SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 11: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Tuscany at Mugello Circuit on September 11, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A gumikopás nem volt vészes Mugellóban pénteken, de nem szabad félvállról venni, a futamon megint van kilátás változatosabb stratégiákra. Max Verstappen a versenyszimuláción is tartotta a lépést a Mercedesekkel, melyek közül ezúttal eddig Valtteri Bottas gyorsabb az új pályán.
A Mercedes kontra Max Verstappen csata szempontjából ígéretesen zárult a Toszkán Nagydíj első edzésnapja, a mindenki számára lényegében új pályán Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és a Red Bull klasszisa 3 tizeden belül végzett egymáshoz.
Ennél is érdekesebb felvezetést kínál azonban a futamra, hogy a csupa gyors kanyarból álló pályán, a 40 foknál melegebb és érdes aszfalton a szokásosnál erősebb gumikopás várható.
Silverstone-ban a második versenyen ez elég volt a papírforma borításához Verstappen javára, Mugellóban sem kizárt hasonló.
Galéria: A Toszkán Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/62
SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 11: A general view of the action during practice ahead of the Formula 3 Championship at Mugello Circuit on September 11, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
"Jelentősebb gumikopásra számítottunk a hosszú etapokon, így is lett" – állapította meg a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. "Az egyes kanyartól a tizenötösig nagy az oldalterhelés" – mondta Alexander Albon, lényegében az egész körről beszélve. Hozzátette ugyanakkor, hogy "meglepően jól kitartottak a gumik", a lágyak is.
Való igaz, a pénteki versenyszimulációkon nem figyelhettünk meg látványos visszaesést a köridőkben rajtuk, a rádióban elégedetlenkedő hangok zápora ellenére sem. Verstappen a 4. körében nagyságrendileg ugyanolyan időt ment, mint az 1.-ben, az igen hosszú etapig jutó Daniel Ricciardo eredményei sem estek vissza drasztikusan.
Albon szerint egynél több kerékcserére lesz szükség az 59 körös futamon, de a forgalom miatt ez kockázatos stratégiának tűnik, Mugellóban roppant nehéznek ígérkezik az előzés. Ahogy Bottas telemetriáján látható,
140 km/h alá nem lassulnak a pilóták a kör folyamán, így nagyon nehéz közel maradni egy másik autóhoz a turbulencia miatt,
kifékezésre alig van lehetőség.
Hogy mi lesz a versenyen, azt természetesen nem látjuk előre, de az új helyszín ismeretlen tényezőiben mindenképp benne van, hogy megkavarják a paklit. A füves-kavicsos bukóterekbe könnyű beragadni, ami az átlagosnál nagyobb esélyt teremt a biztonsági autós fázisra.
Mit mutatnak a számok?
A Pirelli jóslatának megfelelően a legtöbb csapat különböző programokat bonyolított le pilótáival a versenyszimuláción (már ahol lehetett, hiszen a McLaren és a Haas elvesztette a haderő felét; Lando Norris balesetet szenvedett, Romain Grosjean autója elromlott), a Red Bull és a Racing Point kivételével az istállók a lágyas etap után egy-egy közepes és kemény gumis hosszú etapra szavaztak.
A lágy keverék eredményeiből viszonylag keveset lehet leszűrni, mert a Sergio Pérez-Kimi Räikkönen ütközés megszakította az edzést. Annyi körvonalazódik, hogy Bottas ekkor nem ment annyira erősen, mint a sprintjében, a két 22.9-es köre néhány tizeddel elmaradt Hamilton és Verstappen teljesítményétől.
Galéria: A Toszkán Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/62
SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 11: A general view of the action during practice ahead of the Formula 3 Championship at Mugello Circuit on September 11, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
A közepes típuson azonban az első két kör kivételével jobb iramot diktált a Red Bullnál, míg Hamilton a kemény gumin elég közel maradt hozzájuk.
Bottas előtt tehát adott az alapfelállás, hogy végre faragni kezdjen hátrányán a tabellán,
és akár Verstappen is besegíthet neki pontokat lopni Hamiltontól. Aki egyelőre csak a pálya harmadára érzett rá, a másik kettőben még van hova javulnia. "Az utolsó szektorral meglehetősen elégedett vagyok. Az első és a második szektor azonban gyengébben megy, különösen az első. Ott még igen sok maradt benne. Max és Valtteri nagyon gyorsak ott, úgyhogy ma este sokat fogom tanulmányozni az adatokat, és remélhetőleg holnapra javulok" – mondta Hamilton. Mivel új helyszínről beszélünk, a szokásosnál jobban változhatnak az erőviszonyok egyik napról a másikra, ahogy mindenki egyre többet tanul.
A gumikopás veszélye miatt az élen végző trió vélhetően megpróbál a közepes keveréken átjutni a Q2-n az időmérőn. Amelyen egyébként lehetnek bonyodalmak a feltartással, pénteken ugyanis
többször előfordultak kisebb-nagyobb akadályozások.
A pálya szűk, és a tempós kanyarok miatt nem olyan könnyű elengedni másokat.
Az időmérőn is lehet gond a gumikkal, pénteken Sebastian Vettel egyszer azt mondta, egyetlen hűtőkör nem is elég a hőmérsékletük csillapítására, és a lágy keveréken simán előfordulhat, hogy egy sprintkör végére elfogy a tapadás.