Mercedes' British driver Lewis Hamilton (back) and Red Bull's Dutch driver Max Verstappen take part in the second practice session of the Portuguese Formula One Grand Prix at the Algarve International Circuit in Portimao on April 30, 2021. (Photo by GABRIEL BOUYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Az előző két versenyhez hasonlóan a Portugál Nagydíjon is szoros küzdelem várható Lewis Hamilton és Max Verstappen között, még Valtteri Bottas is jó eséllyel beleszólhat a győzelem sorsába. Gyenge az aszfalt tapadása, sok múlik majd a gumik előkészítésén és életben tartásán.
A pénteki portugáliai gyakorlások eredményei újabb izgalmas futamot vetítenek előre. A bajnokságban tavaly bemutatkozó pályán ilyenkor 6 tizedmásodperc volt a leggyorsabb Mercedes és a leggyorsabb rivális autója közt, most nyolc pilóta is ennél közelebb férkőzött a késő délután élen végző Lewis Hamiltonhoz.
Az eddigi két 2021-es hétvége természetesen valószínűsítette, hogy így lesz, és a várakozásoknak megfelelően Hamilton és Max Verstappen küzdelme látszik kibontakozni az élen. Az időmérő szimuláción bő 1 tized választotta el őket, de mindketten elsősorban a tapadás hiányáról beszéltek.
Galéria: A Portugál Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/43
PORTIMAO, PORTUGAL - APRIL 30: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional Do Algarve on April 30, 2021 in Portimao, Portugal. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
„Megint nagyon feladja a leckét az aszfalt, borzasztóan csúszik" – mondta Verstappen arra utalva, hogy a tavaly lefektetett új réteg még mindig gyenge tapadást biztosít, hiába melegedett néha közel 40 fokra. Hamilton szerint kicsit javult a helyzet 2020 óta, de pénteken így is „nagy kihívás volt az autót a pályán tartani."
Túl kemények a gumik, szerintem a kínálat középső elemeiből kellett volna hozni, a C2-C3-C4 kombinációt.
Verstappen csapattársa, Sergio Pérez kifejtette, „roppant nehéz működésre bírni a gumikat ilyen körülmények között", és ez eltérő mértékben sújtja a pilótákat, hiszen egyesek könnyebben, mások nehezebben birkóznak meg a kihívással. A kvalifikáció kulcsfontosságúnak ígérkezik, ugyanis több okból problémásnak tűnik a futamon az előrelépés. Leginkább azért, mert a versenyszimulációkon sem jött ki nagy különbség az éllovasok közt.
Szoros időmérő várható
Szombaton sok múlik azon, ki rakja össze nyugodtabban a döntő kísérletét a kvalifikáción. A precizitás különösen fontos, a rövid körön könnyű tizedeket eldobni a dombok cseles, hol emelkedő, hol lejtő kanyarjaiban, főleg a viszonylag erős szélben. Elképzelhető, hogy a Mercedes két gyorskörrel fog próbálkozni, az ő autójukon a jelek szerint talán alkalmas lesz két lövésre a piros színű lágy (C3) keverék:
Hamilton péntek délután a második gyorskörén alig több mint 1 tizeddel maradt el saját legjobbjától,
jóllehet, Valtteri Bottas hátránya már a kör felénél a többszörösére hízott és a finn megszakította az újabb csúcstámadást.
Az éllovasok bizonyára megpróbálnak a közepes gumin továbbjutni a Q2-ből a Q3-ba, hogy a futamon egyetlen kerékcserére játszva a kemény keveréken teljesítsék majd a második etapot, de kérdés, a sűrűbb mezőnyben van-e mozgástér erre. Egyébként igencsak zűrösnek tűnik, hogy a bokszban elévágást lehessen végrehajtani: mint szó esett róla, nehéz felmelegíteni a gumit. Tavaly például Verstappen hiába váltott új közepes gumira a versenyen és haladt tiszta pályán, sokáig egyáltalán nem közeledett a kopottabb abroncsokon vezető Mercedesekhez.
