Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives during a practice session at the Intercity Istanbul Park in Istanbul on October 8, 2021, ahead of the Turkish F1 Grand Prix. - The Formula One Grand Prix of Turkey will take place on October 10, 2021 at Intercity Istanbul Park. (Photo by OZAN KOSE / AFP)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton élvezte a Török Nagydíj pénteki napját, egyúttal kijelentette, szerinte az autó közel volt a tökéleteshez. A brit pilóta ugyanakkor büntetéssel néz szembe, és a Mercedesnél bizonytalanok azt illetően, hogy a vasárnapi felzárkózás mennyire lehet sikeres.
Ha az ember csak a Török Nagydíj első két szabadedzésének eredményét veszi alapul, azt gondolhatná, hogy Lewis Hamilton toronymagas esélyesként vág neki a hétvége további részének, hiszen mindkét gyakorlást magabiztosan zárta az élen. A brit pilótának azonban korántsem egyszerű a helyzete, hiszen a motorcsere, illetve az azzal járó büntetés miatt legjobb esetben is csak a 11. helyről kezdheti meg a futamot.
Galéria: A Török Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/66
Aston Martin's Canadian driver Lance Stroll arrives to the paddock of the Intercity Istanbul Park in Istanbul on October 8, 2021. - The Formula One Grand Prix of Turkey will take place on October 10, 2021 at Intercity Istanbul Park. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Ami a pénteki napot illeti, nemcsak Hamilton, hanem mindenki számára nagy volt a kontraszt a tavalyi hétvégéhez képest, amikor a pálya még száraz körülmények között is rendkívül csúszós volt. A hétszeres világbajnok akkor szóvá is tette, hogy sajnálja, hogy nem lehet teljes sebességgel vezetni az egyébként népszerűnek számító aszfaltcsíkon, most viszont lelkesen nyilatkozott ezzel kapcsolatban.
Nagyon-nagyon más
– válaszolta a Sky Sports riporterének a kérdésére, miszerint milyen a pálya állapota a 2020-ashoz képest. – Tavaly teljesen új volt az aszfalt, és az olaj feljött a bitumenből, amit az előző napon takarítottak fel. Nem igazán tudtam, hogy ma mire számítsak, de sokkal nagyobb a tapadás, ami vezetési szempontból jóval élvezetesebbé tette a pályát.”
Ahogyan haladunk előre a szezonban, egyre nehezebb megjósolni, hogy egy adott pálya a Red Bullnak vagy a Mercedesnek fekszik jobban. Nos, a pénteki edzésnap alapján ez a kérdés egyértelműen az utóbbi istálló javára dőlt el. Hamilton nagyon elégedett volt az autóval, még akkor is, ha a délutánra valamelyest visszaestek.
„Nagyon jó beállításokkal kezdtünk – jelentette ki. – Az első tréningen rendkívül erősek voltunk, majd valamelyest módosítottunk, és a pálya is nyilván fejlődött, így a második gyakorláson más volt az érzés. Végrehajtottunk pár változtatást, de nem vagyok biztos benne, hogy [az autó] ugyanannyira jó volt, mint az első edzésen.
Ugyanakkor tettünk néhány remek felfedezést, ezeket remélhetőleg magunkkal tudjuk vinni.”
Ha a futamon nem is, az időmérőn Hamilton pályázik az első helyre a legnagyobb eséllyel, legalábbis a pénteki teljesítményét látva. A 36 éves versenyző elárulta, szerinte az autó közel volt a tökéleteshez, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy még innen is lehet gyorsulni.
„Elég közel vagyunk – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Nem tudom, mennyi van még benne, de este mindig találunk valamit, szóval határozottan azt gondolom, hogy ma este még találnunk kell ezt-azt, remélhetőleg holnapra, ha nem lesz eső. Vasárnap pedig mindenképpen rengeteg dolgunk lesz, szóval arra próbálok koncentrálni, hogy a legjobbat hozzam ki belőle.”
