Lezárult a Nemzetközi Automobil Szövetség vizsgálata, amit Romain Grosjean 2020-as bahreini balesete után indítottak. A svájci születésű pilóta a Bahreini Nagydíj első körében a 3-as kanyar csúcspontja után 180 méterrel a szalagkorlátnak csapódott, és a hivatalos megfogalmazás szerint „jelentős, de nem életveszélyes” sérüléseket szenvedett.
A vizsgálat elsősorban a baleset két résztvevőjére, a 8-as rajtszámú Grosjeanra és a 26-os rajtszámú Danyiil Kvjatra összpontosított. Grosjean 241 km/h-s sebességgel haladt, amikor elvesztette az uralmát a Haas fölött, miután a jobb hátsó kerekével nekiment Kvjat bal első kerekének. Ez megemelte a Haas hátulját. Az autó 192 km/h-s sebességgel 29 fokos szögben ütközött a korlátnak.
A becsapódás ereje a korábbi információt megerősítve 67 g volt.
Először a szalagkorlát középső része ment tönkre, de jelentősen deformálódott az alsó és a felső szalag is, a túlélőcella (vagyis a pilótafülke) áthatolt a korláton, de a bukókeret elakadt a felső részen. A tanulmány is megerősíti, hogy a becsapódás során az autó „alaposan összetört” és a hajtáslánc levált a túlélőcelláról.
Elmozdult a helyéről az üzemanyagtank ellenőrző nyílása a karosszéria bal oldalán és megsérült a tank összeköttetése az üzemanyag-ellátórendszerrel, mindkét probléma lehetővé tette, hogy kifolyjon az üzemanyag a tankból, majd lángra kapjon a szalagkorláttal való ütközés utolsó pillanataiban. A tűz a túlélőcella hátuljánál ütött ki és terjedt a pilóta felé.
A versenyző védelmét szolgáló biztonsági öv, sisak, HANS, a túlélőcella, a glória és a fejtámla is betöltötte a szerepét,
nem roskadtak össze és kezelték a fellépő erőket is. Az viszont „jelentősen csökkentette” Grosjean mozgásterét, ahogy a túlélőcella megállt a szalagkorlát felső részéhez viszonyítva, és a jelentés említést tesz arról is, hogy a versenyző bal lába beszorult a pilótafülkébe.
A becsapódás után körülbelül 5,5 másodperccel már le is állították a versenyt és 11 másodperc alatt odaért Grosjeanhoz az F1 orvosi autója is, annak is köszönhetően, hogy a pályaismeretet és az előkészületeket hasznosítva az orvosi autó levágta az 1-es kanyart. Grosjean végül külső segítség nélkül, 27 másodperc alatt menekült ki az égő roncsból, közben az F1 főorvosa, Ian Roberts utasított egy tűzoltót, hogy porral oltó segítségével szorítsa vissza a lángokat a pilótafülke körül, Alan van der Merwe az orvosi autó csomagteréből szintén elővett egy tűzoltókészüléket, egy helyi orvos pedig előkészítette az elsősegélykészletet.
Ilyen léptékű, tűzesettel járó ütközések szerencsére ritkák, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljuk, amit csak lehet, beleértve azt is, hogy miként tudunk bánni a nagyfeszültségű rendszerrel. ”
– nyilatkozta Adam Baker, az FIA biztonsági igazgatója. – A résztvevők heroikus erőfeszítéseket tettek és nagyon megérdemelten részesültek elismerésben. A Motorsport Világtanács jóváhagyása után beépítjük a fejleményeket a folyamatban lévő munkába.”
Az FIA a 2020-as év során összesen 19 jelentős balesetet elemzett a pályaversenyzés közegében, ezek tanulságait is figyelembe veszik a további fejlesztések során. Az alábbiak közül nem mindegyik probléma köthető Grosjean bukásához, de több is közvetlenül összefüggésbe hozható a Bahreinben történtekkel.
Az FIA négy nagyobb területet különített el: a versenyautók, a pályák, a versenyzők biztonsági felszerelései, valamint a mentési folyamatok képezik további fejlesztések tárgyát. Az autók esetében várhatóan szabályozni fogják a túlélőcella elejének geometriáját (gyaníthatóan a beszorulás elkerülése érdekében) és további terhelési teszteket is előírnak ezen a területen.
Megvizsgálják a visszapillantó tükröket, a kormányoszlop bekötési pontjait, a fejtámlára vonatkozó szabályokat, az erőforrások beépítését.
Folyamatban van a kerekeket rögzítő huzalok további kutatása és felülvizsgálják a biztonsági üzemanyagcella („hólyag”) elhelyezését is.
A pályákon szoftveres elemzéseket végeznek és rangsorolják a becsapódások valószínűségét, átnézik a védősávokon és falakon lévő megnyitások kialakítását, áttekintik a pályák homologizációjának és a licencek megújításának folyamatát.
A versenyzőket védő eszközök között természetesen megvizsgálják, lehet-e javítani a kesztyűk hőátadási indexét (HTI). Folyamatban van a sisakrostélyok nyitási/zárási mechanizmusának kutatása, ezt kibővítik azzal, hogy a mozgatás tűzeset során is megoldható legyen. Szintén kutatják a nyitott pilótafülkéjű autókban alkalmazható tűzoltókészülékek megvalósítását, megvizsgálják, hogyan lehetne könnyebben aktiválni ilyen eszközöket.
A mentési folyamatok elősegítése érdekében bővítik a gyorsbeavatkozó orvosi autó felszereltségét különböző tűzoltókészülékekkel, útmutatást adnak a helyi erőknek a tűzeset utáni fertőtlenítéshez, képzéseket szerveznek tűzoltással, a nagyfeszültség kezelésével, és baleset utáni koordinációval kapcsolatban.
Az FIA biztonsági részlege további kutatásokat tervez azzal kapcsolatban, hogy a balesetek közvetlen közelében hogyan lehetne figyelmeztető jelzéseket és elektronikus segédleteket megvalósítani, továbbfejleszteni a már meglévő szalagkorlátokat és olyan új védősávokat bevezetni, amelyek mindenféle becsapódás esetén hatékonyak. Új technológiákat keresnek a tűzoltókészülékek és egyéb felszerelések, valamint a védőruházatok terén.