Szabálymódosítás ide vagy oda, nehéz lesz megállítani a Mercedest Monzában

Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
MONZA, ITALY - SEPTEMBER 04: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during practice for the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 04, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Jenifer Lorenzini/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az Olasz Nagydíj második szabadedzése alapján egyértelműnek tűnik, hogy nemcsak egy körön, hanem versenytempóban is a Mercedes a legjobb, a címvédőt pedig a Red Bull követi. Vasárnap az Alpha Tauri visszaesést, a Ferrari javulást várhat az időmérőhöz képest, míg a McLaren joggal bízhat egy jó hétvégében.

Az Olasz Nagydíj hétvégéje előtt sokan találgatták, hogy milyen hatása lehet az erőviszonyokra az új szabályoknak, miszerint az időmérőn és a futamon nem lehet változtatni a motorüzemmódon. Nos, feltételezve, hogy a csapatok ebben a szellemben készültek a hétvége tétre menő részére, a választ pénteken megkaptuk: a Mercedes továbbra is megállíthatatlannak tűnik, még a Red Bull sem ér a közelébe.

Forma-1, Claire Williams, Williams, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Claire Williams, Marc Harris, Williams, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj, 2020 péntek, baleset
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull, Kevin Magnussen, Haas, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Sebastian Vettel, Ferrari, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Romain Grosjean, Haas, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Olasz Nagydíj, 2020 péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Olasz Nagydíj 2020, péntek
Forma-1, Roy Nissany, Daniel Ricciardo, Alex Albon, Olasz Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, sportbíró, pályabíró, Olasz Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Olasz Nagydíj
Forma-1, Cyril Abiteboul, Renault, Olasz Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Olasz Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Alpha Tauri, kavicságy, Olasz Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Carlos Sainz, Olasz Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Olasz Nagydíj
Forma-1, Roy Nissany, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean, Olasz Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Olasz Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Olasz Nagydíj
Forma-1, Jerome Stoll, Renault, Olasz Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Olasz Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, kavicságy, Olasz Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Olasz Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Olasz Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Olasz Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas, Olasz Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Olasz Nagydíj

A brackley-iek mind az első, mind a második szabadedzésen megszerezték az első két helyet, délután ráadásul szinte mindenki 1 másodpercen kívül volt Lewis Hamilton idejéhez képest. Ami a Red Bullt és főleg Max Verstappent illeti, elképzelhető, hogy a kvalifikáción lehet félnivalója, de a versenyszimulációk alapján könnyen lehet, hogy Belgium után ismét egy eseménytelen futama lesz a 3. helyen.

A középmezőny sorrendje azonban szokás szerint megjósolhatatlan.

A legjobban a McLarenek és az Alpha Taurik villogtak, és míg a wokingiak jogosan reménykedhetnek egy jó szereplésben, addig a faenzaiak versenytempója nem tűnt meggyőzőnek. A Ferrari kevésbé látszik kilátástalannak, mint múlt héten, ezzel együtt simán előfordulhat, hogy most sem jutnak be a Q3-ba.

Verstappen 3. helye veszélybe kerülhet az időmérőn

A leggyorsabb körök alapján nagy meglepetés lenne, ha a Mercedes-pilótákon kívül bárkinek is lenne esélye az első soros rajtra. Hamilton és Valtteri Bottas mindkét gyakorláson simán verte a mezőnyt, sőt,

délután mindössze Lando Norris és Pierre Gasly tudott 1 másodpercen belülre kerülni a brit pilóta 1:20.192 másodperces idejéhez képest.

Utóbbi mondatból pedig az is kiderül, hogy ezúttal nem Max Verstappen végzett a 3. helyen (ahogyan egyébként délelőtt sem, de azt az etapját az autótörés is befolyásolta). A holland pilóta nem is volt elégedett a napjával, és kijelentette, szombatra finomítani kell a kocsin. Kérdés, hogy ez mennyire fog sikerülni, mert ha kevésbé, akkor akár az is elképzelhető, hogy idén harmadszor nem a 2. vagy a 3. helyről fog indulni. Az első ilyen alkalom a Hungaroringen volt, ahol a pénteki nap után ugyancsak volt ok a panaszra az autót illetően.

Verstappen most nem bérelte ki a 3. helyet Forrás: Getty Images,/2020 Getty Images/Mark Thompson

És hogy kik lehetnek veszélyesek rá? Az eddigiek alapján a két McLaren és Gasly. Előbbiek szereplése nem is annyira meglepő, de az Alpha Tauri még soha nem vághatott neki ennyire pozitív előjelekkel a kvalifikációnak.

A csapat szereplése főleg annak fényében kellemes meglepetés, hogy a szintén nagy motorerőt igénylő Spa-Francorchamps-ban egyik autó sem jutott be a Q3-ba.

A Racing Point ezúttal is elmaradt a szezon elején nyújtott teljesítményétől, a múlt hétvégéhez képest pedig a Renault produkálta a legnagyobb visszaesést. Az eddigiek tükrében Daniel Ricciardo és Esteban Ocon nem fogja megközelíteni az előző kvalifikáción elért 4. és 6. helyet.

