„Ez az autó a befagyasztott szabályoknak köszönhetően tavalyiból született, de minden területen próbáltunk fejlődni, amelyen ez lehetséges volt” – vezette fel Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke az idei autó bemutatóját a Ferrari maranellói múzeumában, miközben mellette megjelentek az SF21 virtuális körvonalai.
Az aerodinamikát átdolgoztuk és teljesen megújult az erőforrás, valamint a festés is változott. Az autó hátsó része burgundi vörös lett, ahogyan az a legelső F1-es Ferrari, a 125S esetében is volt.
Ez ugyanaz a szín, amit tavaly Mugellóban, a Ferrari 1000. Forma-1-es futamán használtunk. Ez az év tele lesz kihívásokkal, mert miközben látványban a történelmünket idézzük meg, a jövőbe is tekintünk, amit mindig is a Ferrari-vörös határoz meg.
Borzasztóan gyenge szezont zárt tavaly a Ferrari, miután csak a hatodik helyen végzett a konstruktőri pontversenyben. Ilyen rossz szereplésre 40 éve nem volt példa a maranellóiak részéről, akik elsősorban a motorbotrány levét itták, és a tervezettnél jóval gyengébb erőforrással teljesítették a 2020-as idényt. Emellett bevallottan az SF1000-es sem hozta azt, amit vártak tőle, 2021-re így ezen a téren is volt hova fejlődniük. A ma bemutatott SF21-gyel reményeik szerint sikerül előrelépniük.
Mattia Binotto csapatfőnök már korábban hangsúlyozta, hogy akkora hátrányt, amibe tavaly kerültek, egyetlen tél alatt nem lehet ledolgozni, így az idei autóval irreális elvárás lenne megcélozni a győzelmeket.
A konstruktőri harmadik hely azonban kimondatlanul is ott lebeghet az olaszok szeme előtt, akik fejlesztési zsetonjaikat a tavalyi autó hátsó részének átdolgozására váltották be, emellett pedig természetesen fejlesztették az autó aerodinamikáját, és ami talán a legfontosabb lehet, motorját.
Utóbbival kapcsolatban Binotto elmondta, biztató adatokat kaptak a próbapadról, és egyértelműen hatékonyabb az idei autójuk a tavalyinál, ami azt vetíti előre, hogy 2021-ben már nem az övék lesz a leggyengébb motor. Ennek, és az elvégzett aerodinamikai változtatásoknak köszönhetően a svájci olasz arra számít, hogy az egyenesekben sem ők lesznek a leglassabbak. Mindez két partnercsapatukat, az Alfa Romeót és a Haast is segítheti, amelyek vezetői szintén abbéli reményüket fejezték ki, hogy a Ferrarinak jelentős előrelépést sikerült elérni a motorral.
Ami elsőre a leginkább szembetűnő a 2021-es autón a festés mellett, az az áttervezett orrész, a bargeboard és a jóval szűkebbre szabott motorborítás, és természetesen az idei szabályok szerint átalakított padlólemez, amiből a legtöbb riválishoz hasonlóan a vörösök sem mutattak sokat.
Enrico Gualtieri, az erőforrásért felelős részleg vezetője a 065/6-os kódjelű erőforrásról elmondta, hogy elsősorban a hatékonyságon igyekeztek növelni. „A kasztniért felelős mérnökökkel jelentős mértékben együttműködtünk az erőforrás kialakításán, megpróbálva a lehető leghatékonyabbá tenni a teljes projektet.
Folyamatosan dolgoztunk a belső égésű motoron azzal a céllal, hogy növeljük a hatékonyságát, miközben együttműködtünk a Shell-lel, ami várhatóan körönként több mint egy tizedmásodperces javulást eredményezett.
Átdolgoztuk a turbófeltöltőt, hogy megfeleljen a motor igényeinek, ezzel egy időben pedig növelni terveztük a kipufogógázok újrahasznosításának hatékonyságát. Dolgoztunk a hibrid rendszeren és az elektronikán, átdolgozva és optimalizálva minden elemet."
A karosszéria-teljesítményért felelős Enrico Cardile a fontosabb változásokról beszélt. Miként az már korábban kiderült, a marenallóiak az autó hátulján hajtották végre a legnagyobb változtatásokat. „Amikor nekifogtunk az SF21 projektjének, azonnal meg kellett határoznunk, hogy az autó melyik részére fordítjuk a figyelmünket a radikális változtatás érdekében.
A hátsó részt választottuk és új váltót, valamint hátsó felfüggesztést terveztünk. Ez, az erőforrásért felelős mérnökök által elvégzett munkával együttesen egy sokkal karcsúbb hátsó részt eredményezett, mint az SF1000 esetében"
– mondta a szakember.
A csapat emellett megváltoztatta a hűtési rendszert, megnövelte a középső hűtő méretét és egy jobban lefelé laposodó motorborítást hozott részre. Cardile elmondta, hogy a leszorítóerő növelése és a légellenállás csökkentése volt a két fő cél (mint ahogy mindig), és új első szárnyat, valamint orr-részt is terveztek, de a kasztni és az első felfüggesztés változatlan maradt.
A bemutatóra közzétett videóban megszólalt a versenyistállóért felelős, Mattia Binotto távollétében a csapatfőnöki teendőket ellátó Laurent Mekies és az elnök John Elkann is. „A 2021-es szezon az elképesztően nehéz 2020-as szezon során megtanult leckékről fog szólni – mondta előbbi. – A tavalyi idény mind a gyárban, mind a pályán próbára tett minket. Próbáltunk tanulni a hibáinkból és fejlődni azokon a területeken, amelyeken egyszerűen nem voltunk elég erősek. Természetesen a befagyasztott szabályok és a költségplafon bevezetése miatt tudjuk, hogy korlátozottak a lehetőségeink abban, hogy milyen gyorsan tudunk fordítani a helyzeten, de módszeresen próbáljuk visszaküzdeni magunkat a mezőny elejére."
Magunk mögött hagytuk 2020-at, de soha nem felejtjük el, mert erősebbé tett minket. 2021 itt van, mi pedig már várjuk, hogy visszatérjünk a pályára
– szólt Elkann. – Izgalmas volt látni, ahogyan Charles és Carlos közreműködött az idei szezonra való felkészülésben. Az izgatottság kézzelfogható. Mindenki előretekint az autó kipróbálására és arra, hogy mindent beleadjon. A kocsi leleplezése egy nagyon különleges pillanat. Az igazság pillanata. Mindannyian a Ferrarinál úgy akarunk tisztelegni Enzo Ferrari előtt, hogy az ő győztes mentalitásával kezdjük meg a 2020-as évet."