Hiába a gyenge kezdés Hamiltontól, Katarban még szorosabbá teheti a vb-t

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Katari Nagydíj 2021, péntek
Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives during the second practice session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, in the city of Lusail, on November 19, 2021. (Photo by KARIM JAAFAR / AFP)
Vágólapra másolva!
A Katari Nagydíj pénteki napja után a fő kérdés, hogy Lewis Hamilton vagy Max Verstappen tud közelebb kerülni Valtteri Bottashoz, esetleg megelőzni őt. Erre mindkettejüknek megvan az sansza, de a címvédő esélyeit pont az a tény növelheti, hogy egyelőre csapattársa a mérce.

A 2021-es világbajnokság utolsó három futama előtt a legtöbben úgy vélekedtek, hogy a Red Bullnak Katarban lehet a legnagyobb esélye a Mercedes ellen. Persze ezt mindenki annak a tudatában tette, hogy mind a Losail International Circuit, mind a szaúd-arábiai aszfaltcsík teljesen új az F1-es mezőny számára, az Abu-Dzabiban található Yas Marinát pedig jelentősen átépítették.

Forma-1, Antonio Giovinazzi, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Pierre Gasly, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Esteban Ocon, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Carlos Sainz, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Daniel Ricciardo, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Fernando Alonso, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Kimi Räikkönen, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Adrian Newey, Christian Horner, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Cunoda Juki, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lando Norris, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Cunoda Juki, Alpha Tauri, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Carlos Sainz, Ferrari, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Fernando Alonso, Alpine, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Cunoda Juki, Alpha Tauri, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Esteban Ocon, Alpine, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Cunoda Juki, Alpha Tauri, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Mick Schumacher, Haas, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Nicholas Latifi, Williams, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Fernando Alonso, Alpine, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Katari Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull, szerelők
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Lance Stroll, Aston Martin
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, Lando Norris, McLaren
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Mick Schumacher, Haas
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Nicholas Latifi, Williams
Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull, Carlos Sainz, Ferrari

A hétvége jól is indult a bikások számára, de tudni lehetett, hogy az első szabadedzés nem reprezentatív, hiszen az időmérőt és a futamot is villanyfényben rendezik, mint ahogyan a második szabadedzést is ilyen körülmények között tartották. Ez utóbbi pedig már sokkal inkább a Mercedesnek kedvezett, de némileg meglepő módon Valtteri Bottas volt az, aki diktálta a tempót.

A finn pilóta 35 századdal verte meg Max Verstappent, és további 72 ezredet adott Lewis Hamiltonnak, vagyis mindketten jelentősen elmaradtak tőle.

Persze korábban is előfordult már, hogy a 32 éves versenyző uralta a szabadedzéseket, az időmérőre viszont csődöt mondott, a másik oldalról pedig mindkét világbajnoki aspiráns javulhat, ezért a pole pozíciót nem érdemes előre odaadni.

A világbajnoki cím szempontjából a legfontosabb kérdés az, hogy melyik éllovas tud többet javulni. Hamiltonnak több szempontból is könnyebb dolga van: ő megtekintheti csapattársa beállításainak minden részletét, ráadásul neki csak arra van szüksége, hogy az időmérő, illetve a rajt után Verstappen előtt legyen, hiszen onnantól kezdve Bottas semmiképpen sem lesz neki útban.

A versenytempót illetően sokkal nehezebb megállapítani az erőviszonyokat:

a lágy gumikon ugyan a Mercedes volt előnyben, de egyrészt az átlagosnál több kör

vált értékelhetetlen, másrészt pedig lehetséges, hogy a futamon inkább a közepesek és a kemények kerülnek elő. Verstappen pedig kijelentette, hogy a C2-eseken sokkal jobban érezte magát.

