NUERBURG, GERMANY - OCTOBER 11: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during the F1 Eifel Grand Prix at Nuerburgring on October 11, 2020 in Nuerburg, Germany. (Photo by Joe Portlock/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 24 év után tér vissza Portugáliába egy olyan pályára, ahol a legjobbaknak még nem rendeztek versenyt. Az aszfaltcsík karakterisztikája miatt a Pirelli változtatott eddigi szokásán, az első kanyar pedig problémás lehet a mezőny számára. Kicsi a valószínűsége, de a Mercedes már ezen a hétvégén bebiztosíthatja a konstruktőri világbajnoki címet.
Két hét szünet után következik az idei F1-es szezon tizenkettedik futama, a pilóták és a csapatok pedig Mugello és a Nürburgring után ismét olyan helyszínre látogatnak, amely nem szerepelt az eredeti versenynaptárban. Ez pedig számos érdekességet tartogathat, ahogyan azt főleg a Toszkán, de valamennyire az Eifel Nagydíj hétvégéjén is láthattuk.
A helyszín Portugália, ahova nem kevesebb mint 24 év után tér vissza az F1. A versenyzők azonban ezúttal nem a korábban használt pályák egyikén, hanem az ország déli részén található Portimaóhoz közeli Algarve nevű aszfaltcsíkon fognak összecsapni.
A 2008-ban épült létesítmény esetében nem sokkal átadása után szóba került, hogy része legyen a versenynaptárnak, de ez végül nem valósult meg, egészen idáig.
Maga a pálya 4,653 km hosszúságú, így a futam 66 körből fog állni. A 9 jobb- és 6 balkanyart tartalmazó aszfaltcsíkot leginkább Barcelonához hasonlítják, azzal a különbséggel, hogy a pilótáknak jó néhány lejtővel és emelkedővel kell megküzdeniük.
A legtöbb pilóta szerint a vonalvezetés rendkívül élvezetes. Alexander Albon, a Red Bull pilótája azt emelte ki, hogy a szintkülönbségek miatt több kanyarba is vakon kell bemenniük, és előfordul, hogy az ember úgy érzi, a kocsi pillanatokon belül a levegőbe emelkedik. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, ebből a szempontból a 10-es és a 11-es kanyar lesz a legnehezebb, és hozzátette, a jelenség nehezebbé teszi a tanulási folyamatot a versenyzők számára.
A kanyarok többsége gyors vagy középgyors, kettővel pedig különösen érdemes foglalkozni.
A közel egy kilométernyi hosszúságú célegyenesre ráfordító Galp egy hosszú, elnyújtott jobbos, és egyrészt a pálya talán legélvezetesebb pontja, másrészt az onnan történő kigyorsítás vélhetően kulcsfontosságú lesz. Az egyetlen DRS-zóna ugyanis pont a célegyenesben található, így minden bizonnyal itt nyílik majd a legnagyobb esély az előzésre, még úgy is, hogy a nagy tempó miatt nehéz lesz közel maradni a másikhoz. Ennek kapcsán Wolff felhívta a figyelmet arra, hogy a mérnökök nagy kihívás előtt állnak.
„A vonalvezetés papíron nagy leszorítóerőt diktál, de a hosszú célegyenes miatt a csapatok valószínűleg különböző szárnyállásokkal fognak kísérletezni a szabadedzések alatt – jelentette ki. – Meg kell találniuk a megfelelő kompromisszumot, és el kell dönteni, hogy inkább a kanyarokban lesznek gyorsak, vagy az egyenesekben csökkentik a sebezhetőségüket.”
Valószínűnek tűnik, hogy ezen a ponton csak a kikerülés működik, a kifékezés nem, ugyanis az 1-es kanyaron igencsak nagy tempóval fognak átmenni, ami megnehezíti a pozíciócserét.
Sőt, ennek a kanyarnak más szempontból is nagy szerepe lehet a hétvége során, de ez sokkal inkább az időmérőt, mintsem a versenyt érinti. Előfordulhat ugyanis, hogy ezen a ponton rengetegen pórul járnak.
