Nyílt titok a Forma-1-ben, hogy az amerikai tulajdonos, a Liberty Media szeretné fokozni a jelenlétét és a sportág ismertségét az Egyesült Államokban. Számos kezdeményezés indult erre a kétes megítélésű Drive to Survive-tól a Miami Nagydíjon át az amerikanizálódó formátumig, de egy amerikai pilóta és egy igazi, amerikai csapat még hiányzik a porondról.
A Haas révén a 2016-os szezontól ismét van államokbeli hátterű istálló a mezőnyben, de Gene Haas istállója az Egyesült Királyságban működik, lényegében a Ferraritól veszik a technológiát és eddig fel sem merült, hogy amerikai pilótát alkalmazzanak, inkább a hazai identitását is magával hozó orosz Nyikita Mazepint ültették be az autóba.
Amerikai csapat tehát papíron van, de igazi, amerikai versenymárka a Penske távozása óta nincs az F1-ben.
Megoldást az Andretti-dinasztia hozhat, amelynek három generációja is kapcsolatba került már a sportággal, igaz, egyre kevesebb sikerrel. A csúcsot mindenképpen az 1978-as világbajnok Mario Andretti jelenti, aki máig az F1 élő legendája, a tengerentúlon is hősként ünneplik őt és máig aktív szerepet tölt be a tengerentúli szcénában.
Fia, Michael is megfordult a világbajnokság mezőnyében, a McLaren színeiben versenyzett is, de az 1993-as szezon derekán eltanácsolták a csapattól, miután nem hozott jó eredményeket, annak is köszönhetően, hogy az USA-ból repült át versenyezni, és ez a hozzáállás már akkoriban is kevés volt az F1-ben. Az ő fia, Marco 2008-ban tesztelt a Honda színeiben, de versenyzői ülésig nem jutott el.
Bár az F1-ben egy dobogós helytől eltekintve nem ért el kiemelkedő sikereket, Michael megnyerte az IndyCar 1991-es szezonját,
összesen 42 futamgyőzelmet szerzett csapattulajdonosként viszont annál eredményesebb lett: még aktív pályafutása idején, 2003-ban bevásárolta magát a Team Green istállóba, ami 2012 óta Andretti Autosport néven versenyez.
Az évek során Andretti más versenykategóriákba is belépett, részben a manapság a McLarent irányító Zak Brown partnereként. Együtt indítottak csapatot a Supercarsban, az ausztrál GT-ben és az Extreme E-ben is, együttműködtek, amikor Fernando Alonso először szerencsét próbált az Indianapolis 500-on, de Andretti önállóan is terjeszkedett a Formula E-ben, az Indy Lightsban és az IMSA LMP3-ban.
A folyamat következő állomása az F1 lehet, ami a tengerentúlról nézve sokáig logikátlan volt az óriási költségvetések miatt, az idén bevezetett költségplafonnak, az amerikai terjeszkedésnek és az új szabályrendszernek köszönhetően viszont már az F1-nél racionálisabb államokbeli sportvállalkozásoknak is szóba jöhet a részvétel.
Az viszont akadályt képez, hogy jelenleg csak 200 millió dolláros „belépővel” lehet teljesen zöldmezős csapatot indítani az F1-ben, amihez először az FIA-nak tendert is ki kell írnia, így kézenfekvő, hogy az érdeklődő inkább egy meglévő istállót vásároljon fel. Ez pont a csapatok felértékelődése miatt nem olyan könnyű, hiszen
a kisebb alakulatoknak sem feltétlenül érné meg a kiszállás.
„Nagyszerű lenne, de hosszú még az út, ha ez megtörténik – nyilatkozta Andretti augusztusban a Racer.com-nak. – Amennyiben felmerül a megfelelő lehetőség, ráhajtunk, de még nem tartunk ott” – szögezte le.