Hamiltonnak és Verstappennek is van hová javulnia

Bottas tehát jelentős előny birtokában zárta a második szabadedzést, és mindez akkor sem változna, ha szektoronként a legjobb idővel számolnánk. Sőt, a finn pilóta előnye valójában még nőne is: Verstappennel szemben nem jelentősen, csupán 1 századdal, Hamilton ellen viszont több mint fél másodpercre módosulna a különbség.

Egyelőre Bottas diktálja a tempót Forrás: Glenn Dunbar / LAT Images/Motorsport Images

Ennek megfelelően az Amazon Web Services algoritmusa is az ő tempóját tartja a legjobbnak, a 2. helyre viszont csapattársát tette, akinek e szerint 28 százados lemaradása van. A hétszeres világbajnok előnye 13 század legnagyobb ellenfeléhez képest.

Persze sokszor előfordult már, hogy az AWS a közelében sem volt a valóságnak, de azt el lehet fogadni, hogy szigorúan a pénteken látottak alapján Bottasnak van a legnagyobb esélye a pole pozíció megszerzésére.

A kulcskérdés az, hogy a két világbajnoki aspiráns közül melyikük tud jobban gyorsulni, és a finn pilóta hol fog elhelyezkedni kettejük viszonylatában.

Mivel új pályáról van szó, a pilótáknak és a csapatoknak nagyobb tere van a fejlődésre, mint általában, annak ismeretében pedig főleg, hogy az aszfaltcsík állapota meglehetősen gyorsan javul. Ebből következik, hogy a szokásosnál is nehezebb tippelni, azonban Hamilton alighanem előnyből indul ezen a téren.

Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója ugyanis elmondta, hogy a két pilóta különböző beállításokkal kezdte meg a hétvégét, és végül Bottasé vált be. Emiatt Hamiltonnak a második szabadedzésre változtatnia kellett, viszont az autó még akkor sem működött úgy, mint a másik.

Este viszont bizonyára tüzetesen megvizsgálták, hogy mi okozhatta a különbséget, a hétszeres világbajnok, vagy inkább a mérnöki gárdája pedig minden, Bottas kocsijáról érkező adatot átnézhetett.

Így minden lehetőségük megvan arra, hogy az időmérőre Hamilton W12-ese is a lehető legjobb állapotba kerüljön.

Verstappennek ez a lehetőség nyilvánvalóan nem áll rendelkezésére, hiszen a nála jóval lassabb Sergio Pérez beállításaiból nem tud okulni, legfeljebb csak néhány apró részletből. Elképzelhető, hogy az első szabadedzésen elvégzett módosítások rosszul sültek el a Red Bullnál, de mivel a harmadik gyakorlás sem lesz igazán mérvadó, a most elvégzett változtatások hatékonyságát nem feltétlenül ellenőrizhetik le tökéletesen a kvalifikáció előtt.

Hamilton nem kezdett jól, de Bottas segítségével sokat javulhat Forrás: AFP/Karim Jaafar

Amit pedig az energiaitalosok egészen biztosan nem fognak egyik napról a másikra megoldani, az az egyenesekben összeszedett hátrány. Mark Hughes, a The-Race.com szakírója rámutatott, hogy alegjobb körüket alapul véve a mérési ponton Bottas 7,5 km/h-val gyorsabb volt Verstappennél, néhány száz méterrel korábban viszont előfordult, hogy a különbség elérte a 10 km/h-t.

Többek között ennek a következménye, hogy az első szektorban 224 ezred volt köztük a differencia.

A Red Bullnak ráadásul nem csupán Verstappen, hanem Pérez miatt is fájhat a feje, aki három jónak mondható időmérő után ismét gyengélkedik egy körön. Mindkét szabadedzésen csupán a 8. helyen zárt, és bár az AWS szerint ennél valamivel jobb a helyzet, hiszen az algoritmus az 5. pozícióba sorolja, a mexikói versenyzőnek mindenképpen javulnia kell, hogy legalább a 4. helyet megkaparintsa.