Utolsó mondatával Hamilton a büntetésére utalt, amit azért kapott, mert beszerelték neki a negyedik belső égésű motort. A brit versenyzőnek így nyilvánvalóan nehezebb dolga lesz, mint általában, és kulcsfontosságú, hogy az abroncsai a lehető legkisebb mértékben kopjanak.
Még nem láttam a gumikopási [adatokat], de a hosszú etap során nem éreztem rossznak, eléggé egyenletes volt
– fogalmazott. – Ugyanakkor szerintem ez igencsak agresszív gumiválasztás, szóval száraz verseny esetén nem egy kiállás lesz, ami izgalmasabbá teszi [a futamot].”
Hamilton ebben a szezonban még nem indult annyira hátulról, mint amilyen hátulról most fog, bár Imolában már tapasztalhatott hasonlót, amikor az újraindításnál igencsak hátulról kellett feljönnie. Mindezek ellenére úgy érzi, hogy ez a hétvége nem tér el jelentősen a többitől.
[Az időmérőn] meg kell szerezni az első helyet, hogy minimalizáljuk a veszteséget, és természetesen meg kell érteni az autót, hogy miként lehet belőle kihozni a legtöbbet a hosszú etapokon
– magyarázta. – Próbálom megtalálni a megfelelő egyensúlyt, [ebből a szempontból] ez a hétvége nem annyira más, mint a többi.”
A Mercedes versenyzőjének vélhetően a Ferrarikon, a McLareneken és az Alpine-okon is át kell rágnia magát, hogy visszazárkózhasson az élmezőnybe. Az elmúlt két hétvégén főleg a wokingiak mutatták meg, hogy esetükben ez már komoly nehézséget jelenthet, ennek ellenére Hamilton örül, hogy több csapat is látványosan fejlődött az elmúlt időszakban.
„Nehéz lesz őket megelőzni – szögezte le. – A Renault [valójában Alpine – a szerk.] és a McLaren is egyre jobban fejlődik, ahogyan haladunk előre az évben. Nem tudom, készülnek-e fejlesztésekkel, és nem is erre koncentrálok, de jó látni, hogy erősebbé válnak, és remélem, jövőre is erősek lesznek.”
Remélik, hogy Hamilton fel tud zárkózni
A pályán zajló mérnöki munkát irányító Andrew Shovlin elmondta, kétélű pengeként tekintenek arra, hogy Hamilton ígéretesen kezdte a Török Nagydíj hétvégéjét, hiszen úgy érzik, a brit pilóta a motorcseréért járó rajtbüntetés nélkül akár a pole pozícióból indulva nyerhetne is, de remélik, hogy a jó tempó lehetővé teszi majd a számára, hogy felzárkózzon az élmezőnybe.
Elég nehéz kitalálni, hogy mennyire lesz könnyű előzni
– ismerte el a Mercedes szakembere a brit televíziós társaságnak még az első szabadedzés után. – Az ember fejében él egy kép, hogy mely pályákon lehet jól előzni, Szocsiban például van egy elég hosszú egyenes, de küszködtünk az alulkormányzottság miatt, így trükkösebb lett a helyzet, de ez a mostani egy olyan pálya, amely kapcsán emlékezhetünk a GP2-es versenyre, ahol Lewis sok előzési lehetőséget talált, úgyhogy izgalmas lehet a vasárnap.”
Az elmúlt évekkel ellentétben a Mercedes többször is az üldöző szerepébe került a versenyeken, Hamilton visszaesésével ezúttal is elsősorban az lesz a feladatuk, hogy minél jobban megközelítsék a várhatóan az élre kerülő Max Verstappent. Shovlin elmondta, nem bánják, hogy idén nem sétagalopp számukra a versenyzés.
Egy kissé feszültebbek vagyunk, de élvezzük a kihívást.
Meg kellett hoznunk néhány trükkös döntést a Szocsiban az eső miatt, és utólag vesszük észre, hogy ha elrontottuk volna, akkor az eléggé meghatározó pillanat lehetett volna. Most az a lényeg, hogy minden versenyhétvégéből kihozzuk a lehető legtöbbet, és meglátjuk, hogy mire jutunk az év végén.”