A gyári vagy gyári szintű és kötődésű csapatokat kiejtve a Haas, a Williams és a Sauber (Alfa Romeo) marad képben, Andretti egyeztetett az amerikai istállóval, de nem jutottak messzire a tárgyalások, a Williams nemrég került a szintén amerikai Dorilton Capital tulajdonába, a svéd hátterű Islero Investments csapata, az Alfa Romeo nevét viselő Sauber viszont lehetséges célponttá vált.
Az ideális forgatókönyv szerint a héten már bejelentést tettek volna arról, hogy Andretti 80 százalékos részesedést vásárol.
Ennek előzménye, hogy márciusban létrehozták az Andretti Acquisitions Corporationt, amelynek célja, hogy a New Yorki tőzsdére bevezetve 250 millió dolláros tőkét vonjanak be. A társaság a Racefans.net kérdésére tagadta, hogy részt vesznek az esetleges F1-es projektben, ezt Zak Brown is határozottan tagadta, de Lawrence Stroll szerint a két folyamat összefügg.
Az Andretti nagyszerű név. Ismerem a családot és úgy gondolom, ha ez beigazolódik, az nagyszerű erősítés lesz a sportágnak
– nyilatkozta az Aston Martin tulajdonosa a Reutersnek. – Nem sokat tudok a dologról azon kívül, hogy az előző versenyen hallottam a paddockban, hogy lehet, hogy lesz némi mozgás. Azt hiszem, csináltak egy biankó vállalatot az Államokban és azt mondták, hogy a motorsportok terén szeretnének vásárolni valamit. Teljesen megértem, látom benne a logikát” – összegzett.
Stroll egyik üzlettársa, a Mercedes F1-es csapatának résztulajdonosa, Toto Wolff azonban úgy véli, a Sauber tulajdonosai hibát követnének el, ha pont most kiszállnának a sportágból, mivel a csapat értéke várhatóan csak növekedni fog. Erről áttételesen az Auto Motor und Sport veterán tudósítója, Michael Schmidt beszélt.
Létezik egy ajánlat
– jelentette ki. – Az a kérdés, hogy a Sauber versenyistálló tulajdonosa elégedett-e ezzel vagy sem. Ezt kissé nehéz megítélni, mert nincs szükségük sürgősen pénzre és óriási versenyrajongók. Toto Wolff azt mondta nekem, hogy aki most eladja az F1-es csapatát, az megőrült, mert egy év múlva sokkal többet fog érni, két év múlva meg még többet. Az F1 robbanás előtt áll.”
„Idén egy kicsit többet fognak keresni mint 2019-ben, a csapatok megkapják a teljes kifizetéseket. Sok ország sorban áll azért, hogy nagydíjat rendezhessen. A szabályváltozások kiegyenlíthetik az esélyeket és itt a költségplafon is, így senki sem tudja, hogy ki fog nyerni. Ez nagyobb érdeklődést generál, ami több pénzt jelent és növeli a csapat értékét."
Toto Wolff azt mondja, hogy ő biztosan nem adná most el.”
Hasonló okokból viszont érdemes megvenni, főleg úgy, hogy a Sauber Motorsportnak az Alfa Romeo révén patinás névadó szponzora is van (ráadásul Mario Andretti versenyzett az olasz márka színeiben), de az együttműködés szükség esetén évente felülvizsgálható, így akár Andretti saját szponzori körének, például a Colton Hertát támogató Gainbridge-nek is juthat szerep.
A svájci istálló földrajzi elhelyezkedése kedvezőtlen a hatékonyabban működő brit bázisokhoz képest, viszont fejlett az infrastruktúrája, az egyik, ha nem a legjobb szélcsatornával rendelkeznek és egyéb ipari szektorokban is jelen vannak beszállítóként, valamint műszaki szolgáltatóként. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az amerikai jelenlét hazai pilóták útját is kikövezheti.
Ezt Andretti is érzi, sőt, szükséges feltételnek tartja egy „igazi” amerikai csapat működését ahhoz, hogy tengerentúli versenyzők bejussanak az F1 mezőnyébe. Az Indianapolis Starnak adott interjújában a saját kezdeményezéséről konkrétan nem beszélt, azt viszont
világossá tette, hogy az egyik ülésbe egy honfitársát szerződtetné.
