A Forma-1 1996-ban kötött kizárólagos megállapodást a Mercedesszel arra, hogy a német gyártó biztosítsa a biztonsági autót és az orvosi autót a versenyeken. A stuttgartiak egészen mostanáig egyedül látták el ezt a feladatot, az idén azonban osztozni fognak rajta az Aston Martinnal, így az F1-be 61 év után visszatérő brit sportautó-gyártó modelljei is feltűnnek majd a rajtoknál, nagy baleseteknél és egyéb, beavatkozást igénylő eseményeknél.
A két márka az elmúlt egy évben került egyre közelebb egymáshoz, miután részvényesi megállapodásokat kötöttek és szorosabb technikai együttműködésre léptek, nemrég pedig bejelentették, hogy a Mercedes 20%-ra növeli a részesedését az Aston Martinban, miközben széles körben hozzáférést biztosít a briteknek a technológiájához, beleértve az erőforrással és az elektronikai rendszerrel kapcsolatos dolgokat.
„Örömmel jelentjük be új partnerségünket mind az Aston Martinnal, mind a Mercedes-AMG-vel. Mindkettő ikonikus márka, mi pedig büszkék vagyunk a sportágunkban elfoglalt helyükre – nyilatkozta Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója. – A biztonsági autó és az orvosi autó nagyon fontos része az F1-nek, és mindig ott vannak, hogy biztonságban tudhassuk a versenyzőinket. Tavaly, Romain Grosjean mentésénél láthattuk azt a hősies reakciót és elkötelezettséget, amire a személyzetnek szüksége van.
Mind az Aston Martin, mind a Mercedes-AMG autói tökéletesen felszereltek ahhoz, hogy egy pillanat alatt reagáljanak és biztosítsák a versenyzők testi épségét."
Az Aston Martin a legerősebb utcai modellje, a Vantage speciálisan átalakított változatát állítja hadrendbe Safety Carként, míg a DBX lesz az orvosi autó. A Vantage jelentős aerodinamikai és kasztnit érintő módosításokon esett át a gyártó gaydoni központjában, és néhány egyéb változtatást is elvégeztek rajta, hogy megfeleljen az FIA előírásainak. A már így sem gyenge kocsi 25 lóerővel erősebb lett, így 535 lóerőre nőtt a teljesítménye, amit egy 4 literes ikerturbós V8-as motor biztosít. Az autó gyorsulása 0-100 km/h-ra 3,5 másodperc.
A biztonsági autók hivatalos sofőrjeként ettől az évtől a Vantage-t is vezető Bernd Mayländer az utcai változathoz hasonlóan 685 Nm-s nyomatékkal gazdálkodhat, a módosítások miatt a biztonsági autós változat esetében ez azonban hosszabb ideig lesz elérhető, a váltón elvégzett változtatásoknak köszönhetően pedig direktebbek és precízebbek lettek a fel- és leváltások. Az új elülső splitter 155,6 kg-nyi leszorítóerőt generál 200 km/h-s tempónál, ami 60 kg-mal több, mint amire az utcai változat képes. Módosításokat hajtottak végre ezen kívül a felfüggesztésen, a kormányon és a lengéscsillapítókon is, feszesebbé téve a kocsit.
Ami az autó belsejét illeti, az két extra kijelzőt kapott, amelyen a bent ülők nyomon követhetik a versenyt és az azzal kapcsolatos információkat is figyelhetik. Az FIA szabványai szerint módosították a középső panelt és elhelyezték rá a különböző kapcsolókat (sziréna és villogók aktiválása, rádiókommunikáció vezérlése stb.), valamint a hivatalos zászlójelzésekről és az éppen azt alkalmazó szektorokról tájékoztatást adó rendszert. „Az F1-es rajongók mellett én is örülök az Aston Martin visszatérésének. Ez egy gyönyörű, a feladatra alkalmas autó, ami egy izgalmas, új korszakot jelképez az Aston Martin történetében" – nyilatkozta Mayländer.
A Vantage-hoz hasonlóan a továbbra is Alan van der Merwe által vezetett orvosi autó szerepét betöltő DBX is jelentős módosításokon esett át. A Safety Carhoz hasonlóan ezt a modellt is 4 literes ikerturbós V8-as hajtja, de már 542 lóerővel, ami 700Nm-es nyomatékkal rendelkezik és 4,3 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. Ez a kocsi is megkapta a szükséges belső kiegészítőket, egy extra kijelzőn pedig a versenyzők életjeleit követheti nyomon belőle Dr. Ian Roberts, az F1 orvosa. Mindkét modellt rengeteget tesztelték, Silverstone-ban egyenként közel 15 ezer km-t tettek meg. Mindkét kocsi az F1-es csapathoz hasonló zöld fényezést kapta.
Hogy egy kicsit feldobja két modellje, a Safety Car feladatait több futamon továbbra is ellátó Mercedes-AMG GT R és az orvosi autó szerepét ezentúl is betöltő Mercedes-AMGC 63 S Estate megjelenését, a Mercedes az idei szezontól pirosra festette mindkét járművet, ami az F1 közleménye szerint a láthatóságot segíti, valamint képviseli a gyártó új partnerét, az amerikai kiberbiztonsági vállalat CrowdStrike-ot. Nem először fordul elő egyébként, hogy szakítanak a hagyományos, ezüst fényezéssel, a tavalyi Toszkán Nagydíjon a Ferrari előtti tisztelgés jegyében egyszer már vörösre festették a Safety Cart.
A szezon első versenyén, a március 28-i Bahreini Nagydíjon az Aston Martin autói lesznek szolgálatban, míg a második fordulón, Imolában a Mercedesen lesz a sor. Az F1 közleménye alapján a szezon hátralevő részét felosztják majd a két gyártó között, de hogy pontosan miként, azt egyelőre nem közölték.