MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads the field into turn one at the start during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több pilóta is ellenzi a fordított rajtrácsos futamok bevezetését a Forma-1-ben, mondván csökkenne a győzelem értéke, és egyébként is annak kell elöl lennie, aki a teljesítménye alapján rászolgált erre.
A Forma-1 vezetése és Ross Brawn sportért felelős igazgató továbbra is eltökélt a fordított rajtrácsos sprintversenyek bevezetése mellett, amelyeket már az idei szezonban szerettek volna kipróbálni. Az ilyen futamok izgalmaiból ízelítőt adó Olasz Nagydíj után Brawn elmondta, hogy nem tettek le róla, hogy jövőre bevezessék ezt a formátumot, mindez azonban a mezőny jónéhány tagjának nem tetszik.
Az Orosz Nagydíj csütörtöki napján a témában megszólaló versenyzők szinte kivétel nélkül kifejezték a nemtetszésüket a fordított rajtrácsos futamok iránt.
Nem tetszik, mert mesterségesen kreálja a show-t, a Forma-1 pedig szerintem nem erről szól. Egyszerűen nem jön be
– szögezte le Max Verstappen. – A leggyorsabb autónak kellene legelöl lennie, mindenki ezért dolgozik. Miért kellene manipulálni a show-t? Az autók ráadásul valószínűleg úgy is ugyanabban a sorrendben végeznének. Az F1-nek nem erről, hanem a nyers teljesítményről kellene szólnia. Mindenki azért dolgozik, hogy a legdominánsabb, legversenyképesebb csapat legyen, mindenki az első sorból akar rajtolni. Úgyhogy ez nem tetszik."
A másik Red Bullt vezető Alex Albon szerint a Monzában látott kavarodás azért is volt különösen izgalmas, mert ritka, ha viszont minden hétvégén látnánk hasonlót, az emberek előbb-utóbb ezt is megszoknák.
„Amiatt is különleges a versenyzés, hogy az olyan futamok, mint a monzai, nem gyakoriak, és elég sok mindennek össze kell jönnie egyszerre hozzájuk, de ez teszi ezeket a versenyeket ennyire különlegessé – nyilatkozta a thai-brit pilóta. – Úgy már nem lesznek azok, ha olyan autók indulnak az élről, amelyeknek nem kellene ott lenniük. Ezt a részét elveszítené a Forma-1. Úgyhogy én elégedett vagyok a jelenlegi helyzettel, szerintem jó versenyeink vannak."
Érdekes módon a fordított rajtrácsból profitáló, a Haasszal többnyire a mezőny második felében tanyázó Romain Grosjean is az újítás ellen van.
Továbbra sem tetszik, még akkor sem, ha a pole-ból rajtolhatnánk
– szögezte le a francia. – Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de a Mercedest és Max Verstappent kihúzva az egyenletből hihetetlenül jó a középmezőnyben zajló csata. Szerintem más megoldást kell találni, közelebb kell hozni az autók teljesítményét.
Grosjeanhoz hasonlóan Pérez is ebbe az irányba indulnak el. „Olvastam egy nyilatkozatot Toto Wolfftól ezzel kapcsolatban, amiben azt mondta, hogy a Forma-1 nem pankráció. Egytértek – jelentette ki a Racing Point mexikói versenyzője. – Szerintem a Forma-1 problémája a csapatok közötti különbségek, aminek az eltüntetésén nagyon keményen dolgoznak 2022-re, és remélhetőleg meg is fog történni. Nem hiszem, hogy szükségünk van ilyen mesterkélt változtatásokra a versenyek izgalmassá tételéhez.
Nem hiszem, hogy egy fordított rajtrácsos győzelem ugyanolyan érzést nyújtana, mint egy grand prix-győzelem. Nem gondolom, hogy jó ötlet lenne bevezetni ezeket."
Pérez mondandójának második feléhez kapcsolódnak Daniel Ricciardo szavai, aki szintén attól tart, hogy elértéktelenedne az F1-es futamgyőzelem, ha valaki gyakorlatilag ajándékba kapott jó rajthelyről nyerne.
Én csak amiatt aggódom, hogy ha mesterségesen megkeverjük a rajtrácsot, és minden pilótának lesz F1-es futamgyőzelme, akkor ugyanakkora lesz-e a győzelem értéke, mint manapság?
– nyilatkozta az ausztrál. – Ezek a fenntartásaim. Nehéz ez, mert izgalmasabb versenyeket akarunk, de ez attól még a Forma-1, és a nagy trófeának kell legyen egy bizonyos értéke. A fordított rajtrács pedig ezt csökkentené valamennyire."
Akadt azért olyan pilóta is Carlos Sainz személyében, aki legalább kipróbálná, hogy milyen a fordított rajtrácsos versenyzés. „Valójában megosztott vagyok ezzel kapcsolatban. Kicsit kíváncsi vagyok, hogy mi történne az F1-ben a fordított rajtrácsos versenyekkel. Szerintem emiatt a kíváncsiság miatt egy nap kipróbálnám, hogy megnézzem, miként keveri meg a dolgokat, és összességében miként változna a Forma-1 ennek a formátumnak a bevezetésével."