Sebastian Vettel a Portugál Nagydíjon zsinórban nyolcadik alkalommal nem tudott bejutni az időmérő edzés harmadik szakaszába, miközben csapattársa zsinórban másodszor a Ferrari idei teljesítményéhez mérten igen jónak számító negyedik helyet szerezte meg. A Q2-ben a négyszeres világbajnok öt és fél tizedmásodpercet kapott a monacóitól, miközben Leclerc-hez hasonlóan a közepes gumikon próbálta beverekedni magát a legjobb tízbe. Vettel később kíméletlen őszinteséggel értékelt.
Meglehetősen nehézzé tette a portugáliai időmérőt a pálya folyamatosan változó állapota, az újraaszfaltozás miatt továbbra is igen csúszós felületen több csapat sem igazán tudta eldönteni, hogy a közepes vagy a lágy gumi a jobb választás a leggyorsabb idő eléréséhez. A két Ferrari a Q2-ben előbbin jelent meg, és mint utólag kiderült, ezt nem azért tették, mert a versenyre akartak gumielőnybe kerülni (ez mondjuk Leclerc-nek így is sikerült, mivel továbbjutott), hanem ezt tartották a gyorsabb abroncsnak.
Vettel azonban végül csak a 15. helyet szerezte meg George Russell Williamse mögött, majd a német Sky-nak elmondta, Leclerc jelenleg teljesen más szinten van, mint ő.
Nem csak megver, hanem egy másik ligában vezet
– vallotta be. – Mindent megpróbálok, amit csak tudok. A jó köreim, amelyekkel elégedett vagyok, azok is túl lassúak. Jelenleg nem tehetek többet annál, minthogy kiadom, ami bennem van."
A négyszeres világbajnok értetlenül állt azelőtt, hogy miután a Q2 hajrájára is a közepes gumi mellett döntött, az új szettjével sokkal rosszabbnak érezte az autót, mint azzal, amit korábban használt.
„Az első próbálkozásom során elég jónak éreztem a gumikat, a második alatt azonban egyáltalán nem melegedtek fel az abroncsok. A hármas kanyarban rögtön elfékeztem magam, azzal pedig annyi is volt a körömnek."
„Nem tudom, hogy miért ilyen nehéz felmelegítenem a gumikat, ráadásul minden alkalommal más érzés. Ahogy mondtam, az első szettel az autó jó volt. Azt gondoltam, hogy a közepesekkel könnyedén meg tudom ismételni a Q1-ben futott körömet. Ez volt a cél, de végül nem volt annyira könnyű, mint hittem."
Más versenyzők visszajelzései is arról árulkodtak, hogy a lágy gumikat nagyon nehéz volt a megfelelő működési tartományba hozni, amikor pedig ez nem sikerült, csak csúszkált vele az ember, amitől azok hamar elkoptak. A Ferrarinál Leclerc látszólag jól érezte magát rajtuk, Vettelnél azonban nem ez volt a helyzet.
A lágy gumikkal az egész hétvégén szenvedtem egy kicsit. Nálam hamar elvesztették a tapadásukat és elkezdtek szemcsésedni, miközben a közepes tartósabbnak tűnt.
Első nekifutásra jónak is érződtek és jó kört autóztam, ezért azt gondoltam, könnyedén javítani fogok. Végül azonban nem tudtam működésre bírni a gumikat."