Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) elnök-vezérigazgatója, Weingartner Balázs, valamint a Magyar E-Sport Szövetség (HUNESZ) elnöke, Bíró Balázs György. Mindezt egy sajtótájékoztató keretében tették meg, amelyen szó esett Blazsán Patrik szimulátorversenyzőről, aki nagy sikert ért el.
Mind Weingartner, mind Bíró röviden ismertette az általa vezetett szervezet célkitűzéseit, majd kitért arra, hogy miért született meg a megállapodás. A szerződés aláírására a sajtótájékoztató végén került sor.
Nyitottnak kell válnunk a 21. század kihívásaira, és az egyre nagyobb teret nyerő esport-bajnokságok nagyon komoly sikereket értek el az autó-motorsportban
– jelentette ki Weingartner. – Ezt Patrik példáján keresztül is láthatjuk, aki már a HUMDA által tavasszal megrendezett SIM Liga esport-bajnokságot is megnyerte. Olyan lehetőséget látunk magunk előtt, amely korábban is mutatott jó példákat, hiszen Michelisz Norbert is szimulátorversenyzőként ült be a volán mögé. Mindez azonban mégiscsak esélyt teremt számunkra, hogy az utánpótlás-kereséstől kezdve az egész autó-motorsportos közösséget más szintre tudjuk repíteni. Nagyjából ez az, amit a zászlónkra tűztünk.”
„Az egyik oldalról a HUNESZ célja ezzel az együttműködéssel a hagyományos sportok világához való kapcsolódás – ezek már Bíró szavai. – Ez volt az egyik fontos pont számunkra az együttműködésben. A másik, hogy a fiatal, az esportra nyitott célközönség körében minél jobban népszerűsítsük az autó- és motorsportot, és ilyen formában lehetőséget teremtsünk arra, hogy akár versenyeken, akár edukációs vonalon kapcsolódhassanak ehhez a világhoz.”
A sajtótájékoztatón szó esett Blazsán Patrikról, aki bejutott az idén életre hívott Olympic Virtual Series, vagyis az Olimpiai Virtuális Sorozat döntőjébe. Bár a széria nem a 2021-re halasztott tokiói olimpia ideje alatt zajlik, de olimpiai licenccel rendelkezik.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság égisze alatt először rendeznek versenyeket a virtuális térben.
Az „esport-olimpián” öt sportág virtuális változatában küzdhetnek meg egymással a részvevők. A kerékpár, a baseball, a vitorlázás és az evezés mellett az autósport is szerepet kapott, így utóbbi több mint 100 év után tér vissza valamilyen formában az olimpiai programba, ugyanis az 1900-as párizsi játékoknak már része volt, még ha nem is hivatalosan.
A virtuális autóversenyeknek a Gran Turismo ad platformot, itt jutott döntőbe Blazsán, aki egyébként a Williams esportolója. A 14 és 40 év közötti versenyzőknek egy Toyota Supra virtuális volánja mögött, az olimpia helyszínének megfelelően egy tokiói pályán kellett minél jobb időeredményt elérniük a selejtezőben. A fináléba a legjobb 16 jutott be, azzal a kikötéssel, hogy minden régiónak meghatározott számú hely jutott: Európa, a Közel-Kelet, illetve Afrika összesen 7, a többi ázsiai ország 4, Észak-Amerika, valamint Közép- és Dél-Amerika 2-2, míg Óceánia 1 pilótát ad a döntőbe.
Blazsán saját régiójából az 5., összességében pedig a 9. legjobb időt autózta
a 11 napból álló, május 23-án véget ért kvalifikáción. A magyar versenyző 124 ezreddel maradt el a leggyorsabb körtől, de a mezőny egyébként is rendkívül szoros, a döntőbe jutottak közül az elsőt és az utolsót mindössze 391 ezred választja el.
A magyar versenyző eredetileg szintén részt vett volna a sajtótájékoztatón, ám végül nem lehetett ott. Helyette Bíber Zsolt jelent meg a magyar Gran Turismo-bajnokság társszervezőjének, a Race Online Hungarynek az ügyvezetőjeként. Kérdésünkre elárulta, Blazsán hiába van ott a nemzetközi élmezőnyben, neki is meg kellett dolgoznia azért, hogy a 40 ezer próbálkozó közül ő legyen az egyik, aki döntőbe jut. Úgy pedig pláne, hogy az itthoni versenyek miatt csupán a negyedik napon tudott csatlakozni.
Azon is nagyon sok múlt, hogy ki, mennyi kilométert tett bele
– nyilatkozta Bíber a GPhíreknek. –Alapvetően nagy meglepetés nem történt, az első tizenhatot azok a versenyzők alkotják, akik általában a World Touron is ott vannak az elejében. Ők is napi ezer-kétezer kilométert autóztak, ami nagyon sok, gyakorlatilag reggeltől estig vezettek a fiúk. Aki kevesebb kilométert rakott bele, az nyilván nem ért el annyira jó eredményt. Egészen apró különbségek döntöttek a részvevők között, pontosan azért, mert ennyire szoros és kiélezett a küzdelem, rengeteg jó versenyző van. Olyanok is akadnak, akik nem jutottak be a tizenhatba, miközben nemzetközileg jegyzett, magas szintű versenyzőkről beszélünk.”
Mindezek ellenére hozzátette, Blazsán képességeit figyelembe véve elvárható volt tőle ez az eredmény. A magyarok közül egy másik pilóta, Tápai Ádám is közel járt a fináléhoz, végül azonban két tizeddel lemaradt a továbbjutásról. Vele kapcsolatban Bíber elmondta, hogy a legtöbb európai versenyzőnek nem fekszik a tokiói pálya, többek között neki sem.
A döntőt június 23-án, szerdán 18:00-tól rendezik, a körülbelül 2 órás közvetítést ezen a linken lehet élőben nézni. Nem véletlenül erre a dátumra esett a választás, hiszen 1894-ben Pierre de Coubertin ezen a napon alapította meg a NOB-ot. A 16 döntős egy időmérőt és három futamot teljesít (Bíber szerint nagy valószínűséggel ezúttal is a tokiói pályán), az utolsó két versenyen az előző végeredménye határozza meg a rajtrácsot. A harmadik viadal hosszabb lesz, mint a másik kettő, ennek megfelelően adott helyezés kétszer annyi pontot ér. Emellett fontos kiemelni, hogy ezen a futamon két kiállás lesz, ami segíthet Blazsánnak.
Ő maga egyértelműen győzelmet vár, ő az a típusú versenyző, aki folyamatosan a győzelemért hajt, és nem elégszik meg egy második helyezéssel
– magyarázta Bíber. – Ha rajta múlik, akkor egészen biztosan az első helyért fog küzdeni. Patrik egyébként is maximalista, úgyhogy az ő saját magával szemben támasztott követelménye mindenképpen a dobogó. Mi ennél azért picit óvatosabbak vagyunk, de én optimista vagyok, mivel tudom, hogy nagyon jól gondolkodik a pályán, nem csak egy gyors versenyző. Ez olyan döntő, ahol nagyon komoly esély van arra, hogy valaki taktikailag kicsit többet hozzon, még ha a tempó tekintetében nincs is meg az, ami az élmezőnyhöz kell. Ő képes lesz sáfárkodni a lehetőségekkel, őszintén szólva én első és a hatodik közötti pozíciók valamelyikére számítok. Hogy azon belül hol lesz, azt a napi forma fogja eldönteni.”