Túlzottnak tűnik Horner optimizmusa, de annyira nem fog ráfázni, mint Vettel

Forma-1, Max Verstappen, Christian Horner, Francia Nagydíj 2021, futam
LE CASTELLET, FRANCE - JUNE 20: Race winner Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates with Red Bull Racing Team Principal Christian Horner in parc ferme during the F1 Grand Prix of France at Circuit Paul Ricard on June 20, 2021 in Le Castellet, France. (Photo by Nicolas Tucat - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Max Verstappen és a Red Bull a Mercedes egyik legjobb pályáján győzte le Lewis Hamiltont, ennek ellenére a címvédőt nem szabad temetni, mert az energiaitalosok nem a tempóelőnyüknek köszönhették a diadalt. A bikások csapatfőnöke talán túlzottan is optimista, de akkorát szinte biztosan nem fog koppanni, mint Sebastian Vettel hasonló helyzetben.

Miután Max Verstappen megnyerte a Francia Nagydíjat, felmerülhet a kérdés, hogy ha a Red Bull ezen a pályán is legyőzte a Mercedest, akkor lesz-e egyáltalán olyan helyszín, ahol erre ne lenne reális esélye. Az elmúlt két alkalommal ugyanis a címvédőnek egyáltalán nem okozott gondot, hogy diadalmaskodjon a Paul Ricardon.

Forma-1, Francia Nagydíj, Cunoda Juki, ALpha Tauri
Forma-1, Francia Nagydíj, DeLorean DMC 12
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mick Schumacher
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mick Schumacher
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton szurkolói
Forma-1, Francia Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Francia Nagydíj, Sergio Pérez, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Francia Nagydíj, Fernando Alonso, Charles Leclerc, Sebastian Vettel
Forma-1, Francia Nagydíj, Nyikita Mazepin, Pierre Gasly, szurkolók
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, iPhone
Forma-1, Francia Nagydíj, versenyzői parádé, szurkolók, F1 logo
Forma-1, Francia Nagydíj, Ferrari szurkoló
Forma-1, Francia Nagydíj, versenyzői parádé, szurkolók
Forma-1, Francia Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Francia Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Francia Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Francia Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Francia Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Francia Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Francia Nagydíj, Alpha Tauri, rajtceremónia, légiparádé
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Red Bull, Mercedes, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, mezőny
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Red Bull, Mercedes
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Valtteri Bottas
Forma-1, Francia Nagydíj, Pierre Gasly, ALpha Tauri
Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Valtteri Bottas, Sergio Pérez
Forma-1, Francia Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Valtteri Bottas, Mercedes, Sergio Pérez
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Francia Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Lando Norris, McLaren, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren, kerékcsere, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Sergio Pérez, Gianpiero Lambiase, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj rajt
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Sergio Pérez
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Francia Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Valtteri Bottas, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Max Verstappen, Sergio Pérez, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Sergio Pérez, Gianpiero Lambiase, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Esteban Ocon, Alpine, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Red Bull, ünneplés, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, Red Bull, ünneplés, Francia Nagydíj 2021, futam
Forma-1, szurkolók, Francia Nagydíj 2021, futam

Ha a kérdést szó szerint értelmezzük, akkor a válasz a jelenlegi tudásunk szerint egyértelműen nemleges. Az első hét futamon ugyanis sokféle pályán versenyzett a mezőny, és a bikások egyik helyszínen sem tűntek kilátástalannak. Az viszont már sokkal érdekesebb felvetés, hogy a továbbiakban hány olyan hétvége lehet, amelynek a Red Bull esélyesebbként vág neki a Mercedesnél.

Itt viszont pusztán a vasárnapi futam végeredménye igencsak tévútra vezethet.

Verstappen ugyanis nem az autó nyers tempójának köszönhette a győzelmet, hanem sokkal inkább egy bátor, már-már vakmerő taktikai húzásnak, ami végül kifizetődött. Ha ugyanis kizárólag a kocsik teljesítménye döntött volna, akkor alighanem Lewis Hamiltoné a futam, és ez az épített pályákon már-már tendencia.

