BARCELONA, SPAIN - MAY 09: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 09, 2021 in Barcelona, Spain. (Photo by Eric Alonso/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A címvédőt motorcsere fenyegeti, de a Török Nagydíjon eddig általában jól szerepelt. Az isztambuli pálya aszfaltja kezelést kapott, hogy alapból ne legyen olyan csúszós, mint tavaly, ám ha megjön az eső, akkor megint kihívás lesz rajta tartani az autót.
A szezon utolsó harmadához érve tovább élesedik a világbajnoki küzdelem, az Orosz Nagydíjon a motorcserékkel sakkozás új taktikai szintre emelte a Mercedes és a Red Bull küzdelmét. Annak ellenére, hogy a futamot Lewis Hamilton nyerte, sokak szemében inkább Max Verstappen volt az igazi győztes, mert a rajtbüntetése után minimalizálta a veszteséget, csak kétpontos hátrányból várja a Török Nagydíjat.
Amely beugróként újból visszatér a naptárba, szinte levakarhatatlanul:
eredetileg a júniusban törölt Kanadai Nagydíj helyére szánták, aztán kihúzták ezt is, majd a Japán Nagydíj felszabadult októberi hétvégéjére tolták be.
A helyszínről nem is érdemes előzetesen megtippelni, a két csapatból melyik autójához passzol jobban. „Már nem próbálom megjósolni, hogy történelmileg az adott versenyen erősek lehetünk-e, mert az új szabályokkal minden rengeteget változott" – nyilatkozta Toto Wolff.
Ráadásul Isztambul közelében minimálisan sem támaszkodhatunk erre a közelmúlt alapján, mivel a járvány által okozott programváltás előtt utoljára 2011-ben rendeztek itt futamot, egy éve pedig végig csúszkáltak a pályán az autók, pénteken a frissen elkészült aszfaltréteg, szombaton és vasárnap az eső miatt.
Normálisan fognak tapadni a gumik?
Az esetlen korcsolyázás röhejesen lassú tempót okozott a szárazon maradó edzéseken, ezt mindenképp el akarják kerülni a szervezők.
Nagynyomású vízzel átmosták a pályát, ettől elvileg érdesebb lesz a felülete, és jobb tapadást fog kínálni.
– avatott be a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola, aki ismertette, hogy a gumiválasztással ők maguk is tesznek a kínos jelenetek elkerüléséért. – Idén lágyabb keverékeket választottunk, és a versenyt is egy hónappal korábban rendezik, ezért magasabb hőmérsékletre számítunk. (...) A lágyabb típusok kopása megnőhet a tavalyi évhez képest."
A puhítás konkrétan a leggyakoribb hármast, a C2-C3-C4 kombináció jelenti. Pedig a Pirelli a legkeményebbek közé sorolja a pályát a gumiterhelésben, elsősorban a nyújtott, 640 méter hosszú 8-as kanyar miatt, de a kör első felének nyújtott, oldalirányban lejtő kanyarjai sem épp kíméletesek.
Mégsem biztos, hogy ez határozza majd meg a futamon a boksztaktikát: szombaton és vasárnap jöhetnek záporok. Az időjárás tehát újból megkavarhatja a paklit, és hintába ültetheti a stratégákat, miközben
a hűvösebb időben a pilótáknak az jelenthet nehézséget, hogy megfelelő tartományban tartsák a gumik hőmérsékletét.
Ebből a szempontból a Red Bull előnyösebb helyzetben lehet a Mercedeshez képest az idei tapasztalatok alapján. Kérdés természetesen, hogy ha megjön a csapadék, az egyértelművé teszi-e a gumiválasztást, vagy az oroszországi hajrához hasonlóan lottóhúzássá fajul a helyzet.
Hamilton büntetést kap? Ha igen, mennyit tud előzni?
