Bár a mezőny ugyanazon a pályán szerepel a hétvégén zajló Stájer Nagydíjon, mint a múltheti Osztrák Nagydíjon, már a gyakorlásokon is körvonalazódott, hogy nem ugyanazt a hétvégét fogjuk látni. Ezt az is bizonyítja, ha megnézzük a két szabadedzés végeredményét, hiszen délelőtt Sergio Pérez, délután Max Verstappen végzett az élen, megtörve ezzel a Mercedes-dominanciát.
Azonban a versenytempóban is vannak változások, az egy körön gyengélkedő Ferrari például Charles Leclerc-rel kifejezetten biztató etapot teljesített a közepes gumival. A maranellóiak mellett az Alpha Tauri fejlődött a legtöbbet, a faenzaiak a 4. legjobb körátlagot produkálták. Velük ellentétes utat jár be a Racing Point, ami egy körön erősnek tűnik, de a versenyszimulációnál csak a 7. legjobb körátlagot produkálta, igaz, szoros mezőnyben.
Azok után, hogy a szezonnyitón a Mercedes mind a szabadedzéseken, mind az időmérőn kisajátította az első két helyet, a Stájer Nagydíjon meglepő fordulat állt be. Az első szabadedzésen ez még nem látszott, hiszen Valtteri Bottas és Lewis Hamilton ugyan csak a 3. és a 4. pozícióban végzett, de a közepes gumikon mindössze 2 tizedmásodperccel maradtak el a legjobb körét lágy abroncsokon teljesítő Péreztől. Délután viszont már ők is feltették a leggyorsabb gumit, de Verstappent ezzel sem tudták megelőzni.
A Mercedes ugyan javított az Osztrák Nagydíj második szabadedzésén futott legjobb körén, de ez egyrészt a Haast leszámítva minden csapatról elmondható, másrészt ezúttal sokkal melegebb időjárás fogadta a mezőnyt.
A brit pilótának ráadásul gondjai akadtak, így a második gyakorláson csupán a 6. helyet szerezte meg. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elismerte, még nem tudják a probléma okát. Az osztrák üzletember azt is hozzátette, hogy ugyan nem a maximális teljesítményű motorüzemmódban mentek, de nem tekerték le annyira az erőforrást, mint amennyire ilyenkor szokták.
Ez pedig esélyt adhat Verstappennek,
és esetleg Péreznek, bár nem tudjuk, hogy a Red Bullnál és a Racing Pointnál mennyi tartalék van. Azt mindenesetre láttuk, hogy a szabadedzéseken felvették a versenyt a Mercedesekkel, legalábbis ami az egykörös tempót illeti, viszont meglepetés lenne, ha a Q3-ban a Mercedes egyik ügyfélcsapata a gyári istállóval azonos teljesítményszintű üzemmódokat használhatna.
Mögöttük a McLaren tűnik a negyedik erőnek, őket pedig a Renault, a Ferrari és az Alpha Tauri követi, de itt nagyon szoros a verseny, hiszen ha a legjobb időket nézzük, akkor a három istálló 51 ezredre van egymástól. A maranellóiak tehát egy körön nem sokat javultak, hiába az előrehozott fejlesztések, melynek részeként például az első szárnyon is változtattak.
Az egyenesbeli problémák viszont még nem oldódtak meg, ahogyan arra Mattia Binotto csapatfőnök a hét elején figyelmeztette a közvéleményt. Charles Leclerc és Sebastian Vettel a mezőny két legalacsonyabb végsebességét produkálta az első szektorban: a német pilóta mindössze 313 km/h-ig jutott, miközben a listavezető Verstappen 323-at ment. Ennek ellenére a Scuderia pilótái pozitívan értékelték a napot, és könnyen lehet, hogy ők egyáltalán nem tekerték fel a motort.
Ami a mezőny végét illeti, a második szabadedzés végeredménye alapján Alfa Romeo-Williams-Haas sorrend körvonalazódik. Ez az első hétvége után furcsán hangzik, főleg az lenne meglepő, ha a grove-iak elmozdultak volna az utolsó helyről. Ezt azért még ne jelentsük ki, hanem legalább az időmérőt várjuk meg!