Mindezek ellenére Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke igencsak optimistán nyilatkozott, amikor kijelentette, hogy ezek után bárhol győzhetnek. Ehhez hasonló szavakra Sebastian Vettel és a Ferrari korábban csúnyán ráfázott, ám az energiaitalosoknak ilyen szintű visszaeséstől nem kell tartaniuk.

Valóban gyorsabb a Red Bull?

Hamilton még az időmérő után kijelentette, ezen a hétvégén a Red Bull előrébb jár náluk, mint ahogyan Barcelonában a Mercedesnél volt némi előny. Ha valóban csak a kvalifikációt nézzük, akkor a hétszeres világbajnoknak igaza volt, hiszen Verstappen jól látható különbséggel végzett az élen.

Sőt, az egész idényt figyelembe véve viszonylag nagy biztonsággal ki lehet jelenteni, hogy egy körön a Red Bull jobb, mint a Mercedes.

Ez Bahreinben, Monacóban, valamint Franciaországban a végeredményben is megmutatkozott, Imolában és Portimaóban Verstappen hibája a pole pozíciójába került, Bakuban pedig a piros zászló akadályozta meg abban, hogy javítson. Az egyetlen kivétel a Spanyol Nagydíj, ahol jelentős hiba nélkül is lemaradt az első rajtkockáról, ám a 36 ezredes hátrány annyira kicsi, hogy inkább egálról, mintsem Mercedes-fölényről lehetett beszélni.

Egy körön a Red Bull tűnik gyorsabbnak Forrás: NurPhoto via Getty Images/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Persze ezek a különbségek soha nem voltak túlságosan nagyok, így fordulhat elő, hogy hét hétvége után a Mercedes három, míg a Red Bull csupán két pole pozícióval rendelkezik. Ugyanakkor hosszútávon sokkal valószínűbb, hogy az időmérőkön a Red Bull lesz az erősebb.

A versenyeken azonban már sokkal bonyolultabb a helyzet.

A Francia Nagydíjat követő sajtótájékoztatón Hamilton leszögezte, nem sok mindent tudott volna jobban csinálni, a Red Bull és Verstappen egyszerűen gyorsabb volt nála, és ha a holland pilóta nem csúszik ki az első kanyarban, valószínűleg rajt-cél győzelmet arat.

Ám a futam képe némileg ellentmond a brit pilóta szavainak. Az első etap során ugyanis hol ő, hol riválisa volt gyorsabb az adott körben, de összességében fokozatosan növelte előnyét, ami a Verstappen kiállása előtti körben már 3 másodpercnél is nagyobb volt.

Erre persze lehet, sőt kell is azzal érvelni, hogy a turbulens levegő nyilvánvalóan megnehezítette a holland versenyző dolgát.

Sergio Pérez viszont már egyértelműen lassabb volt Hamiltonnál a futam elején, olyannyira, hogy csupán egy olyan kör volt, amelynek végén csökkenteni tudta lemaradását az előzőhöz képest. Mindezt úgy, hogy versenytempója általában nem sokkal marad el csapattársáétól.

A „perdöntő bizonyítékot” viszont az első kiállásokat követően kapjuk meg, amikor Hamilton közvetlenül Verstappen mögé jött vissza. A következő 9 körben csupán egy alkalommal szelték át úgy a rajt-célvonalat, hogy Hamiltonnak 1 másodpercnél nagyobb hátránya volt. Ez pedig csupán akkor lehetséges, ha a hátul haladó tiszta pályán több tizeddel gyorsabb lenne az elöl lévőnél, hiszen a már említett turbulens levegőben nagyon nehéz tartani a tempót.

Ebből pedig egyértelműen következik, hogy ha a közepes gumikon nem is, a keményeken a hétszeres világbajnoknak mindenképpen jobb tempója volt, mint riválisának. Az már más kérdés, hogy Hamilton annyira elhasználta a gumikat, hogy a 29. körtől kezdve folyamatosan szakadt le Verstappenről. Azt már soha nem fogjuk megtudni, hogy mi lett volna, ha a Red Bull pilótája nem áll ki még egyszer, ám a rádiókommunikációja alapján a Mercedesnek lehetett volna még keresnivalója,

hiszen a holland versenyző kerek-perec kijelentette, azon a szetten nem fog tudni végigmenni.