Az inga Hamilton oldalára billent az előző futamon, de Verstappen nagy esélyt kap a fordításra, amennyiben beszerelik a negyedik motort a britnek, amire egyre több jel utal a Mercedestől. Az ezzel járó hátrasorolás – amit eltérő okból a Ferrari bevállal Carlos Sainz esetében – most az ő előretörését helyezné fókuszba, vagyis Verstappennek kellene a hasznot maximalizálni ellenfele akadályából.
A Mercedes várható lépését annyiban nehéz kitalálni, hogy a soron következő két pálya egyikén sincsenek előzetesen olyan hátrányban, mint amiben a Red Bull volt Szocsiban. A döntést befolyásolhatja az időjárás; zuhéban például a sok váratlan tényezővel könnyebb hátulról előre kapaszkodni.
Isztambulban a széles aszfalt és a vonalvezetés jó előzési lehetőségeket nyújt, ráadásul Hamiltonnak már van helyi rutinja a hátulról előretörésben:
2006-ban lenyűgöző versenyzéssel tett nagy lépést a GP2-es bajnoki cím felé a török pályán. Az F1-ben 2010-ben és tavaly az esőben szintén nyert itt, 2008-ban erőn felül teljesítve kaparintotta meg a 2. helyet a Ferrarikat szétválasztva. Száraz időben, jól felmelegített gumikkal egyébként a Mercedes a Red Bullénál jobb gumikopására is építhet.
A bikásoknak igen fontos lenne, hogy a hullámvölgyben lévő Sergio Pérez összekapja magát: a júliusi Francia Nagydíj óta eltelt nyolc versenyen többnyire botladozott, egyiken sem szerzett több pontot Valtteri Bottasnál. Ennélfogva a Mercedes már 33 ponttal vezeti a konstruktőri tabellát, ő maga pedig nemhogy megelőzte volna Lando Norrist, távolodik tőle, és a mögötte álló Carlos Sainzhoz közelebb áll, mint a McLaren angoljához.
„Jól teljesítünk a pályán, de ideje a vasárnapi eredményeinkkel is megmutatni ezt. A hétvégén újra dobogóra akarok állni" – jelentette ki. A hétvégi gumimelegítési nehézségek ugyanakkor nem túl ígéretesek a finom vezetési stílusú mexikói számára, míg Bottasra sokáig jellemző volt, hogy a nem túl érdes aszfalton jól teljesít.
Miként azt említettük, Sainz már biztosan kap egy új motort, ezzel együtt rajtbüntetést. Itt az áll a háttérben, hogy elkészült a továbbfejlesztett egységgel a Ferrari, melyet Charles Leclerc után Sainz is megkap. Az állítólag forradalmi technológiát tartalmazó újítás hozamát nem árulták el, becslések szerint 10 lóerő környéki lehet.
A pilóták szeretik a helyszínt
A mezőny rutinos tagjai korábbról már ismerték az isztambuli pályát, ami tavaly az új generáció tetszését is elnyerte. „Vérbeli versenyzőknek való pálya, örülök, hogy visszatérünk" – mondta Lando Norris, akivel sokan egyetértenek.
A legélvezetesebb rész a már említett, négy csúcsponttal rendelkező balos, a fantázianév nélkül is híres 8-as. „Nagyon gyors. Az időmérőn padlógázzal megyünk át rajta, 270-280 km/h körüli tempóval, miközben közel 5G terhelés ér minket" – magyarázza Pierre Gasly. Találhatók még lendületes kanyarok a körön, melyek élvezeti értékét és kihívását fokozzák a szintváltozások, a lejtők és az emelkedők, az oldalra dőlések.
Bukótérből azonban van gazdagon, a kisebb hibákat, késői fékezéseket nem igazán bünteti a környezet.
Féktávon a hátsó egyenes végi a legkeményebb, ezt leszámítva aránylag szerény terhelést kapnak a fékek, a legalább középgyors kanyaroknál nem kell nagyon a pedálba taposni.
A Red Bull ezen a hétvégén fehér köntösbe bújik a Honda tiszteletére, nem a megszokott színekben látjuk az autóit. A McLaren monacói retró festése bejött a közönségnek, vélhetően ez is sikert fog aratni.