Nem az imolai volt az első alkalom, hogy a Racing Pointnak nem sikerült kihasználnia az autójában rejlő potenciált és a csapat a taktikai döntése vagy döntései miatt esett el a jobb eredmény elérésétől. Egy ideig úgy tűnt, hogy az Emilia Romagna Nagydíjat a 11. helyről kezdő Sergio Pérez a bravúros 4. helyen fog célba érni, mindezt egy olyan pályán, ahol rendkívül nehéz előzni. Max Verstappen kiesésével aztán megnyílt az út a mexikói előtt, hogy megszerezze pályafutása kilencedik dobogós helyezését, de a csapat rossz döntése miatt végül lecsúszott erről.
A futamot a közepes keverékű gumin kezdő pilóta jól rajtolt, majd egy elnyújtott első etapnak köszönhetően sikerült hat autót átugrania, és egyszer csak a negyedik helyen találta magát az élen álló Hamilton, Verstappen, Bottas trió mögött. Akkor is ott autózott – nyolc másodperccel az ötödik helyen haladó Ricciardo előtt – amikor Verstappen kiesése miatt pályára küldték a biztonsági autót. Ezután a Racing Point több másik csapathoz hasonlóan úgy döntött, hogy kihívja pilótáját a lágy gumikért.
Pérez ezzel két pozíciót veszített és visszaesett a kint maradó Ricciardo és Albon mögé, akik használt kemény keveréken várták az újraindítást. A mexikói azonban ahelyett, hogy őket tudta volna támadni, amikor a biztonsági autó elhagyta a pályát, a szintén lágy gumikon rohamozó Danyiil Kvjat áldozatául esett, majd Albon megpördülése után, Leclerc mögé beszorulva a hatodik helyen ért célba.
Utólag visszatekintve egyértelmű, hogy a csapat nem jól döntött, hiszen Péreznek a harmadik helyen haladva 10 körrel frissebbek voltak a kemény gumijai,
mint a mögötte levő Ricciardónak, az ausztrál mégis meg tudta őrizni a pozícióját a lágy gumin támadó Kvjattal szemben. „Nem tudom, megnézve szerintem nem volt értelme a kerékcserének, nagyon későn hívtak ki – nyilatkozta keserűen Pérez, aki már a levezető körben közölte a csapattal, hogy „sikerült eldobni egy újabb dobogós helyet". – Ugyanakkor a verseny után mindig könnyű megmondani, hogy mi lett volna a jó döntés. Elképesztően nehéz volt ma előzni. A csapattal még nem beszéltem, de kell lennie valamilyen magyarázatnak a kerékcserére.
Egyszerűen csak fájdalmas ez a nap, mert zsebben volt a dobogó. Nehéz lenyelni. Szerintem a csapat id olyan csalódott, mint én.
Egy csapat vagyunk, együtt nyerünk és veszítünk, de visszatekintve ez a rossz döntés volt."
Még érzékenyebben érintheti a Racing Pointot a dobogó elszalasztása annak tükrében, hogy
Ricciardo harmadik helye és a McLaren kettős pontszerzése két hellyel hátrébb lökte őket a pontversenyben, ahol a harmadikról az ötödik helyre estek vissza.
„A negatívumok mellett pozitívumok is voltak, az első etap óriási volt, nagyszerű stratégiával és döntésekkel a csapattól. Mi hoztuk magunkat olyan helyzetbe, hogy a dobogón végezhessünk. De ezzel együtt fáj, már csak azért is, mert tulajdonképpen odaajándékoztuk a dobogót a legnagyobb bajnoki riválisunknak" – mondta Pérez.
A harmadik helyet megöröklő Ricciardo is meglepődve látta, hogy a Racing Point nem a megszerzett pozíciót védi, hanem az előzési nehézségek ellenére arra játszik, hogy Pérez a lágyakon vissza fogja tudni szerezni a helyét.
Pérez gyorsabb volt nálam, ő volt ma a negyedik leggyorsabb autó a pályán. Aztán Max kiesett, ő meg kiállt kerékcserére, amin eléggé meglepődtem
– nyilatkozta az ausztrál. – Nyilván a sisak alatt mosolyogtam, mert úgy voltam vele, hogy nos, »ezzel odaadták nekem a harmadik helyet.« Tudtam, hogy a kemény gumikkal nehéz lesz tartani a lépést a többiekkel az újraindításnál, de boldogan harcoltam meg a helyért a verseny végéig, mivel a pályán elfoglalt helyezés nagyon fontos itt. Úgy voltam vele, hogy ha visszajön és megelőz, akkor is ugyanott leszek, ahol voltam. Egyértelműen megérte a kockázatot, hogy nem cseréltünk kereket, a végén pedig mindez kifizetődött."