Ami az előző hat helyszínt illeti, Bahreinben, valamint Monacóban és Azerbajdzsánban vasárnap is a Red Bullnál volt a tempófölény, ám a két városi pálya nem reprezentatív, a szezonnyitón pedig érezhető volt, hogy a Mercedes még nem az igazi. Barcelonában és Portimaóban viszont a mostani alkalomhoz hasonlóan a Mercedes tűnt gyorsabbnak, Imolát pedig nehéz megítélni, mert a verseny első részében vizes volt a pálya, később pedig Hamiltonnak a 9. helyről kellett visszazárkóznia.

Az viszont kétségtelen, hogy a reprezentatív pályákat figyelembe véve mind az időmérőkön, mind a futamokon minimális a különbség, így elég egy apró hiba vagy egy jó stratégiai húzás, hogy megforduljon a sorrend. Ez pedig mindenképpen a hibrid korszak eddigi legszorosabb idényét eredményezi, hiszen nem csupán a bajnokság kiélezett, hanem a versenyek többségén a két éllovas a pályán is összecsapott egymással.

Nem csak Verstappenen múlt a győzelem

Bár a Francia Nagydíjon aratott győzelemhez kétségtelenül Verstappen teljesítménye is kellett, a holland pilótát és a Red Bullt olyan körülmények is segítették, amelyekre nem voltak befolyással. Ezek nélkül balul is elsülhetett volna a merész taktikai húzás, vagy éppen pont a Mercedes húzza meg a második kerékcserét.

Az elévágáshoz alighanem két tényező is elengedhetetlen volt.

Egyrészt a váratlan mértékű gumikopás, aminek következtében Verstappen sokkal gyorsabb volt a friss abroncsokon, mint Hamilton a használtakon. Emellett a Mercedes stratégái hibáztak, hiszen nem számítottak rá, hogy 3,2 másodperces hátrányból összejöhet az előzés, így a brit versenyzőt egy körrel tovább kint tartották, mint riválisát. Mentségükre szóljon, hogy a 23 éves versenyző elmondása szerint a Red Bullnál sem számoltak azzal, összejöhet a pozíciócsere.

Még a Red Bullnál sem gondolták, hogy működni fog az elévágás Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Bryn Lennon

Ha pedig Verstappen Hamilton mögé jön vissza, akkor a korábban tárgyalt okokból kifolyólag a címvédő valószínűleg elhúzott volna előle, de ha mégsem, akkor is nagyobb hátrányt kellett volna ledolgoznia vele szemben, hiszen mögüle állt volna ki. Ezen a ponton pedig Sergio Pérez szerepét is meg kell említeni, ahogyan azt Mark Hughes is megtette az F1 hivatalos honlapján. A brit szakíró rámutatott, hogy a Mercedes azért nem hozhatta ki pilótáját még Verstappen előtt, mert akkor beszorult volna a mexikói versenyző mögé,

aki későbbi kiállásának köszönhetően viszonylag friss abroncsokkal rendelkezett, így lett volna esélye a sikeres védekezésre.

Azonban még ezekkel együtt sem volt törvényszerű Verstappen győzelme, hiszen Hamilton mellett Bottast is meg kellett előznie. Erre a 44. körben került sor, ám a finn pilóta tovább is maga mögött tarthatta volna, csakhogy a sikán bejáratánál jól láthatóan lecsúszott az ívről, ez pedig megpecsételte a sorsát. Persze előbb-utóbb vélhetően megtörtént volna az előzés, de ennyire kicentizett végjátékban akár azon a pár kanyaron is múlhatott a győzelem.

Ha megmarad a jelenlegi tendencia, és a Mercedes egy picivel, de gyorsabb lesz a futamokon, akkor a Red Bullnak vélhetően szüksége lesz ezekre a momentumokra ahhoz, hogy az év végén megtörjék a csillagosok hegemóniáját. Ugyanakkor a nyilatkozatok alapján egyáltalán nem biztos, hogy végig ez lesz a helyzet.

A Red Bull nem fog úgy járni, mint Vettel

Horner még a kvalifikáció után kijelentette, hogy „ha itt meg tudjuk verni őket, akkor bárhol képesek lehetünk erre”. A Red Bull azonban nem mehet biztosra, amit Vettel példája is bizonyít: a német pilóta három évvel ezelőtt szintén bizakodó volt hasonló helyzetben,

ám végül csúfosan elbukott Hamilton ellen.

