Április 26-án hétfőn ülésezik az F1 Commission, azaz a Forma-1-es bizottság, az ülésen pedig több fontos kérdésben is döntés születhet. Az egyik ilyen a régóta bevezetni szándékozott sprintfutamok, vagy legújabb nevén időmérős futamok ügye, amelyekre ha tízből nyolc csapat hivatalosan is az áldását adja, már az idén debütálni fognak. Ezenkívül megvitatják az idei világbajnoki sorozat hetedik állomásának, a Kanadai Nagydíjnak a sorsát is, sajtóhírek szerint ugyanis már eldöntött tény, hogy Montrealban az idén sem lesz verseny.
Ami az időmérős futamok ügyét illeti, a megszavazásuk formalitásnak ígérkezik, a hírek szerint ugyanis sikerült rendezni az egyetlen, nem mellesleg az egyik legfontosabb részletet is a bevezetésükkel kapcsolatban. Több istálló ugyanis aggodalmát fejezte ki a szombati 100 km-s futamok miatt felmerülő pluszköltségek miatt, végül pedig félmillió dollár körüli extra juttatásban sikerült megállapodni az idei három időmérős futamra, amelyeket a tervek szerint Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban tartanak majd a szombati kvalifikáció helyett.
Az Autosport értesülései szerint miután az F1 Commission ülésén megszavazzák, már a hétvégi Portugál Nagydíj előtt érkezhet a bejelentés. Előbbihez a 30 szavazatból 28 igenre van szükség (az F1-nek és az FIA-nak 10-10 szavazata van, illetve minden csapatnak egy), de mivel a bevezetésben a csapatok között eddig is megvolt az egyetértés, mindez csak formalitás lesz.
Az F1-es bizottság ülésének másik lényeges pontja állítólag a veszélybe került Kanadai Nagydíj helyettesítése. Kanadai sajtóhírek szerint mostanra gyakorlatilag eldöntött tény, hogy a június 13-ára tervezett futam 2020-hoz hasonlóan az idén is elmarad, az F1 így már el is kezdte kidolgozni a tervet annak pótlására.
A montreali futam törlésére azért kerülhet sor, mert az országban az utóbbi hetekben erősödött a koronavírus-járvány, nőtt az új fertőzöttek száma, a vírus új mutációinak terjedése pedig aggasztja a helyi hatóságokat.
A Racefans információi szerint a 2011 után a versenynaptárba beugróként tavaly visszatérő, és az év legkaotikusabb versenyét produkáló isztambuli pálya jó eséllyel pályázik a Kanadai Nagydíj helyettesítésére, de a németországi Nürburgring is szóba jöhet.
Utóbbi helyszínen szintén tavaly rendeztek először F1-es futamot többéves kihagyás után.
Az ülésen az időmérős futamok és a versenynaptár kérdései mellett a fiatal pilóták tesztelési lehetőségeinek növeléséről és a pénzügyi szabályokban felmerülő kiskapukról is egyeztetnek a felek.
Az F1 ezúttal nem tétovázott és már az ülés napján közleményt adott ki a legnagyobb érdeklődésre számot tartó kérdésről, azaz az időmérős futamok bevezetéséről. Mint ahogyan várni lehetett, megszavazták azokat, így az idén a fentebb taglalt három helyszínen szombaton láthatjuk majd a 100 km-s sprintversenyt.
Ezeken a nagydíjakon teljesen más lesz a hétvége programja. Pénteken ugyanúgy 60 perces szabadedzéssel indítanak (mindenki csak két szett gumit választhat), majd a második gyakorlás helyett már jön az időmérő edzés, amelynek lebonyolítása ugyanaz lesz, mint az átlagos versenyhétvégéken. A kvakifikációra mindenki 5 szett lágy gumit kap.
Szombaton megmarad a 60 perces szabadedzés, de csak egy szett gumit lehet majd rajta elhasználni, majd délután jön az időmérős futam, amelyre mindenkinek két szett áll majd a rendelkezésére. Vasárnap pedig változatlanul következik maga a nagydíj.
Az eddig nem ismert részleteket is bejelentették, így megtudtuk, hogy ezen a három hétvégén 3 szett esős és 4 szett intermediate gumit kapnak majd a csapatok, de ha esős az első szabadedzés vagy az időmérő, mindenki kap egy új intermediate szettet, cserébe viszont egy használtat vissza kell adnia. Ha az időmérős futamot is esőben rendezik, akkor a futam előtt egy használt esős vagy intermediate szettet vissza kell adni, cserébe pedig mindenki kap egy új intermediate szettet. Ez azt jelenti, hogy ha végig esik, 9 szett gumit használhatnak el a csapatok.
Ami a parc-fermé szabályokat illeti, azok a pénteki időmérő edzés kezdetekor lépnek majd életbe és a főbb komponensek cseréjét fogják tiltani. Ennek három célja van. Az egyik, hogy megakadályozza a speciális időmérős autóbeállítások alkalmazását, hogy limitálja a következő napra való felkészüléssel töltött órákat, illetve hogy a szombat délelőtti edzést is hasznosan tölthessék a csapatok, azaz legyen mit változtatniuk a beállításokon.
Az időmérős futam kezdetével aztán életbe lépnek az eddig is használt, teljes körű parc fermé szabályai, de néhány dolgot így is lehet majd állítani azok közül, amiket eddig nem lehetett. Így lehet majd módosítani az autók súlyelosztásán és a hűtésen a motorborítás változtatásával.
„Örömmel látom, hogy a Forma-1 új módokat keres, hogy kapcsolatba lépjen a szurkolókkal és növelje a versenyhétvégék látványosságát az időmérős futamok koncepciójával. Mindez az FIA, a Forma-1 és csapatok folytonos együttműködésének köszönhetően jött létre" – olvashatók Jean Todt FIA-elnök szavai a közleményben. A francia sportdiplomata azt is kiemelte, rengeteget tettek azért, hogy sport, technikai és financiális szempontból is igazságos formátumot alkossanak meg.
„Izgatottak vagyunk az új lehetőség miatt, amely még vonzóbbá teszi ezeket a versenyhétvégéket a szurkolóknak. Elképesztő élmény lesz látni a versenyzőket három napon át küzdeni, és biztos vagyok benne, hogy élvezni fogják a harcot. Örülök, hogy az összes csapat támogatta a tervet, ami testamentuma a közös erőfeszítéseinknek a szurkolók új módokon történő bevonására, miközben biztosítjuk, hogy elkötelezettek maradunk a sport örökségéhez és teljesítményelvű felépítéséhez" – nyilatkozta Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója.