BARCELONA, SPAIN - AUGUST 14: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 leads Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 during practice for the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on August 14, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Albert Gea/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Tavaly a Forma-1 hatalmas bevételkiesést könyvelt el a koronavírus miatt, azonban ha a helyzet normalizálódik, a kis- és középcsapatok sokkal jobb pénzügyi helyzetbe kerülhetnek. Ennek oka az új díjazási rendszer, valamint a költségvetési plafon.
A koronavírus miatt jelentősen lecsökkentek a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media bevételi forrásai. A paddockban nem jelenhettek meg vendégek, a szurkolók csak néhány hétvégén látogathattak ki a pályára, és a megfelelő számú verseny megrendezésének kényszere miatt a promóterektől is jóval kevesebb pénz folyt be. Ennek következtében az F1 bevételei a felére csökkentek az előző évhez képest.
Ennek köszönhetően a csapatoknak kiosztható pénzdíj is megfeleződött, és ez valamilyen szinten mindenkit érint. A Racing Point például egy éve 59 millió dollárt kapott, idén az Auto Motor und Sport szerint viszont mindössze 30-at. A Mercedes arányaiban sokkal kevésbé járt rosszul, hiszen a 177 millió dollár 126-ra csökkent.
A különbség elsősorban a rögzített történelmi bónusznak köszönhető, ami a brackley-iek esetében 76 millió dollár.
A helyzet azonban remélhetőleg előbb-utóbb normalizálódik, és ha ez így lesz, a kiscsapatok mostantól kezdve sokkal nagyobb arányban részesülnek a pénzjutalomból, mint eddig. A tavaly aláírt Concorde-egyezményben ugyanis rögzítettek néhány változást, ami igazságosabbá teszi az elosztást.
Az utolsó, még Bernie Ecclestone által aláírt szerződés három részre osztotta a pénzdíjakat. A részvételért mindenki ugyanakkora összeget kapott, ezen kívül az előző évben elért konstruktőri helyezés alapján is szétosztottak egy adott összeget. Emellett a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull, a McLaren és a Williams történelmi bónuszt is kapott, a maranellóiak pedig további juttatásban részesültek.
Ennek következtében a 2019-es szezonban a Ferrari nem kevesebb mint 205 millió dollárral gazdagodott, a Williams ellenben csupán 59 milliót kapott kézhez. Az új rendszer viszont igyekszik változtatni ezen az aránytalanságon.
A részvételért járó díjat eltörlik, vagy ha úgy tetszik, hozzáadják a konstruktőri helyezésért járó pénzhez. Utóbbi pedig ezt leszámítva is növekszik a bónuszok kárára, amelyek viszont jelentős mértékben csökkennek.
A történelmi bónuszban mostantól azok részesülhetnek, akik az előző tíz szezonban legalább egyszer a konstruktőri dobogón végeztek . A bónusz pedig a teljes díjazás 650 millió dollár feletti részének 20 százalékát teszi ki. Ami a Ferrarit illeti, a maranellóiak 1 milliárd dollárig 5 százalékot tehetnek zsebre, az 1 és 1,05 milliárd közötti részből 6 százalék jut nekik, a következő 50 milliós sávban 8, 1,1 milliárd felett pedig 10.
Mindez azt jelenti, hogy a 2019-es összdíjazással számolva a 3. és a 4. helyezett 27-27 millió dollárral kapna többet az új rendszerben, mint a régiben, amivel még az első kettőnél is jobban járnának. Ez megmutatja, hogy az új szabályok elsősorban a középmezőny elejének kedveznek, a 4. helyezettől lefelé már folyamatosan csökken a különbség, csupán a 6. és a 7. esetében egyenlő a differencia.
Ami a bónuszokat illeti, a Ferrari ebben a tekintetben 64 millió dollárt bukna, míg ez a szám a Mercedes és a Red Bull esetében 55, a McLarennél 26, a Williamsnél pedig 4 millió.
Ennél a résznél egyedül a Renault lenne nyereséges, hiszen a régi rendszerben itt semmit nem kaptak, az újban viszont 5 millió dollárral növekedne a bevételük.
Szintén a 2019-es év összdíjazásánál maradva, de az új rendszer esetében a tavalyi eredményeket figyelembe véve a három leggazdagabb csapat, azaz a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull bukná a legtöbbet, rajtuk kívül pedig a Haas és a Williams kapna kevesebbet. A maranellóiknál részben, az amerikai istálló esetében pedig teljes egészében a sokkal rosszabb szereplés magyarázza a negatív értéket, de a Red Bullnak például úgy lenne 20 millió dollárral kevesebb bevétele, hogy jobb konstruktőri helyezést értek el. A klasszikus értelemben vett középcsapatok ellenben rendre nagyobb összeget kapnának kézhez.
A költségplafon is segíthet
Az élcsapatokat ugyanakkor nem kell félteni, hiszen a költségvetési plafonnak köszönhetően a kiadásaik is jelentősen csökkennek. Az idei évre 145 millió dollárban határozták meg ezt az összeget, ami a következő két idényben 5-5 millióval csökken. Ugyan van néhány tétel, ami nem számít bele a limitbe, és Jean Todt, az FIA elnöke szerint a nagycsapatok valójában kétszer ennyit fognak költeni, ez még így is sokkal kevesebb lesz az eddiginél.
Ami a Mercedest illeti, bizonyos szempontból jól jön nekik a költségcsökkentés, mivel így Toto Wolff csapatfőnök szerint 2022-ben akár már profitot is termelhet az F1-es istálló.
Ugyanakkor jelentős belső átalakításra van szükség, amit a további csökkentések mértéke csak tetéz. Az osztrák üzletember úgy véli, az inflációval számolva ez a szám valójában nem 5, hanem 8 millió dollár.
A költségvetési plafonnak köszönhetően a Red Bull, a Renault és a McLaren ugyancsak profitábilissá teheti az F1-es vállalkozást, azonban a kiscsapatok esetében ez önmagában nem sokat számít, hiszen eddig sem érték el a maximumot. Őket az új díjazási rendszer segítheti ki, de a többiek a költségek terén is közelebb kerülnek hozzájuk.
„Ha az ember jó munkát végez, akkor képes költségsemlegesen működni és sikereket elérni – idézi az AMuS Günther Steinert, a Haas csapatfőnökét. –
Ha kiváló munkát végez, akkor győzhet és profitot is termelhet. Hirtelen lett egy olyan lehetőség, amely korábban nem létezett.”
„A költségplafonnak köszönhetően az élcsapatok körülbelül 100 millió eurót takaríthatnak meg – ezek már Nikolasz Tombazisznak, az FIA technikai igazgatójának szavai. – A kisebb alakulatok 20 millióval költenek kevesebbet, hála számos alkatrész homologizációjának. Emellett közvetett módon a korlát miatt is spórolnak, hiszen így több esélyük lesz a jövőbeli jó eredmények elérésére, amivel növelik a bevételüket.”
Otmar Szafnauer, az Aston Martin csapatfőnöke azt emelte ki, hogy ők már tudják, hogyan kell hatékonyan működni. Riválisaiknak azonban ki kell találniuk, hogy milyen arányban áldozzák fel a minőséget és a mennyiséget, mert mindkettőt már nem fogják tudni az eddigi szinten tartani. Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója pedig úgy véli, az új rendszernek köszönhetően csapata sokkal többet fog érni, mint jelenleg.