„Az 1-es kanyarnál lehetnek problémák a pálya határainak betartásával, de remélem, a helyzetet még a hétvége előtt tisztázzuk – nyilatkozta George Russell az Autosportnak. – Emlékszem, hogy ezzel 2015-ben, a Forma-3-ban is voltak gondok. Csütörtökön volt egy tesztnap, amikor az 1-es kanyarnak azt a változatát használtuk, amit most, az F1-ben is fogunk. Azonban mindenki átlépte a pálya határait, ezért inkább a hajtűkanyarra hasonlító verzióra váltottunk, ami jó döntés volt.
Szóval meglepődtem, hogy most nem ezt használjuk, hiszen egy hosszú egyenes utáni lassabb kanyar a versenyzésnek is jót tenne.
A Williams versenyzője arra a vonalvezetésre célzott, amely az 1-es kanyart valóban jelentősen lelassítaná, majd egy balossal térhetnének vissza a normál pályára. Michael Masi versenyigazgató szavaiból viszont kiderült, hogy nem fogadják meg Russell tanácsát, a pályaelhagyást illetően pedig nem csupán ezen a ponton számít problémákra.
Ezzel együtt azt is elárulta, hogy különböző intézkedésekkel próbálják minimálisra csökkenteni az ilyen jellegű szabálytalanságok számát. Mindenesetre ez még a legjobbak számára is izgalmassá teheti a kvalifikációt, ahogyan az Lewis Hamiltonnal történt Szocsiban.
A szintkülönbségek és a tempós kanyarok miatt a Pirelli úgy döntött, hogy a három legkeményebb gumikeveréket viszi el erre a hétvégére. Sőt, a pilóták ezúttal nem nyolc lágy, három közepes és két kemény abroncsból válogathatnak, hanem a piros oldalfalú keverékből eggyel kevesebb, a fehérből pedig eggyel több áll majd rendelkezésükre. A pályát egyébként nemrég újraaszfaltozták, ami megint csak egy ismeretlen tényező lesz a pilóták és a csapatok számára.
A gumikkal kapcsolatban azt is fontos megjegyezni, hogy a mezőny először próbálhatja ki a jövő évre tervezett abroncsokat. Erre a második szabadedzés első harmadában lesz lehetőségük, amikor a Pirelli jelöletlen gumijain körözhetnek.
Ami az időjárást illeti, az biztos, hogy sokkal melegebb lesz, mint a Nürburgringen volt. Délelőtt 20 fok körüli, délután pedig 20-25 fok közötti hőmérséklet várható, csapadékra pedig pénteken és vasárnap van némi esély.
Ugrás az ismeretlenbe?
Aktuális Forma-1-es autó utoljára 2008 végén, illetve 2009 elején körözött a portimaói aszfaltcsíkon. A jelenlegi mezőnyből csak Lewis Hamilton vett részt a Portugáliában rendezett teszten, de az idei események ismeretében Nico Hülkenberg nevét sem árt megemlíteni. A technikai szabályok azonban rengeteget változtak az azóta eltelt időszakban, így vélhetően nem lesz előnyük azokhoz képest, akik alsóbb kategóriákban versenyeztek a helyszínen.
A Russell által már említett 2015-ös, F3-as hétvégén Charles Leclerc, Albon, Lance Stroll és Antonio Giovinazzi is ott volt, de közülük csak a thai és a kanadai pilóta állhatott dobogóra. Rajtuk kívül Daniel Ricciardo többször is versenyzett Portimaóban, a 2009-es brit Forma-3-as bajnoki címét pedig pont ott biztosította be. Azon a hétvégén ráadásul Valtteri Bottas is tagja volt a mezőnynek.
Lando Norrisnak szintén van némi tapasztalata, hiszen 2017-ben egy hat évvel korábbi McLarent tesztelhetett az aszfaltcsíkon, Max Verstappen pedig már idén, egy GT volánja mögött próbálhatta ki a helyszínt.
Ami a csapatokat illeti, a már említett 2008-09-es teszteken többen is részt vettek, de Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke nemrég elárulta, mindez a hibrid korszakra nézve nem releváns. A brit szakember szavai alapján ebből a szempontból pont az ő istállója van előnyben, mivel a Williams két jelenlegi pilótája 2017-ben a címvédő 2015-ös autóját vezethette.
Persze enélkül is a brackley-iek lennének a hétvége legnagyobb esélyesei, de nagy kérdés, hogy ezúttal melyik pilóta fog felülkerekedni a másikkal szemben.
