Végképp Max Verstappen vált a bajnokság favoritjává azzal, hogy a Red Bull rendre jól kamatozó hazai környezetében mindkét futamot behúzta, és immár egy futamgyőzelemmel sem behozható előnyre tett szert Lewis Hamilton ellen.
A címvédő utoljára 2016 őszén volt ekkora hátrányban a tabella éllovasától, akkor Nico Rosberg behúzta a vb-címet.
A Red Bull feljavult – aminek fő okait ebben a cikkben mutattuk be –, most már mindenféle típusú helyszínen legalább egy szinten van a Mercedesszel. Ráadásul az elmúlt hetekben kiderült, hogy a feketére festett Ezüstnyilak fejlesztési csapjából már csak csordogálnak a frissítések (az erőforrásokkal már a teljesen új koncepciót igénylő 2022-es autóra koncentrálnak), míg a bikások aktívabbak ezen a téren, az előző fordulóra is új oldalsó légterelőkkel, valamint elöl átdolgozott szárnyprofillal érkeztek.
A hétvégi Brit Nagydíjra pont várható néhány újítás a Mercedeseken, ami talán az egyik utolsó ütőkártyájuk lehet a bajnoki küzdelemben. „Kis lépést hoznak a fejlesztések, de minden apró lépés számít" – mondta Toto Wolff. Hamilton azonban nem lelkesült fel túlságosan. „Jönnek kisebb fejlesztések, de nem fogják eléggé lecsökkenteni a különbséget."
A múlt nekik kedvez Silverstone-ban, 2013-tól kezdve csak két versenyt nem nyertek meg itt; Christian Horner az "erődjük"-nek nevezte. De a hasonló előzményekre támaszkodás már Franciaországban sem jött be, sőt, emlékezhetünk, hogy tavaly a két itteni futamból az egyiken önerőből Verstappen győzött, a másikon pedig csak az választotta el ettől, hogy az utolsó körben defektet kapó Hamilton épphogy bebicegett a célba az 1. helyen. Akiről egyébként a télen elnevezték a pálya célegyenesét,
A legnagyobb figyelem a Brit Nagydíjon mégsem a két főszereplőt övezi, hanem a hagyományostól eltérő lebonyolítást.
Az év elején bejelentették, hogy három pályán tesztjelleggel kipróbálják, milyen hatással bír a látványosságra egy úgynevezett kvalifikációs sprintfutam, amit szombaton rendeznek és hivatalosan kiváltja az időmérőt. Utóbbi megszokott változatát péntekre hozzák előre, ez határozza meg a 100 kilométeres (körülbelül félórás), a Silverstone-ban 17 körös sprintfutam rajtsorrendjét, ennek végeredménye pedig a szokásos vasárnapi futamét.
Nyugtalan vagyok, az ismeretlenbe ugrunk
– közölte a Forma-1 sportigazgatója, Ross Brawn a Channel 4 műsorában. – Rengeteget foglalkoztunk a kialakításával mi és a csapatok is. Azt hiszem, nagyszerű lehetőség lesz sikert elérni vele."
A részletes szabályok összefoglalásával holnap külön cikkben jelentkezünk, de
a főbb változások a menetrendet, a gumiszabályokat és a díjazást érintik.
A csapatok jól bevált felkészülési programját felforgatja, hogy pénteken egy órányi gyakorlás után máris jön a megszokott lebonyolítású időmérő (délután helyett este, a részletes menetrend a cikk végén olvasható), onnantól csak szűk keretek között szabad változtatni az autókon. Ez például megnehezítheti a Mercedesnek, hogy megfelelően behangolja az újításait. „A szokásosnál is fontosabb lesz jól felkészülni az első pályára gördülésünkre. Kapásból megfelelőnek kell lennie az alapbeállításoknak" – jelentette ki Pierre Gasly. Szombaton tartanak még egy egyórás edzést, vélhetően ekkor kerülnek terítékre a versenyszimulációk, de a gumikészletekre vonatkozó módosítások miatt már pénteken is érdemes beiktatni ezt a feladatlistára.
