredmények alapján az sem lehet kétséges, hogy mögülük Verstappen fog indulni, hiszen a holland pilóta mind a két alkalommal hozta a 3. helyet, igaz, lemaradása tetemes volt riválisaihoz képest.

Az időmérőn vélhetően csak az lesz a kérdés, hogy melyik Mercedes szerzi meg a pole pozíciót Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Albert Gea

Innentől kezdve viszont nem nagyon lehet megjósolni a rajtsorrendet, mivel furcsa módon a mezőny nagy része nem vagy alig javított a délelőtt elért eredményéhez képest. Éppen ezért nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az első gyakorláson biztató eredményt produkáló Ferrari, vagy esetleg Daniel Ricciardo révén a Renault pályázik a legnagyobb eséllyel arra, hogy Verstappen mellől induljon.

Ami viszont szembetűnő, hogy a Racing Point és a McLaren egykörös tempója nem annyira meggyőző.

Ez elsősorban a silverstone-iaknál csalódást keltő, hiszen esetükben a Magyar Nagydíj után még az is felmerült, hogy ők a Mercedes elsőszámú kihívói. És ha már csalódás, akkor Alexander Albon teljesítményét is meg kell említeni, aki ezúttal is jelentősen elmaradt Verstappen eredményeitől, és nem tűnik valószínűnek, hogy ő fogja megszerezni a 4. rajtkockát.

Akár a Ferrari is odaérhet a 4. helyre Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Albert Gea

A negatívumok mellett azonban a pozitív meglepetésekről is szót kell ejteni. A Haas egykörös teljesítménye mindenképpen biztatónak tűnik, hiszen Romain Grosjean mindkétszer az első hatban végzett.

Az persze hatalmas meglepetés lenne, ha a francia pilóta ezt a kvalifikáción is meg tudná ismételni, de az amerikai istállónál már annak is örülnének, ha a Q2-be jutásért nem kellene vért izzadniuk.

A Ferrari másik ügyfélcsapata, az Alfa Romeo a jelek szerint szintén előrelépett.

Az elmúlt hétvégéken rendre Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi végzett az időmérő utolsó két helyén, Barcelonában viszont úgy tűnik, legalább a Williamseket stabilan verik.

Vasárnap Verstappen is harcba szállhat a győzelemért

Az időmérővel ellentétben a futamon valódi izgalmak lehetnek, és nem csak házon belül. Vasárnap ugyanis a péntekihez hasonló időjárás várható, és ahogyan azt korábban megtapasztalhattuk, ha valami veszélybe sodorhatja a Mercedes sikerét, akkor az a meleg.

A hosszú etapok során Sebastian Vettelt és Antonio Giovinazzit (közepes), valamint George Russellt (kemény) kivéve mindenki a lágy gumikon kezdte a körözést,

aminek köszönhetően elég jól össze lehet hasonlítani a mezőny teljesítményét. Ugyan az első öt körre vetítve Bottas körátlaga jobb volt, mint Verstappené, de a Red Bull pilótája Hamiltont már megverte ebben a tekintetben, ami azt jelenti, hogy a versenyen egyértelműen van keresnivalója.

Az első, lágygumis etap (értékelhető) köridejei Forrás: Sebők Máté

A Verstappen jelentette veszéllyel persze a Mercedesnél is tisztában vannak. „A versenytempó nagyobb kihívást jelent [az egykörös teljesítménynél], azon még dolgoznunk kell az este folyamán" – jelentette ki Andrew Shovlin, a címvédő vezető versenymérnöke.

„A helyzet hasonlóan néz ki, mint az előző futamokon: mindenkivel szemben megvan az előnyünk, kivéve Verstappent, akivel viszont nagyon szoros a csata.

Ami a taktikát illeti, egyelőre valóban nem tűnik egyértelműnek, hogy mi az ideális stratégia. A helyzetet az is bonyolítja, hogy a kemény keverékre többen is panaszkodtak, így könnyen elképzelhető, hogy a csapatok inkább kétszer cserélnek kereket, mint hogy feltegyék a fehér oldalfalú abroncsokat.

„Az eddigiek alapján úgy néz ki, hogy jelentős a teljesítménybeli különbség a lágy és a kemény gumik között, ami kulcsfontosságúvá teszi, hogy előbbit a lehető legjobban ki tudják használni – magyarázta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. –

Ami viszont szinte biztosnak tűnik, hogy a közepes gumikat valamikor a verseny folyamán fel fogják tenni, ezért az azokon futott köridőket is érdemes lehet összehasonlítani. Szerencsére Hamilton és Verstappen is sárga oldalfalú abroncsokkal teljesítette második hosszú etapját, erre van lehetőségünk arra, hogy ezt megtegyük.

Hamilton és Verstappen második, közepes gumin futott etapjának (értékelhető) köridejei Forrás: Sebők Máté

Az eredményekből jól látszik, hogy a holland pilótának közepeseken is van keresnivalója, hiszen jobb átlagot produkált a hatszoros világbajnoknál. Fontos hozzátenni, hogy a beállításokat és az üzemanyagszintet sem ismerjük, bár utóbbi esetében valószínűsíthető, hogy egyik autó sem teljes tankkal ment.

Éppen ezért amennyiben a közepes gumit a futam elején vetik be, akkor ez az összehasonlítás kevésbé releváns, de ha esetleg a lágy után váltanak arra, akkor már sokkal inkább lehet jelentősége.

Ami a mögöttük zajló küzdelmet illeti, a Racing Point tempója valamelyest kilóg a mezőnyből, viszont a silverstone-iakat követő öt alakulat (Alpha Tauri, Renault, Ferrari, McLaren, Haas) kevesebb mint 2 tizedre van egymástól.

Az első etap első öt (értékelhető) körének átlaga csapatonként, minden esetben a gyorsabb pilótát figyelembe véve Forrás: Sebők Máté

Ennek tudatában a Ferrarinak ezúttal sem lesz könnyű hétvégéje, hiszen a versenyszimulációk alapján három csapat egyértelműen előttük van, másik néggyel szemben pedig nagyon szoros a küzdelem. Persze könnyen lehet, hogy a Haas és esetleg az Alpha Tauri a valóságban ki fog esni ebből a csoportból,

de a Renault-k és a McLarenek valószínűleg meg fogják nehezíteni Leclerc és Vettel dolgát.

Az Alfa Romeók lemaradása annyira nem jelentős, de a pontszerzés kérdésébe vélhetően nem fognak beleszólni. A Williams viszont annyira kilátástalan, hogy még a hinwili alakulattól is több mint 1 másodperccel marad el. Ezen a tényen még az sem segít sokat, ha tudjuk, hogy lágy gumikon Russell vélhetően gyorsabb lett volna, mint Nicholas Latifi.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!