Váratlanul érdekes eredménnyel várhatjuk a Belga Nagydíj tétre menő részét, a pénteki edzésnapon egyrészt igen sűrű maradt az élmezőny, másrészt a két mercedeses csak a 3. és a 6. helyen végzett a legjobb idők alapján, jóllehet, Lewis Hamilton az utolsó kanyarnál hibázott egy kicsit.
Az élen záró Max Verstappen és a 8. Esteban Ocon között 0,5 mp sem volt a távolság, a 14. Kimi Räikkönen hátránya sem érte el az 1,2 mp-et.
Fájdalom a Ferrari szurkolóinak, hogy csapatukat hiába keresik ebben a bolyban, Charles Leclerc és Sebastian Vettel a mezőny utolsó harmadába szorult, a Haas és a Williams társaságába, és a hosszú etapjaik sem mutatnak reményt. Talán az rántotta össze a mezőnyt, hogy Spában kisebb leszorítóerőre van szükség, mint Monza kivételével a többi pályán, és ez kiegyenlítő hatással bírt.
Idén eddig egyszer győzték le a Mercedest, mik az esélyek arra, hogy Spában lesz a második alkalom? „Azt gondolom, hogy még küszködnek a balansszal, de arra számítok, hogy holnap már erősek lesznek, ma is lehetett látni, hogy a hosszabb etapokon nagyon versenyképesek" – mondta Verstappen, aki nem számít a pole pozíció megszerzésére.
Van igazság a mondandójában, csak kár, hogy különböző okokból nehéz tisztán és teljesen átlátni a hosszú etapok eredményeit. Az egyik felelős ezért a nap pozitív meglepetésével szolgáló Renault: Daniel Ricciardo alatt megállt a kocsi a versenyszimuláció elején, pedig igazán kíváncsiak lettünk volna, a hosszú etapon mit produkál a 2. legjobb idővel záró pilóta (a két körében 1:49.4-et ment, Verstappennél 0,3-0,4 mp-cel lassabb volt, Lando Norrishoz hasonló tempót diktált).
Nem lepett meg nagyon, hogy ennyire elöl végeztünk
– jelentette ki Ricciardo. A vezető versenymérnök Ciaron Pilbeam ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy történt már hasonló, ezért visszafogottan optimista a hangulat a csapatnál. A gyors részeken szórta a legjobb részidőket a Renault, és a több leszorítóerőt igénylő kanyargós részeken sem vesztettek sok időt, látszólag ügyesen megtalálták az arany középutat a szárnyállással.
A nagyobbik baj a pénteki értékelés szempontjából, hogy amíg eltolták a lerobbant autót, virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, mindenkinek lassítania kellett.
Később egy leszakadó és pályára beeső reklámtábla okozott néhány perces megszakítást, ami valószínűleg attól lazult meg, hogy az egyik betétprogramban nekiütköztek. Az eltérő programok ráadásul még jobban megnehezítik az értékelést: a Mercedestől Valtteri Bottas azon kevés kivétel közé tartozott, aki a közepes gumin kezdte a szimulációt, míg Hamilton csak egyetlen normális, Verstappenével szinte ezredre azonos kört tett meg a lágy keveréken (1:49.1), utána a kemény típusra váltott. Azt meg csak Norris használta még a mezőny első feléből. Szokásos ábránk emiatt hiányos, a Mercedest nem tudjuk elhelyezni rajta.
Verstappen előnye a hosszú etapon sem volt hatalmas,
Sergio Pérezt kétszer 7 tizeddel überelte a lágy abroncson, egyszer hasonló eredményt jegyeztek, a közepes keveréken később jellemzően hasonló volt a fórja. Lando Norris McLarenjénél 0,3-0,6 szekundummal repesztett gyorsabban a lágy gumin.
Azért Hamilton a kemény Pirellin villantott az erejéből, amiből érezhető, hogy a győzelemért vívott csatában megint komolyan számolni kell vele: 1:48 végi eredményeivel picit rávert Verstappenre, aki az egy fokozattal puhább abroncsokat használta.
A Mercedes a lassú kanyarokban mutatott tempóval volt elégedetlen a nap felénél, Toto Wolff azt mondta az első edzést követően, „az autó általában stabil, kezdettől fogva kiegyensúlyozott, de most nem állunk jól", a jelek szerint ezt később sem hárították el maradéktalanul. Bottas kijelentette, a délutáni módosítások egy része egyáltalán nem vált be.
A Pirelli előre figyelmeztetett, hogy a tapadásnak árthat, hogy nem rendezték meg az ilyenkor szokásos 24 órás versenyt Spában, hiányzik az onnan származó gumiréteg. Akár ez is megzavarhatta idén a Mercedest, amelynek az eleje nem tapadt eléggé.
Vasárnap hasonló időjárás, 15-20 fok közti hőmérséklet várható, de van sansz az esőre.
„Eddig nagyobb a különbség a lágy és a közepes keverék között, mint vártuk" – nyilatkozta Mario Isola, aki ebből azt a következtetést vonta le, hogy várhatóan a lágy gumi lesz a legnépszerűbb a szombati kvalifikáción, és nem sok mozgástér lesz valamelyik keményebb keveréken továbbjutni a Q2-ből. A hűvösben nem volt különösebb baj a legpuhább hétvégi keverék kopásával.