NUERBURG, GERMANY - OCTOBER 09: The car of Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing is pictured in the garage during practice ahead of the F1 Eifel Grand Prix at Nuerburgring on October 09, 2020 in Nuerburg, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Honda sport-, valamint technikai igazgatója is megerősítette, hogy a gyártó előrehozta a 2022-re szánt új motort, és utolsó évükben mindent bevetnek annak érdekében, hogy megverjék a Mercedest. Ám a döntés nem kockázatmentes.
Hónapok óta köztudott, hogy 2021 végén a Honda kiszáll a Forma-1-ből, ám a japánok időről időre hangsúlyozzák, hogy utolsó évükben világbajnoki címet akarnak szerezni a Red Bull-lal. Ez pedig tettekben is megnyilvánul, hiszen a gyártó új erőforrással készül a márciusban induló szezonra. Most pedig arra is fény derült, hogy az ezzel kapcsolatos tervek kétszer is változtak.
A Honda eredetileg idén akart új motort építeni, ám a koronavírus miatt az F1 egy évvel elhalasztotta a forradalmi szabálymódosításokat, emellett a tesztpad használatát is korlátozták. A Red Bull és az Alpha Tauri partnere ekkor úgy döntött, hogy ők is egy évvel csúsztatják a fejlesztéseket. A tavalyi szezonban viszont gyakorlatilag végig a Mercedesé volt a legerősebb erőforrás, ezért a Honda még a kiszállás bejelentése előtt úgy határozott, hogy mindent egy lapra tesznek fel, és mégis a most következő idényre építik meg az új motort.
Ennek nem a kiszálláshoz, hanem inkább a többiek teljesítményéhez van köze
– nyilatkozta Jamamoto Maszasi, a Honda sportigazgatója a The-Race.com-nak. – A Mercedes nagyon jól és kiegyensúlyozottan szerepelt, és ezt figyelembe véve úgy gondoltuk, hogy szükség van az erőforrás módosítására.”
A Honda teljesítménye egyértelműen fejlődött a 2019-es idényhez képest, ám a Mercedes erősebb volt, ráadásul megbízhatósági problémák sem merültek fel olyan sűrűn a brixworth-i motor esetében. Ezt Tanabe Tojoharu, a japánok technikai igazgatója is megerősítette, majd azt is elárulta, hol érzi a legnagyobbnak a lemaradást.
Az erőforrás szempontjából rendkívül bonyolult a helyzet
– kezdte. – Először próbáljuk csökkenteni a különbséget, majd utolérni, végül pedig megelőzni őket, ami nem könnyű feladat. Minden egyes résznek javulnia kell. Ami a belsőégésű motort és az energia-visszanyerő rendszert illeti, hátrányban vagyunk a többi gyártóval szemben. Összességében van differencia a Mercedeshez képest.”
A Hondának számos szempontot figyelembe kellett vennie, mielőtt meghozta a döntést, többek között a rendelkezésre álló alkatrészeket és időt, valamint azt, hogy van-e garancia a megbízhatóságra. Abban a tekintetben szerencséjük van, hogy a tavalyi gyárbezárások miatt most többet tesztelhetnek. Ám a lépés nem kockázatmentes, ugyanis a 2020-as idény végétől az idei szezon befejezéséig egyszer lehet módosítani a specifikációt. Tanabe szerint ez volt az egyik legnagyobb kihívás, hiszen így egész évben ezzel a motorral kell versenyezniük.
„Sok mindent megfontoltunk, hiszen könnyű valamit késleltetni, ellenben előrébb hozni nehéz volt – mondta. – Ugyanakkor még mindig hátrányban vagyunk a Mercedeshez képest. Hogyan tudjuk mindezt ledolgozni? Az autó teljesítménye egy csomagból tevődik össze: a csapat fejleszti az aerodinamikát vagy a mechanikai tapadást. Mi mit tudunk tenni az erőforrások terén, hogy növeljük a teljesítményt?
Próbáljuk utolérni a legjobbat, ezért úgy döntöttünk, hogy visszatérünk az eredeti tervekhez, és 2021-re építünk új motort.”