Ebből a szempontból lényeges, hogy az időmérőn kizárólag a lágy abroncs használható, és mind a két futamon mindenki olyan gumin rajtol, amilyennel akar, továbbá a sprintfutamon nem kötelező a kerékcsere. Előfordulhat, hogy valaki önszántából megjárja a bokszutcát, de valószínűleg legfeljebb egy biztonsági autós fázis adhat motivációt erre; egy átlagos első etappal egyenértékű versenyen nehéz behozni a bokszutcai időveszteséget.
A hivatalos statisztikákba a sprintfutam nyertese kerül az idei Brit Nagydíj pole pozíciósaként, emellé 3 pontot tehet zsebre, a két mögötte célba érő 2-t, illetve 1-et.
A nagy kérdés, hogy a szerényebb jutalmazás miatt mennyit fognak kockáztatni a pilóták.
„Valószínűleg vonatozásba fullad – mondta a szombati minifutamról Hamilton. – Remélhetőleg lesz néhány előzés, de esélyesebb, hogy nem lesz túl izgalmas."
Az biztos, hogy akit taccsra tesznek, nagyon mérges lesz, hogy a vasárnapi fő műsorszámban hátrányba kerül, a szombaton kiesők például a rajtrács végére csúsznak. „A tapasztalatok hiánya miatt sok kiesés lesz" – vetítette előre Mattia Binotto, akit a RacingNews365 idézett. Michael Masi versenyigazgató elmondta, hogy a vitatott eseteket ugyanúgy kezelik a sprintfutamon, mint ha egy hagyományos verseny lenne, a büntetésekkel is.
A vélemények megoszlanak, de a pilótáknak összességében nincs ellenére, hogy kipróbálnak egy újítást. A ferraris Carlos Sainz azt emelte ki, hogy kevésbé kell figyelni a gumik állapotára.
Kicsit jobban nyomhatjuk a gázt, többet szórakozhatunk. Előzni viszont így is nehéz lesz.
A (legalább) két rajt mindenesetre biztos segíti az izgalmakat.
Egy másik, szemmel láthatatlan változás is jön a Brit Nagydíjtól, állandó jelleggel: a Pirelli módosít a hátsó gumik szerkezetén, hogy ellenállóbbak legyenek, az erőhatásoktól kevésbé deformálódjanak. Ez a június eleji bakui defektekre válaszlépés, úgy tűnik, a gyártó nem elégszik meg a guminyomással való trükközési lehetőségek megfékezésével. Érdekesség, hogy míg tavaly csak 21 PSI volt az előírt minimális nyomás a hátsó gumikban, idén előzetesen 23 PSI lesz a Brit Nagydíjon.
Az abroncsokat a csapatok az előző nagydíj alatt már tesztelték, így elvileg lesznek támpontjaik, hogy mire számítsanak. A gyártó abban bízik, a szilárdabb szerkezet alacsonyabb nyomásértéket tesz majd lehetővé. Silverstone-ban egyébként nem valamelyik hátsó gumi kapja a legnagyobb terhelést, hanem a bal első.
Ebből a vetületből elég rosszul jön a csapatoknak, hogy a szokásosnál rövidebb az edzésidő
a Brit Nagydíjon, de az izgalmaknak jót tehet, előfordulhatnak váratlan formahanyatlások vagy épp javulások.
A keverékekből a három legkeményebb elérhető. Ezekről kellemes emlékei vannak Hamiltonnak, Spanyolországban és Portugáliában győzelmet aratott ezzel a trióval, talán ez a Mercedes malmára hajtja a vizet.