2018-ban ugyanis a Ferrari a szezon első felében teljes mértékben méltó partnere volt a címvédőnek. A német versenyző megnyerte a Brit Nagydíjat Silverstone-ban, ahol a Mercedes 2014 óta minden futamot behúzott, és a pályán csak akkor nem arattak kettős győzelmet, amikor Nico Rosberg autója meghibásodott. Ehhez képest 2018-ban a Ferrari nemcsak felvette a kesztyűt, hanem Vettel el is vitte a 25 pontot.

Lehet, hogy Horner túlzottan optimista, de nem fog úgy járni, mint Vettel és a Ferrari három évvel ezelőtt Forrás: AFP/Getty Images/Nicolas Tucat

A négyszeres világbajnok aztán a sajtótájékoztatón nem felejtette el megemlíteni, hogy ez a helyszín számukra addig nem igazán kedvezett, de a Ferrari arra az idényre nagyon jó autót épített, így a fejlesztések még ezen a pályán is hatékonynak bizonyultak.

Nem szabad elfelejteni, hogy a futam első körében Kimi Räikkönen megforgatta a pole-ból induló Hamiltont, aki így is a 2. helyen ért célba,

ami egy kicsit már akkor zárójelbe tette az elhangzottakat. Ugyanakkor nem ez volt az első alkalom abban az idényben, amikor Vettel olyan helyszínen nyert, amely korábban a Mercedes terepének számított, hiszen Kanadában is diadalmaskodott, így ebből a szempontból nem volt megalapozatlan az optimizmusa. Végül azonban a szezon egyáltalán nem úgy végződött, ahogyan Maranellóban szerették volna.

Előbb jött Vettel emlékezetes hibája Hockenheimben, amit aztán később több is követett, de ősszel már a Ferrari sem muzsikált úgy, mint az év első felében. Ennek az lett a vége, hogy a Brit Nagydíj után a négyszeres világbajnok már csak Belgiumban tudott nyerni, az utolsó két versenyre pedig már matematikai esélye sem maradt arra, hogy újra felérjen a csúcsra.

Verstappen és a Red Bull esetében viszont szinte biztosan ki lehet jelenteni, hogy ha nem is ők lesznek a végső győztesek, ilyen mértékű visszaesést nem fognak produkálni.

A holland pilóta jóval stabilabbnak tűnik, mint Vettel volt, a bikások pedig nem arról híresek, hogy lemaradnak a fejlesztési versenyben, hanem pont az ellenkezőjéről. Ráadásul van egy tényező, ami az érintettek megszólalásai alapján mellettük szól, ahogyan arra az előző rész végén utaltunk.

A csapatoknak ugyanis meg kell találniuk az egyensúlyt az idei és a következő szezonra történő fejlesztések között, hiszen 2022-ben technikai értelemben megújul a Forma-1. Ebben a tekintetben pedig nyilván azok vannak a legnehezebb helyzetben, akik jelenleg a világbajnoki címért csatáznak.

Wolff korábban kijelentette, a Mercedes a legkisebb mértékben sem hajlandó feláldozni a 2022-es szezont Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Ennek kapcsán nemrég Verstappen és Toto Wolff is megszólalt. A holland versenyző szerint a bikásoknak semmiképpen nem szabad feladniuk a mostani idényt, hiszen nem lehet tudni, hogy jövőre versenyképesek lesznek-e. A Mercedes csapatfőnöke ellenben leszögezte, a relatíve rossz forma ellenére nem fognak erőforrásokat átcsoportosítani 2022-ről 2021-re.

Ez alapján pedig arra lehet következtetni, hogy a Red Bull több áldozatot kész vállalni annak érdekében, hogy egyéni és konstruktőri szinten is övék legyen a győzelem,

ennek tudatában pedig különösen nem valószínű, hogy ugyanabba a folyóba lépjenek, mint a Ferrari. Az már más kérdés, hogy ennek mi lesz a következménye, de ezt majd jövőre lesz érdemes boncolgatni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!