Felmerül a kérdés, hogy ha a Red Bull és az Alpha Tauri 2022-től is a Honda motorjait használja, akkor hogyan fog illeszkedni az erőforrás az átalakított autóhoz. Ám ez a rész nem változik jelentősen, Tanabe pedig kiemelte, hogy a motornak mindig „kicsinek, kompaktnak és jól beilleszthetőnek” kell lennie.
A Honda utoljára 2017-ben alakította át teljesen az erőforrást, amikor a kompresszort és a turbinát a Mercedeshez hasonló módóon tervezte meg. Most viszont nem ilyen jellegű módosításról van szó, hiszen ez Tanabe szerint a karosszéria felépítése miatt lehetetlen lenne.
Ám bizonyos alkatrészeket átdolgoznak, és ezeket összeadva jelentős változásra számítanak.
„Mindez a teljesítmény, a megbízhatóság és persze a karbantartás terén is előrelépést jelent – magyarázta a japán szakember. – Leginkább finomhangolásnak nevezném, aminek a jelentését nyilván nagyon nehéz meghatározni. Az erőforrás minden egyes elemét fejleszteni fogjuk.”
Tanabe hozzátette, az elmúlt években ugyanazt a koncepciót fejlesztették, ám ezzel párhuzamosan más megoldással is kísérleteztek. A 2021-es megoldáshoz is hosszú időre volt szükség, ám mostanra már eljutottak oda, hogy zöld utat adjanak neki.
A Honda sokat fejlődött a megbízhatóság terén a McLarennel eltöltött szezonok óta, ám még tavaly is küszködtek ezen a területen. Ráadásul egy új erőforrás esetén mindig felmerül ennek a veszélye, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy az előszezoni tesztelésen megfelelően állítsák be a motort.
Nem jelenthetjük ki, hogy száz százalékig biztonságos ez a stratégia
– szögezte le Tanabe, aki kevésnek tartja a három napot a tesztelésre. – Nyilvánvalóan előfordulhat, hogy a motor a tesztpadon problémamentesen teljesíti a megbízhatósági tesztet, de a pályán, más szituációban lehetnek gondok. Nem tudjuk szimulálni ugyanazt a vibrációt, illetve gyorsulást, szóval van bennünk aggodalom. A teszteken megpróbálunk mindent kiértékelni, hiszen akkor van az utolsó lehetőségünk erre, de valójában az már késő, ha ott szembesülünk komoly problémával.”
A pénzügyi és szakmai szempontok mellett azonban van még egy tényező: a Honda nem csupán a Red Bullt és az Alpha Taurit sodorta nehéz helyzetbe a kiszállással, hanem a versenyrészlegen dolgozó alkalmazottait is.
Olyanok vagyunk, mint egy család, ezért nekünk, a versenyrészlegen tevékenykedőknek kemény [ez az időszak]
– ezek már ismét Jamamoto szavai. – Persze megvizsgáltuk annak a lehetőségét, hogy folytassuk velük a versenyzést, de ez a cég döntése, ami számunkra nagyon szomorú. Meg akarunk felelni a csapatok, valamint a pilóták elvárásainak, még akkor is, ha már csupán 2021-ben vagyunk ott a mezőnyben. Mindent meg fogunk tenni, hogy ez sikerüljön.”
A Honda kiszállásának bejelentése után sokak fejében megfordult, hogy az utolsó évben már elhanyagolják a projektet. Ám a japánok 2015-ös visszatérésükkor a világbajnoki címet célozták meg, ráadásul azzal is tisztában vannak, hogy könnyen lehet, hogy partnereik 2021 után is ezt a technológiát használják, ezért minden támogatást megadnak.
Ezt a célt még nem értük el, de 2021-ben sikerülhet, ami hatalmas elszántságot ad
– jelentette ki Tanabe. – A Hondánál imádják a versenyzést. Ha nem lenne meg bennük a motiváció, akkor azt a távozásról hozott döntés után mi sem tudnánk fenntartani. Azt mondanánk, »rendben, még egy év, ugyanaz az erőforrás, kényelmes élet«, majd búcsút intenénk.”
Tanabe szerint azonban éppen ellenkező a helyzet, és a végső győzelem lebeg a szemük előtt. Éppen ezért a hamarosan bekövetkező szakítás ellenére sem mérgesedett el a viszony a Red Bull és a Honda között, hanem pont ellenkezőleg, pozitív hangulat uralkodik a gyárakban.