MONZA, ITALY - SEPTEMBER 04: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during practice for the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 04, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Jenifer Lorenzini/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff leszögezte, a Mercedes biztosan nem lesz a Hondát elveszítő Red Bull motorszállítója 2022-től, aminek elsősorban az az oka, hogy már így is közelítenek kapacitásuk maximumához. A Ferrari részéről Mattia Binotto már sokkal árnyaltabban fogalmazott.
A Honda kiszállásával a Red Bullnak és az Alpha Taurinak egyelőre nincs motorszállítója 2022-re. Az nagyjából kizárható, hogy az energiaitalosok saját erőforrást fejlesztenek, mint ahogy az is, hogy új gyártó lép be, saját gyártású motorral. Maradt tehát a Renault, a Ferrari és a Mercedes, valamint egy olyan opció, amely esetén a Honda szellemi tulajdonának megvásárlásával, házon belül fejlesztenék tovább a japánok erőforrását. A felsoroltak közül most egy újabb lehetőséget ki lehet húzni a listáról.
Az opciót, hogy eladják a technológiájukat, a japánok már fel is ajánlották partnerüknek, hogy kiszállásuk minél kevésbé legyen fájdalmas mind a Red Bull és az Alpha Tauri, mind az egész Forma-1 számára. Ha valamiért ez sem valósul meg, akkor a jelenlegi motorszállítók egyikével kell leszerződniük. Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke korábban kijelentette, hogy ha arra kérik őket, eleget fognak tenni a szabályokban foglalt kötelezettségeiknek, és ellátják az energiaitalosokat, Toto Wolff azonban leszögezte, a Mercedes részéről erre nincs lehetőség.
„Ennek az a fő oka, hogy négy csapatot látunk el, magunkat is beleértve” – nyilatkozta a brackley-iek csapatfőnöke az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján.
Majdnem ott vagyunk, hogy nem tudunk mindenkinek erőforrást biztosítani, szóval nincs ennél több kapacitásunk. Ugyanakkor nincs kétségem afelől, hogy Helmut [Markónak, a Red Bull tanácsadójának] van B-terve, és valószínűleg nem szorul rá a jelenlegi motorszállítók valamelyikére.”
Wolff szavai a Red Bull számára biztosan nem jelentettek újdonságot, hiszen kollégája, Christian Horner már korábban elárulta, hogy az osztrák üzletember közölte vele, hogy a Mercedes nem akar motort adni nekik.
A helyzet hasonló, mint 2015-ben, amikor a milton keynes-iek a Renault-tól szerettek volna megszabadulni, de a címvédő akkor is visszautasította a lehetőséget. Hasonlóan tett a Ferrari, hiszen a maranellóiak úgy gondolták, hogy Red Bull-lal kötött szerződéssel saját versenyképességüket veszélyeztetnék.
Ezúttal viszont Mattia Binotto, az olasz istálló csapatfőnöke nem zárta ki az együttműködés lehetőségét.
„Ez olyasmi, amit meg kell fontolnunk, de most még nem hoztunk döntést. Úgy gondolom, hogy a Red Bullon múlik, hogy megkeresnek-e minket. Kétségkívül remek csapatról van szó, ugyanakkor az ellátásuk rengeteg energiát igényelne” – mondta a svájci-olasz.
Galéria: Eső és köd az Eifel Nagydíj első napján - Galéria
1/70
Racing Point garage
A svájci szakember hozzátette, gyorsan kell határozniuk, mivel a technikai változások jelentette új korszaknak a lehető legfelkészültebben akarnak nekivágni, de kapkodniuk sem szabad. „Nincs sok időnk dönteni, mert saját magunknál is rendeznünk kell a sorokat, 2022 pedig mindjárt itt van. Ahogyan mondtuk, a Hondával kapcsolatos hírek hirtelen láttak napvilágot, és most meg kell vizsgálnunk valamit, amiről pár nappal ezelőtt még nem volt szó. Ugyanakkor ezt fontolóra kell vennünk, és időt kell szánnunk a döntés meghozatalára.”
Ugyanolyan motort fognak használni
A Red Bull és az Alpha Tauri 2022-es motorja körül tehát még rengeteg a kérdőjel, és ez várhatóan nem is a közeljövőben fog tisztázódni. Az viszont biztos, hogy a bikások két csapata ugyanazt az erőforrást fogja használni.
„A szoros együttműködés és az egységes hajtáslánc miatt elképzelhetetlen az a forgatókönyv, hogy a két csapat különböző motorral működjön – jelentette ki Horner.
A motorszállítóknak ezt rendkívül bonyolult lenne megoldaniuk, szóval nem lenne ideális, hogyha az istállók más erőforrásokat használnának.”
Hasonló álláspontot képvisel az Alpha Taurit irányító Franz Tost is. Az osztrák szakember szintén a szoros kapcsolatot emelte ki, és hangsúlyozta, nem akarja, hogy önállóan, a Red Bull Technology támogatása nélkül kelljen megtervezniük a váltót és a hátsó felfüggesztést.
„Az elmúlt években kiépített együttműködés miatt ugyanolyan erőforrást szeretnénk, mint a Red Bull Racing. Nem akarunk visszatérni abba az időszakba, amikor a két csapat különböző motort használt, és nem tudtunk olyan hatékonyan együttműködni, ami pedig rendkívül fontos számunkra.”
Horner ismét leszögezte, hogy még ebben az évben meg akarják hozni a döntést, de nem fogják elsietni, mert minden lehetőséget számításba kell venniük. Hangsúlyozta, hogy a Red Bull nem egy szimpla ügyfélcsapat, hiszen az a céljuk, hogy versenyeket nyerjenek és a bajnoki címért harcoljanak.
A brit szakember egyúttal elmondta, hálás a japánoknak, hogy most határozták el magukat.
„A Honda hagyott nekünk időt. Ha jövő tavasszal vagy ősszel hozzák meg a döntést, az sokkal rosszabb forgatókönyvet jelentett volna számunkra."