JEREZ DE LA FRONTERA, SPAIN - FEBRUARY 04: (L-R) Ross Brawn the Mercedes Team Principal speaks with Toto Wolff the Executive Director of Mercedes during the Mercedes GP F1 W04 Launch at Circuito de Jerez on February 4, 2013 in Jerez de la Frontera, Spain. (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Elismerte elődje munkáját Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, és betekintést engedett abba, hogy ő mit tett a manapság kiemelkedően sikeres istálló felvirágoztatása érdekében.
Zsinórban hét konstruktőri és hét egyéni világbajnoki címet nyert a Mercedes az új turbókorszak 2014-es kezdete óta, így manapság lassan feledésbe merül, hogy a 2010-ben újjáalakított gyári istálló az első négy szezont szerény eredményekkel zárta. A Mercedes 2012-ig még futamot sem nyert, hiába irányította a csapatot Ross Brawn, aki a 2009-ben világbajnoki győzelmekre vezette az akkor még a saját nevét viselő gárdát.
A 2012-es szezon második felében viszont a csapat többségi tulajdonosa, a Daimler menedzsmentje felkérte Toto Wolffot, hogy világítsa át az istállót működtető szervezetet, majd 2013-tól Brawn mellé helyezték, aki végül távozott is. Az osztrák üzletember azóta lényegében minden fontosabb rekordot megdöntött a Forma-1-ben, és minden idők legsikeresebb csapatfőnöke lett.
Egy csapat sikere sohasem egy emberen múlik. Egy Forma-1-es csapatban biztosan nem
– jelentette ki az F1 hivatalos YouTube-csatornáján megjelent interjúban, ami a Török Nagydíj után készült. – Úgy találtam, hogy az alapok megvoltak, Ross jó munkát végzett a kulcsemberek leigazolása terén. Amikor megérkeztem, nem volt meg a kapcsolat az angliai működés és a német szervezet között. Nem volt megfelelő a kommunikáció sem, Stuttgartban azzal sem voltak tisztában, hogy nincs elég pénz.”
„Ez a meg nem értés a szervezet minden részében megjelent: a kommunikáció és a szponzoráció, terén is, mindig fenntartások merültek fel a másik központtal kapcsolatban. Ezzel kapcsolatban mindent nyíltan kiteregettem, és feltettem a kérdést, hogy mit várnak a csapattól. A válasz az volt, hogy bajnoki címet, mert 2009-ben egy bajnokcsapatot vettek meg és a Mercedestől is ezt várták el.”
„Én pedig azt mondtam, hogy a Williamsnél nekem ugyanekkora a költségvetésem és én azt várom, hogy az 5-6. helyen zárjunk, úgyhogy az egyikünk biztosan téved. Arra jutottunk, hogy a csapat egyszerűen alulfinanszírozott, és az biztos, hogy így nem lehet nyerni.
Ugyanakkora költségvetéssel még mindig nincs garancia a győzelemre, mert időre és megfelelő emberekre van szükség. Ezzel kapcsolatban eléggé nyilvánvaló voltam.”
„Ez óriási tartást igényelt a Mercedes döntéshozóitól. Emlékszem, hogy Dieter Zetschével folytattam az egyeztetéseket, amikor ő volt az ügyvezető, Wolfgang Berhnard is alaposan benne volt, valamint a pénzügyi igazgató, Bodo Uebber is. Ők értékelték ezt a hozzáállást, és azt kérdezték, hogy mit kell tennünk, hogy győzzünk.
Vállalták a kockázatot, bíztak bennem, valakiben, akit nem ismertek és ez ismét a helyes pályára állított minket.
Én pénzügyi háttérrel érkeztem, tudom, hogyan kell cégeket átvilágítani, és amikor lehetővé tették, hogy belenézzek a dolgokba a pénzügyeken túl, kiderültek egyéb hiányosságok is, és azt mondták, csináljuk!”
Korábban Brawn is megemlítette, hogy 2012-ben sikerült rendezni a csapat pénzügyeit, és arról is beszélt, hogy felmerült a gyártó visszalépésének lehetősége is. Ezt Wolff most is megerősítette.
„Dönthettek volna úgy, hogy elhagyják a sportágat azt mondva, hogy rossz feltételezésre alapozva győzték meg őket a beszállásról, mert végtére is ők autókat adnak el, 350 ezer ember dolgozik a szervezetnél, nem ugorhatnak fejest egy F1-es csapattal. Vagy ráhajthattak a legjobbra, de nem volt garancia arra, hogy azt el is érik. Most viszont, itt ülünk hét világbajnoki címmel később, és én még most sem tudom ezt elhinni.”