A szezon egyik legrövidebb pályáján érdemes odafigyelni arra is a kvalifikáción, hogy amint Fernando Alonso rámutatott, lehet probléma a forgalommal. Mindkét 2021-es időmérőn akadt perpatvar abból (leginkább a sereghajtóknál), hogy egyesek a gyorskörre készülődés közben nem tartották be a protokollt és megelőzték az előttük haladót, különben nem értek volna fel időben a rajtvonalig. A nagy gumimelegítés közben számíthatunk újabb csetepatékra, feltartásokra.
Bottas bekavarhat az éllovasoknak
A versenyszimuláción a Mercedes a lágy és a közepes keveréket is használta, a Red Bull csak utóbbit; ez arra utal, hogy ők a közepes gumis továbbjutásra bazíroznak a Q2-ben. Valtteri Bottas megjegyezte, az a keverék „tűnik a legjobban működőnek."
Galéria: A Portugál Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/43
PORTIMAO, PORTUGAL - APRIL 30: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional Do Algarve on April 30, 2021 in Portimao, Portugal. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
A Mercedes pilótái 5-5 mért kört tettek meg a lágy gumin, eleinte Bottas, utána Hamilton ment gyorsabban, az értékelhető eredmények átlagában szinte egyformán végeztek (Bottas: 1:23.395, Hamilton: 1:24.415.). A közepes keverékre váltva a finnél volt az előny, de a csapat mérnöke, Andy Shovlin elárulta, hogy
mindkét autó megsérült, és ez Hamilton problémáit felnagyította a hosszú etapon.
Az ábrán látható, hogy a két élcsapatot nüanszok választják el. Verstappen kivételével mindenkinél a lágy és a közepes gumis etap látható, a váltást a vékonyabb vonal jelzi. (Némelyik köridőt törölték a pálya kiszélesítése miatt, az egyszerűség kedvéért mi nem tettük meg ezt.)
A lágy keverék egyébként nem hullik szét, ha vigyáznak rá, Pierre Gasly 10, Esteban Ocon 12 kört pakolt beléjük, és az etap végén hasonló/jobb tempót diktáltak, mint az elején.
Izmosodott a Ferrari
A két élcsapat mögött történt egy kis kavarodás az erősorrendben a pénteki edzések alapján: az üldöző boly élére a Ferrari ugrott, amely egyik legjobb célba érését itt jegyezte tavaly, és a hosszú etapok eredményei is megerősítették a tabellán elfoglalt jó pozíciót (Carlos Sainz 4., Charles Leclerc 7. lett).
Leclerc és Sainz a lágy keveréken a legyorsabbnak bizonyult a Mercedes párosa mögött körönként átlagosan 0,8 mp hátránnyal, a bolyban a McLarenre (Lando Norris) és az Alpha Taurira (Gasly) 3, illetve 7 tizedet vert. Gasly elismerte, hogy a bikások kisebbik csapata nem találja a ritmust. „Nem érződik annyira jónak a kocsi, este sok mindent kell kielemeznünk, hogy mivel fejlődhetünk. Egyelőre nem használtuk ki a lehetőségeinket. Az előző futamokhoz képest szenvedünk a lassú kanyarok féktávjain" – nyilatkozta.
Norris is attól tart, hogy a McLaren kiszorul a Q3-ból. „A balansz nem olyan kellemes, mint az előző hétvégéken, egyértelműen dolgoznunk kell, hogy a legjobb tíz között lássuk magunkat. Nehezebb a helyzet, mint vártuk."
Csendben meghúzódva viszont bitang jól ment Kimi Räikkönen,
Alfa Romeójával szinte ugyanolyan átlagot futott a lágy gumin, mint Sainz.
Galéria: A Portugál Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/43
PORTIMAO, PORTUGAL - APRIL 30: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional Do Algarve on April 30, 2021 in Portimao, Portugal. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Nem ment viszont olyan jól az Alpine a hosszú etapokon, mint a rövideken: Ocon vonala többnyire a többi fölé emelkedik, igaz, Fernando Alonso a közepes gumin 1:24 közepi átlagot jegyzett, hasonlót, mint Cunoda Juki az Alpha Taurival, illetve néhány tizeddel gyorsabb volt az Aston Martinoknál.