Vágólapra másolva!
Jó úton járt a Lewis Hamiltont helyettesítő George Russell afelé, hogy rögtön győzelemmel mutatkozzon be a Mercedesnél, de egy ritka hiba megfosztotta ettől. Az istálló főmérnöke elárulta, hogy mi történt az ominózus bokszkiállásnál.

A 87 körös Szahíri Nagydíj 62. köréig úgy tűnt, George Russell nagy tettet hajt végre és Juan Manuel Fangio 1954-es, valamint Max Verstappen 2016-os szezonközi csapatváltásához hasonlóan ő is győzelemmel mutatkozik be új istállójánál, ahol a koronavírusos Lewis Hamiltont helyettesítette.

Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, rajt
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Daruvala, Mick Schumacher, Callum Ilott
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Callum Ilott
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Szahíri Nagydíj, sprintfutam, Mick Schumacher, Prema
Forma-2, Mick Schumacher, Prema Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Günther Steiner, Mick Schumacher, Haas Automation logo, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Günther Steiner, Mick Schumacher, Haas Automation logo, Szahíri Nagydíj
Forma-2, Trevor Carlin, Helmut Marko, Szahíri Nagydíj
Forma-2, Ross Brawn, Mick Schumacher, Prema Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-2, Ross Brawn, Mick Schumacher, Prema Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-2, Mick Schumacher, Prema Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Andrea Stella, Fernando Alonso, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Günther Steiner, Haas F1 Team, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Danyiil Kvjat, Scuderia Alpha Tauri, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Szahíri Nagydíj, Honda logo
Forma-1, George Russell, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, George Russell, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Alain Prost, Esteban Ocon, Renault, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, George Russell, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Peter Bonnington, George Russell, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, rajt
Forma-1, Szahíri Nagydíj, rajt
Forma-1, Szahíri Nagydíj, safety car
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Valtteri Bottas, Charles Leclerc
Forma-1, George Russell, Valtteri Bottas, Carlos Sainz, Szahíri Nagydíj
Forma-1, George Russell, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Red Bull Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Romain Grosjean, Günther Steiner, Haas F1 Team, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Lando Norris, Alexander Albon, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Lando Norris, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Daniel Ricciardo, Renault
Forma-1, Szahíri Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Daniel Ricciardo, Renault
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Pietro Fittipaldi, Haas
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Szahíri Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Alexander Albon, Red Bull
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, Kevin Magnussen, Haas, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Jack Aitken, Williams Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Cyril Abiteboul, Fernando Alonso, Renault, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Szahíri Nagydíj, Esteban Ocon, Renault
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Pietro Fittipaldi, Haas, Jack Aitken, Williams, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Racing Point
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Lawrence Stroll, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point, Lawrence Stroll
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Marcin Budkowski, Esteban Ocon, Renault, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Esteban Ocon, Lance Stroll
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Andy Stevenson, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Szahíri Nagydíj, Esteban Ocon, Renault
Forma-1, Esteban Ocon, Renault, Lance Stroll, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Racing Point, Szahíri Nagydíj, Racing Point logo
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Otmar Szafnauer, Sergio Pérez, Lance Stroll, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Lance Stroll, Racing Point, Szahíri Nagydíj
Forma-1, Cyril Abiteboul, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Renault, Szahíri Nagydíj

Russell a 2. rajtkockából rögtön megelőzte csapattársát, Valtteri Bottast és a bokszkiállások első hulláma után is tartotta a vezetést. Ekkor viszont a Williamsnél az ő helyére beültetett Jack Aitken megrongálta az autóját, ezért a pályára küldték a biztonsági autót,

a Mercedesnél pedig úgy döntöttek, van elég előnyük ahhoz, hogy mindkét autón lecseréljék a gumikat.

Ez normális esetben rutinfeladat, a Mercedesnél még a rendkívül nehéz, közvetlenül egymás után lebonyolított „dupla” kerékcseréket is hibátlanul meg szokták oldani, de a Ferrari 1999-es Európa Nagydíjon történt hibájához és a Red Bull 2016-os monacói melléfogásához hasonlóan ezúttal a Mercedesnél alakult ki zűrzavar, ráadásul ez mindkét autó győzelmi esélyeinek ártott.

Toto Wolff csapatfőnök nem sokkal a leintés után elárulta, hogy a rádióval volt probléma, majd Andrew Shovlin vezető versenymérnök részletesen is elmagyarázta, hogy a Mercedesnél nagy a folyamatos rádióforgalom csapaton belül, ezért Ron Meadows csapatmenedzser üzeneteinek a rendszerük elsőbbséget ad, de ezúttal hiba csúszott a működésbe.

Az F1-ben bokszfelszerelésen dolgozó Hegedűs Andor további kulisszatitkokat mondott el

„A rendszer tudja, hogy priorizálni kell a Rontól érkező üzeneteket, mert az a legfontosabb, hogy a kerekek legyenek ott, függetlenül attól, hogy mit mond a pilóta vagy bárki más a gárdában. Most viszont úgy tűnik, hogy bár a rendszer úgy döntött, átengedi a priorizált üzenetet, mégis lemaradtunk egy kulcsfontosságú közlésről, és gumikat kezelő [szerelők] fele kapta csak meg az üzenetet.”

Shovlin elmondta, a helyzetet az is nehezítette, hogy Russell már nagyon közel járt a bokszbejárathoz, és elismerte, hogy nem volt feltétlenül szükség a bokszkiállásra, pont azért kerültek bajba, mert biztosra akartak menni. Ezt később Bottas példája alátámasztotta, a finn pilóta küszködött az újraindítás után, mert közvetlen ellenfeleitől eltérően az ő autóján fent maradt a használt, kemény gumiszett.

„Visszatekintve, lehet azt mondani, hogy minden rendben lett volna, ha kint maradunk, de versenycsapatként nem félhetünk egy bokszkiállástól, akkor sem, ha nyomás alatt kell dolgoznunk. Ilyenekből több százat elvégzünk feszült helyzetben, duplázva, mindenféle esetben, és jól sikerülnek. A képesség, hogy nyomás alatt is meg tudjuk csinálni gyakran a győzelmeket jelenti.”

Shovlin kijelentette, mint minden esetben, most is a probléma gyökerét kell megkeresniük, és nem szabad elveszni a zűrzavarban, amit okozott. Annál is inkább, mert azt mondta, ez a hiba „az elmúlt három évben” bármikor előfordulhatott volna (a csapat sajtóközleményében „néhány” évet említettek), és szerinte bármelyik következő futamon előfordulhat újra.

„Ez olyasmi, ami a rendszer része, és borzasztóan balszerencsés volt a pilóták számára, George miatt pedig elkeserítően balszerencsés, hogy most derült ki, de ez bármikor máskor is kiszúrhatott volna velünk.”

A brit szakember a csapat sajtóközleményében nyomatékosította, hogy a történtekért egy adott hiba és bizonyosan nem a szerelők közül valakinek a mulasztása okolható, és méltatta a bokszcsapatot, amelynek tagjai az egész év során helytállnak a versenyeken.

Russell rádiója okozta a galibát?

Ugyan Shovlin szerint Meadows rádióforgalmazása kap elsőbbséget, az F1 TV-n visszanézhető belső kamerás felvétel szerint Russell nem kapcsolta ki a rádióját a bokszkiállás során és az FIA sportfelügyelői is azt írták a pénzbüntetés indoklásában, hogy a 63-as autó rádióforgalma felülírta a szerelőknek küldött rádióüzenetet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!