Vágólapra másolva!
Az ígéretes idénynyitó után ismét elúszni látszik a szezon Valtteri Bottas számára, aki a kiemelkedően jó Mercedesszel egyelőre nem csapattársa, a hetedik világbajnoki címre törő Lewis Hamilton, inkább a Red Bull-lal küzdő Max Verstappen ellenfele. A Spanyol Nagydíj több gyengeségre is rámutatott, ami nem fér bele a brit pilótával szemben. 

Toto Wolffnak minden bizonnyal igaza van abban, hogy megfelelő gumiválasztással Valtteri Bottas nagyobb eséllyel támadhatta volna Max Verstappent a Spanyol Nagydíj végén. Ezzel együtt a finn pilóta elsősorban magát okolhatja, mert jó rajt esetén szinte biztosan megőrzi a 2. pozíciót.

Forma-3, Barcelona 2020 rajt
Forma-2, Barcelona 2020 rajt
Forma-2, Mick Schumacher, Barcelona 2020
Porsche Szuperkupa, Barcelona 2020
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Toto Wolff, Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lando Norris, McLaren, Spanyol Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Pierre Gasly, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Spanyol Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull, Spanyol Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Alex Albon, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Daniel Ricciardo, Renault
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Hamilton, Verstappen, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Leclerc, Ferrari
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
Forma-1, Spanyol Nagydíj, rajtrács
Forma-1, Spanyol Nagydíj, rajt
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Albon, Red Bull, Sainz, McLaren
Forma-1, Spanyol Nagydíj, rajt, Bottas, Verstappen, Stroll, Mercedes, Racing Point, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, rajt
Forma-1, Spanyol Nagydíj, rajt
Forma-1, Spanyol Nagydíj, rajt, Hamilton, Verstappen, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj,Bottas, Pérez, Mercedes, Racing Point
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Hamilton, Verstappen, Mercedes, Red Bull, szekció
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Hamilton, Verstappen, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Hamilton, Verstappen, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Hamilton, Verstappen, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Albon, Red Bull, Pérez, Racing Point
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Bottas, Mercedes, Stroll, Racing Point
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Bottas, Mercedes, Stroll, Racing Point, Pérez
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Vettel, Ferrari, Kvjat, Alpha Tauri
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Pérez, Racing Point, Albon, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Leclerc, Ferrari, Norris, McLaren
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Verstappen, Red Bull
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Albon, Sainz, Red Bull, McLaren
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Bottas, Mercedes
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Ocon, Renault, Sainz, McLaren
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Hamilton, Mercedes
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Vettel, Ferrari
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Gasly, Leclerc, Alpha Tauri, Ferrari
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Leclerc, Ferrari
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Leclerc, Ferrari

Taktikai szempontból érdekesen alakult a hétvégi Spanyol Nagydíj utolsó szakasza, hiszen a két Mercedes-pilóta nem ugyanolyan keverékű gumit kapott a második kiállásnál: Valtteri Bottasnak a lágyat, míg Lewis Hamiltonnak a közepeset tették fel. Már a közvetítés során is kiderült, de a leintés után az érintettek is megerősítették, hogy a csapat a hatszoros világbajnoknak is a piros oldalfalú abroncsokat akarta adni, de ő ragaszkodott az eggyel keményebb keverékhez.

Mint kiderült, ez volt a jobb választás, hiszen Bottas gumijai elfogytak, és ahelyett, hogy utolérte volna Max Verstappent, két körrel a vége előtt ismét kereket cserélt, hogy legalább a leggyorsabb kört megfussa. A futam után Toto Wolff kijelentette, hogy ez a döntés sokkal inkább befolyásolta a finn pilóta versenyét, mint az elrontott rajt, és ha ő is közepes keverékeket kap, akkor minimum csatára kényszeríti riválisát.

Az osztrák üzletember elmélete azon a ponton mindenképpen sántít, hogy ha Bottas az indulásnál megtartja a 2. helyet, akkor nem valószínű, hogy Verstappen később a pályán meg tudja előzni. Barcelonában ugyanis nem olyan könnyű elmenni a másik mellett, ráadásul a Mercedes motorereje valamennyire az állítható hátsó szárnyat is ellensúlyozta volna.

Már ha egyáltalán 1 másodpercen belül tud maradni, hiszen a turbulens levegő ezt igencsak megnehezíti. Hamiltonnal szemben láthattuk is, hogy már az 1. körben kikerült a DRS-távolságból.

Bottas azonban nem egy, hanem két pozíciót veszített a rajt után, és ezen a ponton talán lehet valami Wolff álláspontjában.

A 30 éves pilóta az 5. kör elején előzte vissza Lance Strollt, és a helycsere utáni első mérési ponton 2.351 másodpercre volt riválisától. A turbulens levegő őt is hátráltatta, és később csak másfél másodpercre tudta megközelíteni a Red Bullt, így a Racing Point mögött elvesztegetett 4 kör ebből a szempontból tényleg nem sokat számított. Az már más kérdés, hogy ha közvetlenül Verstappen mögött marad, akkor képes lett volna támadni, vagy ugyanúgy kialakul ez a különbség, de ezt már soha nem tudjuk meg.

