NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 09: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault leads Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 during the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 09, 2020 in Northampton, England. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Módosítottak a Brit Nagydíj hétvégéjének menetrendjén, így a pénteki kvalifikációt este rendezik, de a szombati sprintfutam is viszonylag későn lesz. A csapatoknak a beállítások és a fejlesztések szempontjából is nehéz dolguk lesz az időmérős futamokkal.
A Forma-1 a Brit Nagydíj hétvégéjén olyasmit próbál ki, amit korábban még soha nem láthattak a sportág kedvelői, ugyanis a sorozat történetében először sprintversenyt, vagy hivatalos nevén időmérős futamot rendeznek. Ez utóbbi a kvalifikáció helyére kerül, amit pedig egy nappal korábban, pénteken tartanak.
Azonban a hagyományos időmérő nem a normál hétvége második szabadedzésének időpontjában fog kezdődni, hiszen a szervezők úgy döntöttek, hogy aznap mindent jóval későbbre tolnak. Így az első gyakorlás magyar idő szerint délután fél 4-kor, míg a kvalifikáció este 7-kor indul. Ebből alighanem mind a helyszíni, mind a televízió előtt ülő szurkolók profitálnak, hiszen a legtöbben estére már befejezik az aznapi munkát vagy éppen az iskolát.
Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy az időmérő esetében véletlenül sem éjszakai eseményről lesz szó, mint például Szingapúrban.
Július 16-án, vagyis a hétvége pénteki napján ugyanis a napnyugta időpontja csak órákkal a kezdés után jön el, addigra pedig minden józan számítás szerint véget ér a kvalifikáció. Ugyanakkor az is tény, hogy a versenyzőknek olyan körülményekhez kell alkalmazkodniuk, amelyekkel ritkán szembesülnek a volán mögött.
A szombati menetrendet szintén átvariálták: az aznapi szabadedzés még az eredeti terveknek megfelelően 1 órakor kezdődik, a 100 km-ből álló időmérős futam viszont csak fél 6-kor. A vasárnapi verseny 4 órakor rajtol, ahogyan arról korábban is szó volt.
A csapatoknak alkalmazkodniuk kell
Természetesen az istállóknak is fel kell készülniük az új formátumra, hiszen a megszokott program ebben az esetben biztosan nem fog működni. Az ő szempontjukból talán az a legfontosabb változás, hogy csak az első szabadedzésen módosíthatnak korlátlan mértékben a beállításokon.
[A felkészülés során] többé-kevésbé ugyanazt a sablont követjük, ami eléggé adja magát, de a sprintfutamoknak tiszta lappal vágunk neki
– nyilatkozta Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke a The-Race.com-nak. – Az autó egy szabadedzés után kerül parc fermébe. Normál esetben van három óránk a pályán, mielőtt ez megtörténik, szóval nem leszünk képesek mindent végrehajtani, hogy ugyanarra a szintre kerüljünk, ami a formátum vonzereje. Meg kell vizsgálni, hogy mi az, ami kulcsfontosságú, hiszen bizonyos problémákat muszáj elhárítanunk a verseny előtt.”
A brit szakember bízik benne, hogy a pénteki időmérőn fel tudnak készülni azokra az etapokra, amelyeket alacsony üzemanyagszinttel teljesítenek, ugyanakkor a hűtésen vagy a mechanikai egyensúlyon már nem változtathatnak. Hozzátette, hasonló volt a helyzet a tavalyi Emilia Romagna Nagydíj előtt is,
amikor szintén rengeteget tanácskoztak azon, hogy miként oldják meg a kétnapos hétvége jelentette kihívásokat.
James Key, a McLaren technikai igazgatója szintén a hétvége érdemi részére történő felkészülésben látja a legnagyobb különbséget. A 49 éves szakember ezzel együtt rámutatott arra, hogy az új alkatrészeket nem feltétlenül az új formátumú hétvégéken kell erőltetni.
„Ha megnézzük, mit csináltunk a [barcelonai] hétvégén az új aerodinamikai elemekkel, [látható, hogy] a sprintfutamok alkalmával ezeket nagyon nehéz lenne kipróbálni, hiszen nem lesz elég időnk – idézi az Autosport. – Ennélfogva úgy vélem, technikai szempontból más megközelítést fogunk alkalmazni.
A felkészülés során nagyobb hangsúlyt fektetünk a beállításokra, előtte nyilván több szimulációt futtatunk le, hogy megnézzük a sprintverseny hatását különböző forgatókönyvek esetén.”
Silverstone mellett Monza a másik helyszín, ahol biztosan rendeznek időmérős futamot. Utóbbi abból a szempontból különösen érdekes, hogy a csapatok ide egyedi, alacsony leszorítóerővel rendelkező csomagot visznek el. Idén viszont csak a tavalyi tapasztalatok, illetve az első szabadedzés áll a rendelkezésükre, de Key ezt nem látja súlyos problémának.
„Szerintem a csapatok nagyjából tudják, hogy mire számíthatnak a monzai csomagtól – jelentette ki. – Persze jöhet valami váratlan, mint például gyengébb diffúzor, vagy olyasmi, ami alacsonyabb szárnyállásnál nagyobb kárt okoz. A pénteki napok gyakran hasznosak abból a szempontból, hogy ezeket kiszűrjük. Úgy gondolom, ezekben az egyszeri vagy legalábbis különleges esetekben, mint a monzai, nagyon jó felkészülésre, illetve a pilóták között világos munkamegosztásra lesz szükség. Az egyikük például dolgozhat a csomagon, a másik pedig teljesíthet néhány hosszú etapot.”
Baku bejelentkezett a sprintversenyre
Abban az esetben, ha az új formátum beválik, jövőre minden bizonnyal megnövelik az ilyen hétvégék számát a versenynaptárban. Ha így lesz, akkor egy jelentkező már biztosan akad, hiszen az Azeri Nagydíj promótere bejelentkezett az egyik sprintfutamra.
Tudom, hogy néhány pilóta ellenzi ezt, mert túl kockázatosnak tartja
– mondta Arif Rahimov az Autosportnak. – Őszintén szólva bármilyen változást szívesen látnék. Én az ellenkező oldalt képviselem [a versenyzőkkel szemben], és általánosságban jónak tartom a hétvége formátumát érintő kísérletezést, hogy kicsit felzavarjuk az állóvizet, és érdekesebbé, kiszámíthatatlanabbá tegyük [a sportágat] a szurkolók számára. Ha felajánlják, és lesz választási lehetőségünk, nagyon szívesen látnék ilyesmit.”