A Ferrari esetében már nehéz megmondani, hogy mi számít jó teljesítménynek, de az tény, hogy a második szabadedzés adott némi reményt az olasz istálló szurkolóinak. Persze ez csak azt jelenti, hogy a Q1-ben talán még nem kell aggódniuk, de a Q3-as szereplés még mindig kétséges.

Az időmérő alakulásába az a tényező is beleszólhat, hogy Monzában létfontosságú a szélárnyék.

Tavaly láthattuk, hogy ebből mekkora káosz sülhet ki, éppen ezért az FIA mostanra mindenkit egy minimális szintidő elérésére kötelez. Mindezek ellenére valószínű, hogy az etapok végén nagy lesz a torlódás, és könnyen lehet, hogy valaki pórul jár.

Vasárnap Verstappen után válhat szorossá a csata

A Mercedes szempontjából vasárnap sem változik a képlet, hiszen a címvédő elképesztő fölénye a versenyszimuláción is megmutatkozott. Ezen a tényen az sem változtat, hogy az első, lágy gumival futott etapjuk alatt Hamiltonnak és Bottasnak is csak 3-3 értékelhető köre volt, így viszonylag kicsi a minta. Ezeket figyelembe véve egyébként a finn pilóta rendelkezik jobb átlaggal.

A McLarennél bizakodhatnak a jó szereplésben Forrás: Getty Images

Rajtuk kívül nem meglepő módon Verstappen mutatta a legjobb tempót, de a 22 éves versenyző már körönként közel 1 másodperccel volt lemaradva Bottastól. Azonban előnye is viszonylag jelentős, így akkor sem kell feltétlenül aggódnia, ha esetleg 1-2 pozícióval hátrébbról kell rajtolnia, mint ahonnan általában szokott.

Csapattársa, Alexander Albon esetében már közel sem ennyire egyértelmű a helyzet, hiszen az első három kör átlagát tekintve a két Renault és Norris is jóval gyorsabb volt nála.

Ez utóbbi alapján könnyen lehet, hogy a 4. helyért Lando Norris mellett ők hárman fognak csatázni, persze abban az esetben, ha az enstone-iak nem szállnak el az időmérőn.

Az első hosszú etap értékelhető körei, a ki- és bevezető kört nem számítva (szaggatottal jeleztük, ha valaki közepes gumikon ment) Forrás: Sebők Máté

Albon tempója sokkal közelebb van a mögötte lévő Alpha Taurikéhoz és Racing Pointokéhoz. Előbbi istálló ezen a téren már sokkal kevésbé szerepelt jól, míg a silverstone-iaknál úgy tűnik, hogy a Belga Nagydíj után ezúttal is a pontszerző helyekért kell küzdeniük.

A Ferrarit és a Haast más-más okból, de nehéz beilleszteni ebbe a rangsorba, azonban mindenképpen érdemes velük foglalkozni.

A maranellóiaknál még úgy is Charles Leclerc produkálta a jobb körátlagot, hogy ő a közepeseken, míg Sebastian Vettel a lágyakon teljesítette első etapját. A monacói pilóta mindössze 1 tizeddel maradt el a Renault-któl, illetve Sainztól, ami némi optimizmusra adhat okot az olasz istállónál.

A Haas, azon belül is leginkább Romain Grosjean esete azért érdekes, mert az első három érvényes köréből vett átlaga alapján 2,3 másodperc a hátránya Hamiltonhoz képest. Igen ám, de a francia versenyző második és harmadik körét elvették, mert a Parabolicában túlságosan szélesre futott. Ha pedig azokat is figyelembe vesszük, akkor már a Racing Pointot és az Alpha Taurit is előzi. Persze nem tudjuk, hogy a pályaelhagyással mennyi időt nyert, de tény, hogy később, immáron szabályosan is képes volt hasonló köridőkre.

Ami a mezőny végét illeti, az Alfa Romeo lemaradása 2 és fél tized a Racing Pointtal szemben. A Williams szokás szerint utolsó, de Nicholas Latifi a kemény, George Russell pedig a közepes keverékeken teljesítette első etapját.

A Pirelli becslése szerint a lágy abroncsok körülbelül 6 tizeddel gyorsabbak a közepeseknél, melyek további 4 tizeddel képesek jobb időre, mint a kemények. Ez alapján kizárólag a Mercedesek mehetnek biztosra a Q2-ben, ha a sárga oldalfalú abroncsokkal szeretnének rajtolni, a Red Bull javulása talán még Verstappen próbálkozhat meg alternatív stratégiával.

A versenyszimulációk körátlagai

Erre azonban nem biztos, hogy szükség lesz, mert a lágy keverékek is elég jól bírják ahhoz, hogy vasárnap meg lehessen valósítani az egykiállásos taktikát. Kevin Magnussen például 23 kört tett meg ezeken az abroncsokon.

– nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – A hosszú etapok során a gumik jól viselték a sebesség szentélyének kihívásait, még a leglágyabb keverék esetében is.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!