Bottast Stroll is lerajtolta, de könnyen lehet, hogy ez nem sokat számított Forrás: AFP/Albert Gea

Az első kiállásokat nagyjából ugyanakkor, mindössze két kör eltéréssel teljesítették. Verstappen autóján azonban hamar elfogytak a sárga oldalfalú abroncsok, így mindössze 20 kört tett meg rajtuk, és a 41. körben ismét kiállt a bokszba, ahol friss közepeseket kapott. Ezen a ponton fontos megjegyezni, hogy hozzá hasonlóan a Mercedesek is két új közepes szettel rendelkeztek a verseny előtt, míg lágyból már mindenkinek csak használt maradt.

Bottas még további 7 körön keresztül kint maradt, és ekkor a csapat úgy érezte, hogy 18 körrel a vége előtt már érdemes lággyal próbálkozni.

Vélhetően úgy számoltak, hogy az etap elején sokkal gyorsabb lesz Verstappennél, így utolérheti, és akár meg is támadhatja őt, a végén pedig nem fog drasztikusan visszalassulni.

A finn pilóta kivezető körének végén 7.124 másodperc volt a különbség, de a következő pár körben ez nem csökkent jelentősen. Sőt, a 62. kör befejeztével ebből a szempontból gyakorlatilag ugyanott tartott, mint az etap elején, és ugyan a következő körben hirtelen majdnem 2 másodpercet faragott le a hátrányából, a Mercedes mégis úgy döntött, hogy két körrel a vége előtt ismét kihozzák, és inkább rámennek a leggyorsabb körre.

Hamilton, Verstappen és Bottas harmadik etapjának alakulása (a ki- és bevezető kört nem számítva) Forrás: Sebők Máté

Ennek kapcsán érdemes megnézni, hogy igaza lehet-e Wolffnak, és a közepeseken valóban utolérhette-e volna Verstappent. Hamilton az 50. körben állt ki, és a kivezető körétől kezdve egészen a kockás zászlóig több mint 13 másodpercet adott a Red Bull pilótájának.

Ezt a tényt némileg árnyalja, hogy ezalatt neki mindössze Strollt, Sebastian Vettelt és Sergio Pérezt kellett leköröznie, miközben a 22 éves versenyzőnek hét autón kellett átrágnia magát.

Emellett az sem biztos, hogy Bottas képes lett volna ugyanarra a tempóra, mint amit a hatszoros világbajnok mutatott, de azért a Hamilton és Verstappen közötti különbség tudatában viszonylag nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy a sárga oldalfalú gumikon legalább addig a pontig eljut, hogy érezze a Red Bull által keltett turbulens levegőt.

Onnantól kezdve viszont már nem tudhatjuk, hogy mennyire sikerült volna megközelítenie a holland pilótát.

Carlos Sainz még ott volt közöttük, emellett az sem zárható ki, hogy az utolsó körökben Verstappen már spórolt, mivel a Hamiltonnal szembeni hátránya, illetve a Bottashoz képesti előnye is elég nagy volt ahhoz, hogy ezt akár megtehesse.

A Mercedes-pilóták, illetve Verstappen közötti különbség Hamilton és Bottas második kiállása után Forrás: Sebők Máté

Ettől függetlenül annyit biztosan kijelenthetünk, hogy a finn versenyző zsinórban másodszor kapott rosszabbnak bizonyuló stratégiát, mint csapattársa, hiszen A 70. Évforduló Nagydíján túl korán hozták ki, aminek következtében a végén Hamilton könnyedén elvette tőle a 2. pozíciót.

Bottasnak kezd elúszni a világbajnokság

Miután Bottas megnyerte a szezonnyitót Ausztriában, sorozatban az ötödik versenyen kapott ki Hamiltontól. „Az első futamot leszámítva elég rosszul alakul – értékelte eddigi idényét a Spanyol Nagydíj után.

Persze könnyen lehet, hogy nem csupán a balszerencse, hanem a két pilóta közötti különbség is közrejátszik az eredmények alakulásában. Nico Rosberg a Sky Sports közvetítésében kijelentette, a barcelonai verseny utódjának minden gyengeségét megmutatta. A 2016-os világbajnok úgy véli, a rajtnál hiányzott belőle az agresszivitás, és túlságosan sok helyet hagyott Strollnak a belső íven, utána pedig a versenytempója sem volt elég jó.

Akárhogy is, Bottas hátránya 43 pontra nőtt riválisával szemben, ami már közel két futamgyőzelemnyi különbség. A finn pilóta tisztában van vele, hogy ez már tetemes lemaradás, és tudja, hogy innen borzasztóan nehéz lesz fordítania.

„Fogalmam sincs, hogy pontosan mennyi a különbség, de túlságosan nagy, és úgy érzem, kezd elúszni a bajnokság. Néhány napot rászánok arra, hogy megvizsgáljam, mi ment félre, aztán továbblépek, de most nagyon csalódott vagyok.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!