JEREZ DE LA FRONTERA, SPAIN - FEBRUARY 04: (L-R) Ross Brawn the Mercedes Team Principal speaks with Toto Wolff the Executive Director of Mercedes during the Mercedes GP F1 W04 Launch at Circuito de Jerez on February 4, 2013 in Jerez de la Frontera, Spain. (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes miatt a Forma-1-ben az idén sem vezetik be a fordított rajtrácsos időmérő futamokat, Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója szerint azonban egészen más ok miatt vétózta meg az ötletet a címvédő istálló, mint amit annak csapatfőnöke állít.
Már korábban eldőlt, hogy nem lesznek fordított rajtrácsos időmérős futamok az idei dupla nagydíjakon, miután a Mercedes nem támogatta az ötletet. Az F1 vezetőinek célja az volt, hogy azokon a helyszíneken, amelyeken két egymást követő versenyt rendeznek, a második futamra ne időmérő edzéssel dőljön el a rajtsorrend, hanem a pontverseny fordított sorrendjében rajtolva 30 perces időmérős futamot rendezzenek szombaton.
A változtatáshoz mind a 10 csapat jóváhagyása kellett volna, a Mercedes azonban nem állt kötélnek. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója szerint a megbeszélésen Toto Wolff egyértelműen kijelentette, hogy mi ennek az oka.
A fordított rajtrácsos időmérős futamok ötlete tavaly egyszer már előkerült, akkor azonban nem kapott kellő támogatást. Nem úgy most, amikor ismét felvetették, elsősorban azért, hogy az egy hét különbséggel ugyanott megrendezett versenyek (eddig Ausztriában és Angliában lesz biztosan ilyen) ne két ugyanolyan futamot hozzanak, helyette a másodikra megkeveredjenek egy kicsit a dolgok. Miután a Mercedes ellenállása miatt ilyesmi már biztosan nem lesz,
Ross Brawn elárulta, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke kertelés nélkül közölte: csapata érdekeiket szem előtt tartva nem támogatja az ötletet.
„Tavaly megvizsgáltuk az ötletet, de a csapatok nem támogatták azt. Azt gondoltuk, hogy az idei szezonban viszont tökéletes lenne a dupla hétvégék második futamára, de a Mercedes miatt nem tudjuk ezt megtenni – nyilatkozta Brawn az Autosportnak. – Toto elég őszinte volt a megbeszélésen. Azt mondta,
»azt gondoljuk, hogy mi vagyunk a legversenyképesebbek, a hetedik vb-címre hajtunk, miért adnánk fel a lehetőségeinket? Ez a javaslat sokkal nehezebb helyzetbe hozna minket.«
Én megértem és tiszteletben tartom ezt, ugyanakkor azt kívánom, hogy bárcsak a tágabb képet nézte volna, de nem tette ezt. Szerintem minden, amit ezután mondott, csak ködösítés volt."
Brawn arra gondolt, hogy Wolff három okot nevezett meg arra, hogy miért nem támogatta a javaslatot, a három közül azonban egyik sem szólt arról, hogy a Mercedesnek nehezebb dolga lenne kiaknázni az idei esélyeit. „Elsőként úgy gondolom, hogy a Forma-1 meritokrácia. A legjobb pilóta a legjobb autóban nyer. Nincs szükség trükkökre a mezőny fejreállításához, hogy ezzel tegyük izgalmasabbá a futamokat – szögezte le a Mercedes csapatfőnöke. – Másodsorban a túraautózásból tudom, hogy előtérbe kerülnek a stratégiák, amikor az egyik verseny sorrendje határozza meg a következő rajtrácsát. Képzeljék el, hogy valaki nem szerepel jól az első spielbergi futamon, a csapat pedig emiatt úgy dönt, hogy kiáll a versenyből, hogy ezzel az az autó induljon a pole-ból a kvalifikációs versenyen.
És ha ezt az autót középmezőnybeli csapatok követik, akkor ez az autó fogja megnyerni a kvalifikációs futamot, első helyről indulhat vasárnap, és akkor is nyerni fog, mivel az utána jövők védekezni fognak, és feltartják a többieket, amennyire csak tudják.
A hátulról jövő gyors autók számára nagyobb lesz a kiesés kockázata, ez pedig kihatással lehet a bajnokság végkimenetelére. A harmadik indok pusztán teljesítménybeli. Bárki lesz a leggyorsabb csapat, és nem feltétlenül mi, büntetve lesz a második és harmadik leggyorsabbhoz képest, mert ők előrébbről fognak indulni. Mint tudjuk, a különbségek gyakran nem túl nagyok, ezért kissé opportunista lenne előnyben részesíteni egyes csapatokat."
Nem adják fel a második futam izgalmassá tételét
Az Autosport szerint a televíziós társaságok részéről továbbra is nagy a nyomás az F1 felé, hogy az adott helyszínen rendezett második verseny ne az első másolata legyen, ezért a sportág vezetői más lehetőségeket keresnek, lehetőleg olyat, amivel egyik csapatot sem sújtják. Az egyik ilyen lehet, hogy eltérő gumikeverékeket bocsátanak a csapatok rendelkezésére a két hétvégén.
„Jelenleg erről egyeztetünk – mondta Brawn. – Két fontos szempont van a második versenyhétvégére. Egyrészt biztosítani kell, hogy a csapatok végig a pályán legyenek,
nem szeretnénk eseménytelen pénteket azért, mert már minden adatot begyűjtöttek.
A második aspektus pedig az, hogy jobban bevonzhatjuk-e valamilyen változtatással a nézőket a második hétvégére. Valami olyasmivel, amire a csapatok nem mondják, hogy azzal befolyásoljuk a versenyképességüket. Ha lesz ilyen, az csak kis változtatás lesz, például a gumikeverékekkel, vagy valami ilyesmivel. Mert ha más keverékeket kell használniuk, az többletmunkát jelent. De ez még egyáltalán nem biztos, az is elképzelhető, hogy semmilyen változtatás nem lesz."