„A pálya keményen bánik a gumikkal a lendületes kanyarok miatt, erre figyelni kell a hétvégén" – figyelmeztetett Fernando Alonso. Itt a legnagyobb a kanyarsebességek átlaga, ezzel együtt a pilótákat érő átlagos erőhatások a kanyarokban. Az oldalirányú gumiterhelést a Pirelli a legkeményebb kategóriába sorolta, nem véletlenül döntöttek a C1-C2-C3 kombináció mellett. A meteorológia száraz, kellemesen elviselhető, 25°C körüli meleget jósol péntektől vasárnapig, ez a hőfáradást legalább nem teszi vészessé. Sőt, ez a napi csúcshőmérsékletre vonatkozik, az esti sprintfutamon és a késő délután kezdődő vasárnapi megmérettetésen ennél minden bizonnyal már lentebb kúszik a higanyszál.
További érdekes téma a gumiknál, hogy a sprintfutammal járó szabad választás mennyire teszi egysíkúvá a stratégiákat.
Silverstone volt a legelső Forma-1-es nagydíj helyszíne 1950-ben, a történelmi pályák egyike. Híres a gyors kanyarokról: az első kettő, a Copse (9-es számmal), a Maggots-Becketts-Chapel kombináció (10-14) gyakran padlógázos vagy csak minimális fékezést igényel, nem sokkal lassabb a Stowe (15) sem.
Előzni a magas tempó és a velejáró követési nehézség ellenére relatíve könnyű, a vonalvezetés több pontja is alkalmas rá.
A Mercedes most nem rakhat fel "ólajtó" méretű hátsó szárnyat, mert a köridő mintegy négyötödét padlógázon teljesítik a versenyzők (csak Monzában magasabb az arány), a végsebességnek itt jelentősebb a szerepe. Kíváncsian várjuk, a Honda motorja ezúttal hogyan teljesít a Mercedesé ellen. A Red Bull Ringen a bikások az egyenesekben, a középgyors és a gyors kanyarokban is riválisuk fölé kerekedtek, jóllehet, Hamiltonék ott egzotikus beállításokkal kísérleteztek. Silverstone-ban csak három helyen kell keményebben beletaposni a fékbe és alacsony tempóra lassítani.
Apropó fékek: a Brembo szerint a szezonban a legkisebb terhelés vár rájuk, és emiatt kivételesen nem a túlmelegedésüktől, hanem a lehűlésüktől kell tartani. A 7-es kanyartól a célvonalig például alig érintik a fékpedált a pilóták, ez utána egy gyors kör elején blokkoló kerekeket okozhat. Figyelni kell még egy tényezőre, ami idén többekkel kibabrált már. „Az autónk nehezen megzabolázható szélben, márpedig Silverstone arról ismert, hogy erős szél fújhat rajta" – mondta Jost Capito, a Williams ügyvezetője. Ne csodálkozzunk tehát az edzések során a kicsúszásokon.
A mezőny szenvedő tagjaiból kettőnek új remények csillannak fel. Daniel Ricciardo bevallottan a féktávokon szenved, márpedig
a pálya sajátosságai pont ezt kevésbé fogják kihozni, és bízhat abban, hogy megint olyan jól teljesít, mint az előző két hasonló vonalvezetésű állomáson,
Barcelonában és a Paul Ricardon.
Esteban Ocon formája pont akkor indult zuhanásnak, amikor az Alpine bejelentette a szerződéshosszabbítását. Csapata még vizsgálja, műszaki meghibásodások okozták-e ezt, mindenesetre a francia egy vadonatúj kasztnival vág neki a hétvégének. Ocon egyetlen pontot sem szerzett az előző négy futamon, noha Bakuban az autója romlott el.
Állandó rovatainkból nem maradhatnak ki a pályahatárok és a feltartások témája. Tavaly azokat részesítették figyelmeztetésben, illetve köridőtörlésben, akik az összes kerekükkel a rázókövön túlra csúsztak a gyors Copse (9) és Stowe (15) kanyaroknál, de nem kizárt, hogy idén bővül a megfigyelt kanyarok listája. A torlódás ezúttal kevésbé fenyegető, mivel a hátsó egyenesekben jól hátra lehet látni és széles a pálya, ettől függetlenül volt már precedens nem szándékos akadályozásra.