Tizenegy évvel ezelőtt úgy indult a szezon, hogy konszenzusosan a Red Bull állította csatasorba a legerősebb autót, az első vb-címére hajtó fiatal titánja, Sebastian Vettel azonban botladozott, és rutinosabb, dörzsölt ellenfelét (bizonyos Fernando Alonsót) csak oltári mázlival, annak stratégiai malőrjével győzte le (a finálén a Ferrari rosszul ütemezett kerékcseréje miatt Alonso beragadt egy lassabb autó mögé).
Nem valószínű, hogy idén hasonló felállásban Max Verstappen ugyanilyen ajándékot kapjon a Mercedestől, de a csapatnak szüksége lesz rá, ha ilyen ütemben szórják el a pontokat a Lewis Hamilton elleni küzdelemben. 2010-hez képest kisebb hibákat követnek el (Vettel többször nullázott műszaki és vezetői hibákból kifolyólag), de
az előnyük is szerényebb, mint akkor volt, már amennyiben az Ezüstnyilak nem hozták be korábbi hátrányukat.
„Azt mondanám, hogy az időmérőn nagyon felzárkóztunk, és most már talán egy szinten vagyunk – vélte Toto Wolff a Portugál Nagydíj szombatján. – Nem vagyok benne biztos, hogy már a miénk a leggyorsabb autó, de nagy lépést tettünk előre."
Verstappen triplázhatott volna az első három futamon, ehelyett 8 pontos hátrányban várja a folytatást,
vagyis a Spanyol Nagydíjon egy esetleges a győzelme sem feltétlenül lesz elegendő ahhoz, hogy az élre álljon a bajnokságban. Márpedig sokat számítana mentálisan a jobb év eleji lendület.
Gyakran jellemző a Mercedesre, hogy a szezon előrehaladtával erősödik. A turbóhibrid formátum bevezetése óta nem sokszor tapadt rájuk a konkurencia, de 2017-ben és 2018-ban az izmosan kezdő Ferrarit idővel levakarták magukról, ennek fordítottja pedig nem fordult elő, vagyis az, hogy felzárkóztak volna rájuk idény közben.
A "Hogyan győzzük le Hamiltont?" című útmutató szerzőlistája igen karcsú, de ennek kapcsán régóta ismert, hogy a most hétszeres bajnok kibillentésére a legjobb recept a kapaszkodásra kényszerítése, mert nyomás alatt ő is meginog.
Verstappen kezdi egyre jobban felfogni, milyen erős Hamilton. Mindent tökéletesen kell csinálnia, hogy legyőzze a bajnokságban, de egyelőre Lewis vezet 2:1-re
– értékelt Nico Rosberg a Skynak a hétvégi futam után, az egyetlen ember a történelemben, aki egy Mercedesben ülő Hamiltonnál több pontot szerzett egy szezonban.
A holland erre úgy reagált, hogy természetesen nem kell emlékeztetni a tényre, mekkora klasszis a vetélytársa. A csatorna elismert szakkommentátora, Martin Brundle szerint Verstappen „csalódott, mert talán ez volt az eddigi legjobb évkezdete, de a Mercedes ismét gyors és egyenletesen teljesít."
A Red Bull gépezetébe többször por került: Bahreinben a differenciálmű rakoncátlankodott a 33-as számú kocsiban, melynek vezetője a következő két időmérőn a fontos pillanatokban hibázott. Imolában a rajtnál javított és nyert, de Bahreinben nem tudta kihasználni karrierje eddigi legnagyobb szombati előnyét, ahogy Portugáliában azt sem, hogy átmenetileg sikerült befurakodnia Hamilton elé. A pálya kiszélesítésével bukta a leggyorsabb körért járó 1 pontot és a pole pozíciót, holott utóbbi birtokában jóval kedvezőbb esélyei lettek volna a győzelemre.
Ez 14 pontos fordulat is lehetett.
„Úgy érzem, mintha a Red Bull gyengült volt kicsit erre a hétvégére, nem azt látom, hogy mi fejlődtünk volna az előző verseny óta" – jelentette ki Hamilton.
