Toto Wolffnak minden bizonnyal igaza van abban, hogy megfelelő gumiválasztással Valtteri Bottas nagyobb eséllyel támadhatta volna Max Verstappent a Spanyol Nagydíj végén. Ezzel együtt a finn pilóta elsősorban magát okolhatja, mert jó rajt esetén szinte biztosan megőrzi a 2. pozíciót.
Taktikai szempontból érdekesen alakult a hétvégi Spanyol Nagydíj utolsó szakasza, hiszen a két Mercedes-pilóta nem ugyanolyan keverékű gumit kapott a második kiállásnál: Valtteri Bottasnak a lágyat, míg Lewis Hamiltonnak a közepeset tették fel. Már a közvetítés során is kiderült, de a leintés után az érintettek is megerősítették, hogy a csapat a hatszoros világbajnoknak is a piros oldalfalú abroncsokat akarta adni, de ő ragaszkodott az eggyel keményebb keverékhez.
Mint kiderült, ez volt a jobb választás, hiszen Bottas gumijai elfogytak, és ahelyett, hogy utolérte volna Max Verstappent, két körrel a vége előtt ismét kereket cserélt, hogy legalább a leggyorsabb kört megfussa. A futam után Toto Wolff kijelentette, hogy ez a döntés sokkal inkább befolyásolta a finn pilóta versenyét, mint az elrontott rajt, és ha ő is közepes keverékeket kap, akkor minimum csatára kényszeríti riválisát.
Az osztrák üzletember elmélete azon a ponton mindenképpen sántít, hogy ha Bottas az indulásnál megtartja a 2. helyet, akkor nem valószínű, hogy Verstappen később a pályán meg tudja előzni. Barcelonában ugyanis nem olyan könnyű elmenni a másik mellett, ráadásul a Mercedes motorereje valamennyire az állítható hátsó szárnyat is ellensúlyozta volna.
Már ha egyáltalán 1 másodpercen belül tud maradni, hiszen a turbulens levegő ezt igencsak megnehezíti. Hamiltonnal szemben láthattuk is, hogy már az 1. körben kikerült a DRS-távolságból.
Bottas azonban nem egy, hanem két pozíciót veszített a rajt után, és ezen a ponton talán lehet valami Wolff álláspontjában.
A 30 éves pilóta az 5. kör elején előzte vissza Lance Strollt, és a helycsere utáni első mérési ponton 2.351 másodpercre volt riválisától. A turbulens levegő őt is hátráltatta, és később csak másfél másodpercre tudta megközelíteni a Red Bullt, így a Racing Point mögött elvesztegetett 4 kör ebből a szempontból tényleg nem sokat számított. Az már más kérdés, hogy ha közvetlenül Verstappen mögött marad, akkor képes lett volna támadni, vagy ugyanúgy kialakul ez a különbség, de ezt már soha nem tudjuk meg.
Az első kiállásokat nagyjából ugyanakkor, mindössze két kör eltéréssel teljesítették. Verstappen autóján azonban hamar elfogytak a sárga oldalfalú abroncsok, így mindössze 20 kört tett meg rajtuk, és a 41. körben ismét kiállt a bokszba, ahol friss közepeseket kapott. Ezen a ponton fontos megjegyezni, hogy hozzá hasonlóan a Mercedesek is két új közepes szettel rendelkeztek a verseny előtt, míg lágyból már mindenkinek csak használt maradt.
Bottas még további 7 körön keresztül kint maradt, és ekkor a csapat úgy érezte, hogy 18 körrel a vége előtt már érdemes lággyal próbálkozni.
Vélhetően úgy számoltak, hogy az etap elején sokkal gyorsabb lesz Verstappennél, így utolérheti, és akár meg is támadhatja őt, a végén pedig nem fog drasztikusan visszalassulni.
A finn pilóta kivezető körének végén 7.124 másodperc volt a különbség, de a következő pár körben ez nem csökkent jelentősen. Sőt, a 62. kör befejeztével ebből a szempontból gyakorlatilag ugyanott tartott, mint az etap elején, és ugyan a következő körben hirtelen majdnem 2 másodpercet faragott le a hátrányából, a Mercedes mégis úgy döntött, hogy két körrel a vége előtt ismét kihozzák, és inkább rámennek a leggyorsabb körre.
Ennek kapcsán érdemes megnézni, hogy igaza lehet-e Wolffnak, és a közepeseken valóban utolérhette-e volna Verstappent. Hamilton az 50. körben állt ki, és a kivezető körétől kezdve egészen a kockás zászlóig több mint 13 másodpercet adott a Red Bull pilótájának.
Ezt a tényt némileg árnyalja, hogy ezalatt neki mindössze Strollt, Sebastian Vettelt és Sergio Pérezt kellett leköröznie, miközben a 22 éves versenyzőnek hét autón kellett átrágnia magát.
Emellett az sem biztos, hogy Bottas képes lett volna ugyanarra a tempóra, mint amit a hatszoros világbajnok mutatott, de azért a Hamilton és Verstappen közötti különbség tudatában viszonylag nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy a sárga oldalfalú gumikon legalább addig a pontig eljut, hogy érezze a Red Bull által keltett turbulens levegőt.
Onnantól kezdve viszont már nem tudhatjuk, hogy mennyire sikerült volna megközelítenie a holland pilótát.
Carlos Sainz még ott volt közöttük, emellett az sem zárható ki, hogy az utolsó körökben Verstappen már spórolt, mivel a Hamiltonnal szembeni hátránya, illetve a Bottashoz képesti előnye is elég nagy volt ahhoz, hogy ezt akár megtehesse.
Ettől függetlenül annyit biztosan kijelenthetünk, hogy a finn versenyző zsinórban másodszor kapott rosszabbnak bizonyuló stratégiát, mint csapattársa, hiszen A 70. Évforduló Nagydíján túl korán hozták ki, aminek következtében a végén Hamilton könnyedén elvette tőle a 2. pozíciót.
Miután Bottas megnyerte a szezonnyitót Ausztriában, sorozatban az ötödik versenyen kapott ki Hamiltontól. „Az első futamot leszámítva elég rosszul alakul – értékelte eddigi idényét a Spanyol Nagydíj után.
Nem volt olyan hétvége, ahol minden simán, problémamentesen ment volna, a legelsőt kivéve.”
Persze könnyen lehet, hogy nem csupán a balszerencse, hanem a két pilóta közötti különbség is közrejátszik az eredmények alakulásában. Nico Rosberg a Sky Sports közvetítésében kijelentette, a barcelonai verseny utódjának minden gyengeségét megmutatta. A 2016-os világbajnok úgy véli, a rajtnál hiányzott belőle az agresszivitás, és túlságosan sok helyet hagyott Strollnak a belső íven, utána pedig a versenytempója sem volt elég jó.
Akárhogy is, Bottas hátránya 43 pontra nőtt riválisával szemben, ami már közel két futamgyőzelemnyi különbség. A finn pilóta tisztában van vele, hogy ez már tetemes lemaradás, és tudja, hogy innen borzasztóan nehéz lesz fordítania.
„Fogalmam sincs, hogy pontosan mennyi a különbség, de túlságosan nagy, és úgy érzem, kezd elúszni a bajnokság. Néhány napot rászánok arra, hogy megvizsgáljam, mi ment félre, aztán továbblépek, de most nagyon csalódott vagyok.”