Ha megnézzük, hogy mi történt Mugellóban és a Nürburgringen, láthatjuk, hogy Bottasnak sokkal gyorsabban sikerült felvennie a ritmust, és a szabadedzéseken rendre gyorsabb volt Hamiltonnál. (Az már egy másik kérdés, hogy mindkét futamot a hatszoros világbajnok nyerte.) Ez alapján a finn pilótának talán a megszokottnál valamivel több esélye van arra, hogy legalább az időmérőn csapattársa előtt végezzen.
Ami a középmezőnyt illeti, az erősorrend szokás szerint kiszámíthatatlan, de két csapatot talán még inkább érdemes lesz figyelni, mint a többit. Az egyik a Ferrari, akik újabb, elsősorban a diffúzort érintő fejlesztésekkel érkeznek a helyszínre. A maranellóiak Leclerc révén hosszú idő után a mezőny elején végeztek az időmérőn, és bár a futamon jelentősen visszaestek, az olasz istálló szurkolói talán bizakodhatnak, hogy kedvenceik túlvannak a mélyponton.
Ellentétben a McLarennel, akik a monzai 2. és 4. hely után három szürkébb hétvégét produkáltak, amit csak részben foghattak a balszerencsére.
A McLarennek azért is javulnia kellene, mert a Racing Point megelőzte őket a konstruktőri tabellán, ráadásul a Renault is rohamosan közeledik rájuk. A három istállót mindössze 6 pont választja el egymástól, és amennyiben az egyikük nagyon visszaesik, akkor még a Ferrari is reménykedhet az 5. helyben.
Az egyéni tabellán szintén nagyon szoros a mezőny, legalábbis a 4. helytől, ami idén egyfajta „mini bajnoki címet” jelent.
A Nürburgringen szerzett dobogójával Ricciardo egy kicsit elhúzott, de előnye még így is csupán 10 pont Sergio Pérezzel szemben. A mexikói versenyző viszont mindössze 17 egységgel gyűjtött többet a 11. helyezett Carlos Sainznál, ami jól jelzi a középmezőny sűrűségét.
A Mercedes akár már most ünnepelhet
A tabella elejéről sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy szoros lenne. Olyannyira, hogy a Mercedes máris meccslabdához jutott, azaz a címvédőnek lehetősége van arra, hogy már öt futammal a vége előtt bebiztosítsa zsinórban hetedik konstruktőri bajnoki címét, amivel megdöntené a Ferrari rekordját.
Ez azonban most még nem csak a saját kezükben van, sőt, nem is túl valószínű, hogy most fog megtörténni. A Mercedes jelenleg 180 pontos előnnyel rendelkezik a Red Bull-lal szemben, és ezt legalább 220-ra kellene növelniük ahhoz, hogy már Portugáliában megkoronázzák őket. Ehhez arra van szükség, hogy Hamilton és Bottas kettős győzelmet arasson,
az energiaitalosok pedig legfeljebb három 3 vagy 4 pontot szerezzenek függően attól, hogy riválisuk valamelyik versenyzője a leggyorsabb körért járó extra egységet is el tudja-e vinni.
Emellett Hamiltonnak ez lesz az első lehetősége arra, hogy megdöntse Michael Schumacher 91 futamgyőzelemből álló rekordját. A brit pilóta az Eifel Nagydíjon állította be a hétszeres világbajnok korszakos csúcsát, és ha most nem is, valamikor biztosan át fogja adni a múltnak. Ha pedig megfutja a verseny leggyorsabb körét, akkor ezt a 22. különböző nagydíjon teszi meg, amivel egalizálná Schumacher és Kimi Räikkönen csúcsát. Sőt, amennyiben dobogóra áll, akkor utóbbit a második helyre taszítja a legtöbb különböző pályán elért pódium tekintetében (jelenleg mindketten 30-nál tartanak).
A 35 esztendős versenyző mellett pont az Alfa Romeo pilótája volt a másik, aki az elmúlt hetekben történelmet írt, hiszen megdöntötte Rubens Barrichello rekordját, és immáron ő állt rajthoz a legtöbb F1-es futamon. A mezőny rangidőse most egy Schumacher-csúcsot állíthat be, hiszen amennyiben pontot szerez, elmondhatja, hogy a mindenkori F1-es mezőny 365 futamot teljesített az első és a mostani alkalom között, pontosan ugyanannyit, mint egykori riválisa esetében. (Természetesen a későbbiekben a pontszerzés már rekorddöntéssel jár.)