Persze magyarázhatók a hibák azzal is, hogy az RB16B mégsem tornyosul a W12 fölé és Verstappennek jobban kell feszegetnie a határokat a gyors köridőért, mint Hamiltonnak, no és természetesen a rutin (pláne ami a szoros vb-küzdelmet illeti) utóbbi oldalán áll. Ami mindenképp örömteli, hogy küzdelem van!
Méghozzá sportszerű, és a holland legalább a három évvel ezelőtti Vettellel ellentétben a pályán szemtől szemben felveszi a kesztyűt. Négyszer már összecsaptak Hamiltonnal, az előzési kísérletek kimenetelében döntetlen az állás.
„Lewisszal sosem éreztem azt, hogy össze fogunk ütközni" – mondta kihívója a Portugál Nagydíj után, ahol kétszer megvívtak a pozícióért.
Teljesen megbízom benne, hogy mindketten elég helyet hagyunk egymásnak.
Hamilton szintén úgy érzi, a kőkemény harc a határok átlépése nélkül fog folytatódni.
„Mindig is tudtuk, hogy a szezon hullámzó lesz, némelyik pályán mi leszünk erősek, máshol a Mercedes" – mondta Verstappen a hétvégi vereséget követően. A két autó eltérő erényeket csillogtat és más a gyenge pontjuk, ugyanakkor figyelmeztető jel a Red Bullnak, hogy a szélre elvileg érzékenyebb Mercedesszel mindkét szeles pályán behúzták az aranyérmet. A gumikopásban az RB16B tűnik kicsit rosszabbnak (talán a nagyobb leszorítóerő miatt is) – ez Bahreinben fontos tényező volt, ahogy a következő, barcelonai pályán szintén az lesz, sokat segítene a hollandon, ha ezúttal felülkerekedne rajta.
Sok sportban, nem csak az F1-ben gyakran döntő, hogy a riválisok közül ki hoz ki többet a gyengébb napjaiból. Kétségtelen, ebben egyelőre Hamilton teljesített jobban, ahogy az is, hogy több bónusz zsetont kapott a kaszinótól.
A sajátos felügyelői döntések következtében Bahreinben nála belefért a pálya többszöri kiszélesítése,
beleértve a leggyorsabb körét – részletesebben itt fejtettük ki az ottani szituációt –, Portugáliában olcsón megúszta az újraindításnál elkövetett figyelmetlenségeket, míg Imolában a szabályok lehetővé tették neki a kicsúszása után a körhátránya visszavételét.
Mennyire különböző kimenetele tud lenni egy megcsúszásnak egy hajtűkanyar vizes féktávján: Vettel karrierje 2018-ban a jelek szerint megállíthatatlanul mélyrepülésbe fordult a hockenheimi esőben, ő ellenben kitolatott az imolai kavicságyból és a piros zászlót követően a 2. helyig masírozott előre.
Az ottani események rávilágítottak egy ismerős problémára a Red Bullnál:
ironikus módon Bottas még egy hatalmas karambollal is Hamilton malmára hajtotta a vizet,
míg Verstappen eddig szinte semmilyen segítséget sem kapott csapattársától, hiába gyorsabb Sergio Pérez a két elődjénél.
A mexikói Portimaóban a maratoni első etapjával a korábban kereket cserélő Hamilton elé került, mégsem tudta legalább egy hangyányit feltartani a hajrában. Lemaradása akkorára hízott a vezető triótól, hogy Bottas rámehetett az ingyen bokszkiállásra és a leggyorsabb körre, ahogy Imolában bukdácsolva sem tudott éket verni csapattársa és Hamilton közé (a 2. hellyel 3 pontot elvett volna a fő ellenféltől). Red Bulljának üzemzavara a bahreini felvezető körben további 1 pont mínuszt jelentett Verstappennek, hiszen a harmadik pozíció mögötti hatalmas űr ott is ingyen biztosította a friss gumira váltás lehetőségét Bottasnak, aki elvette a leggyorsabb kört a hollandtól.
Az aprópénznek egy ideje nem volt hatása a bajnokságra, 2017 óta Hamilton mindig legalább két versennyel a szezon vége előtt diadalmaskodott az összetettben. Jelenleg azonban úgy néz ki, döntőnek bizonyulhat, ha még jattot is kap az ellenféltől.