„A Liberty Media nagyon hajtja az amerikai piacot és szerintem nyilvánvalóan nagy dolog lenne a számukra, ha lenne egy igazi amerikai csapat. Ha én csinálnám, akkor azon dolgoznék, hogy legyen ott amerikai versenyző, szerintem ez nagyon fontos lenne – mondta. – Úgy gondolom, egy amerikai pilótát sohasem kezelnének fair módon, hacsak nem egy olyan csapatnál lenne, mint a miénk.”
Pilótafronton a Sauber jelenleg jól áll, a következő szezonra megszerezték az esetleges üzletről állítólag mit sem sejtő Valtteri Bottast a Mercedestől, a másik üléssel sokáig az Alpine protezsáltját, a kínai Csou Kuan-jüt hozták összefüggésbe, de Théo Pourchaire révén egy ígéretes tehetség is sorban áll, aki ráadásul a Sauber juniorpilótája.
Andretti érkezése esetén ezek a tervek lehet, hogy a szemetesben végzik, mert az IndyCar-csapatban akad egy tehetséges jelölt a 21 esztendős, tehát pont jó korban lévő, eddig hatszoros IndyCar-futamgyőztes és 2020-as összetett 3. helyezett Colton Herta személyében. A fiatal pilóta édesapja, Bryan Herta is versenyzett az amerikai szériákban, fiából a legfiatalabb győztest faragta.
Herta egyebek mellett győzött az F1-es USA Nagydíj helyszínén, az austini pályán is,
ráadásul amerikai származása ellenére fiatal korában Európában versenyzett, az F1 Nation podcastban Mario Andretti is felhívta a figyelmet arra, hogy Herta egyebek mellett Lando Norris számára sem ismeretlen az F3-ból, és Fernando Alonso is méltatta a tehetséges pilótát.
Andretti arról beszélt, hogy Herta Európában bajnokságokat nyert, valójában a brit F4-ben és a Euroformula Openben lett 3. helyezett, valamint a spanyol F3-ban 2. helyet ért el, mielőtt visszatért az amerikai ranglétrához és 3. majd 2. lett az Indy Lightsban. A veterán pilóta szerint minden bajnokságban rögtön az élmezőnybe tartozott.
„Ezt jó értelemben mondom. Nem mázlista volt, hanem a tempójával és a jó helyzetfelismerésével. A legutóbbi győzelme során a 14. helyről rajtolt Long Beachen és 30 százalék esélyt sem adtam volna annak, hogy nyer, de a legjobbakat is leküzdve felzárkózott."
Olyan minőséget képvisel, ami szerintem csak évtizedenként egyszer bukkan fel,
imádnám, ha olyasvalaki, mint ő lehetőséget kapna a Forma-1-ben. Ezt Colton esetében világosan látom és úgy gondolom, az időzítés is jó a számára. Meglátjuk, mi fog történni, de van mozgás ezzel kapcsolatban.”
Hogy a mozgásból vajon tényleg Andretti F1-es szerepvállalása lesz-e, egyelőre nem tudjuk, ahogy azt sem, hogy az FIA által rendkívül alulértékelt amerikai bajnokságokban Herta össze tud-e szedni elég pontot ahhoz, hogy kiváltsa az F1-es szuperlicencet, de az mindenképpen érdekes, hogy az amerikai formulaautós közeg egyik legerősebb vállalatcsoportja kacérkodik az F1-gyel, ami tovább színesítheti a mezőnyt.
Nem elég jó az ajánlat?
Cikkünk elkészülte után az Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy a Sauber jelenlegi tulajdonosai 350 millió eurót és 250 milliós bankgaranciát várnának azért, hogy megfontolják a vállalatcsoport értékesítését és ezt sokallják a potenciális befektetők. A szaklap úgy tudja, a csapat tagjait sem tájékoztatták arról, hogy tulajdonosváltás várható, így lehetséges, hogy az ügy legalábbis elhúzódik.