A kvalifikáció esetében fontos megemlíteni, hogy a szombati napra heves esőzést jósoltak, ezért könnyen lehet, hogy vasárnap délelőttre halasztják.
Ha pedig akkor sem sikerül megrendezni, akkor a második szabadedzés végeredménye lesz mérvadó. A futam szempontjából nem is feltétlenül az időpont, hanem az időjárás a lényeges, elsősorban a gumitaktikák szempontjából. A pénteken látottak alapján a lágy és a közepes között körülbelül 9 tizedmásodperc a különbség. A második szabadedzésből kiindulva Verstappen és Bottas próbálkozhatna azzal, hogy utóbbival jusson be a Q3-ba, de ők is a határon táncolnának.
Versenytempóban továbbra is a Mercedes a legerősebb, de korántsincs akkora különbség, mint múlt héten. Akkor már a második szabadedzés is előrevetítette, hogy a brackley-ieket csak a balszerencse állíthatja meg, ami Hamiltonnak meg is jött a rajtbüntetés, a safety car, valamint a rossz stratégia formájában.
Ezúttal viszont sokkal kisebb a differencia, ha a versenyszimuláció első öt körének átlagát nézzük.
A Mercedes nemcsak relatív, hanem abszolút értelemben is vesztett sebességéből, még azzal a Bottasszal is, akinek látszólag semmilyen problémája nem volt. Ezzel együtt még mindig ők vezetik a mezőnyt, de ha a futamon ismét szembesülnek a váltógondokkal, akkor már nagyon nehéz dolguk lehet.
A Red Bull hasonló körátlagot produkált, mint múlt héten, de ez egyrészt azt jelenti, hogy közeledett a Mercedeshez, másrészt Verstappen a közepes abroncsokkal kezdte a hosszú etapját. Ha a holland pilóta ismét gumielőnybe kerül az időmérő után, és a versenyen is végigmegy, akkor könnyen lehet, hogy veszélyt jelent a feketére festett Ezüstnyilak győzelmére.
Mögöttük borzasztóan sűrű a mezőny, hiszen a 3. Renault és a 7. Racing Point között kevesebb mint 1 tized a különbség. A két csapat között még ott van az Alpha Tauri, a McLaren és a Ferrari is, de utóbbi kettő esetében nem kaptunk tiszta képet.
A wokingiaknál a hátfájással küszködő Lando Norris mindössze két értékelhető kört teljesített a lágy gumikkal, ami miatt vélhetően jobb átlagot produkált, mint ha további három körrel megnövelte volna etapja hosszát. A Ferrarinál viszont bizakodhatnak, mivel Leclerc a közepes keverékeken kezdett, vagyis papíron a Mercedest és a Red Bullt leszámítva mindenki másnál gyorsabb. Ha a maranellóiak az időmérőre is összeszedik magukat, akkor ezúttal talán önerőből is ott lehetnek az élmezőnyben, még ha dobogóért nem is harcolhatnak.
Ezen a ponton a szokásosnál is jobban kell hangsúlyoznunk, hogy nem ismerjük az autók üzemanyagszintjét, illetve motorüzemmódját.
Könnyen elképzelhető tehát, hogy az eredmények ellenére a Racing Point a középmezőny elején, az Alpha Tauri pedig annak a végén lesz a futamon, mint ahogyan az az Osztrák Nagydíjon is történt.
Az Alfa Romeo 8. helye a versenyszimulációnál is megmutatkozott, a Haas és a Williams összevetésében pedig ezúttal előbbinek áll a zászló, de körönként alig több mint 1 tizeddel. Ez már elég kicsi különbség ahhoz, hogy egy Russell kaliberű versenyző megfordítsa az állást.
Az előrejelzések alapján úgy tűnik, hogy a futam száraz körülmények között fog zajlani, vagyis az erősorrendet csupán a már említett üzemanyagszint és motorüzemmód változtathatja meg.
Az azonban biztosnak tűnik, hogy a középmezőnyben továbbra is szoros lesz a küzdelem, és ezúttal talán a győzelemre sem csak egy csapatnak lesz reális esélye.