Erre jelenleg Pierre Gasly tűnik a legesélyesebbnek, aki két 2. pozícióval zárta a pénteki napot. Ugyanakkor feltűnő, hogy ezúttal Cunoda Juki is ott volt a középmezőny elején, így felmerül a kérdés, hogy az Alpha Tauri nem használt-e magasabb motorüzemmódot a többieknél.

Ami a középmezőny maradékát illeti, úgy néz ki, hogy a McLaren Lando Norris révén valamelyest magára talált azok után, hogy az elmúlt két hétvégén valóságos mélyütést kaptak a Ferraritól. A maranellóiak előtt viszont még bőven akad feladat, hogy ha el akarják kerülni annak az esélyét, hogy riválisuk csökkentse a pontkülönbséget.

Az Aston Martin teljesítménye pedig egyelőre figyelemre méltó, de esetükben hasonló kérdések vetődnek fel, mint az Alpha Taurinál.

Az időmérő végeredményére – az autók és a pilóták teljesítménye mellett – két tényező lehet komoly hatással. A gyorsan tisztuló aszfaltcsíkról már esett szó, viszont a pálya kiszélesítésének, illetve az arra vonatkozó előírásoknak talán még fontosabb szerepük lehet. Az FIA a második szabadedzés előtt úgy határozott, hogy minden kanyarban nézik, hogy a kocsi négy kerékkel elhagyta-e a lila-fehér kerékvetőt, és ha igen, akkor törlik a versenyző körét. Erre tehát mindenkinek vigyáznia kell, legyen szó a mezőny elejéről vagy végéről.

Verstappen autója itt még szabályos pozícióban van, de az időmérőn neki is figyelnie kell Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A gumik terén érdekes a helyzet, ugyanis a Pirelli szerint a lágy és a közepes abroncsok között 7 tized a különbség egy körön, míg Hughes számításai alapján ez csupán 2 tized, ami a későbbiekben nőhet. Mindez azért kifejezetten lényeges, mert a futamra a C2-es abroncsok tűnnek ideálisnak, így aki teheti, azokon fog megpróbálni továbbjutni a Q2-ből.

Verstappen a közepes gumikban bízhat?

A versenyszimuláció alapján még nehezebb következtetéseket levonni, ugyanis megtankolt autóval Bottas eltérő abroncsokon ment, mint Hamilton és Verstappen, ráadásul a finn pilóta volt az, aki minden bizonnyal az ideális gumikon autózott.

A két bajnoki aspiráns a lágyakon kezdett, és egyikük sem tett meg sok kört rajtuk, ráadásul ezek közül sem volt mindegyik releváns. Ami viszont tény, hogy az első ötből az értékelhetőek átlagát véve a címvédő közel 2 tizeddel gyorsabbnak bizonyult,

de hozzá kell tenni, hogy ellenfele a közepeseken jobban érezte magát.

Ezeket viszont az élmezőnyből csak Bottas használta, így őt nem lehetett összehasonlítani másokkal, az viszont kiderült, hogy ezek a gumik nem fogynak el olyan hamar. A finn versenyző még a 10. mért körében is jobb időt autózott, mint azon a szetten korábban bármikor. Persze a Red Bullok idejével ezt nem lehet összevetni, de az biztos, hogy a versenyszimuláció alatt nem történt olyasmi, ami aggodalomra adhatna okot a Mercedesnél.

A középmezőnyt vizsgálva szinte biztos, hogy az Aston Martinban és az Alpine-ban kevesebb a tartalék, mint a többiekben. Ha ezt figyelembe vesszük, akkor nagy valószínűséggel kijelenthető, hogy az élcsapatok mögött izgalmas küzdelemre lehet számítani. A McLaren és a Ferrari kifejezetten közel van egymáshoz,

és az Alpha Taurit sem lehet leírni, hiszen Gasly a kemény abroncsokon autózott az első etap során.

Az izgalmakat viszont némileg csökkentheti, hogy a pálya valószínűleg nem a legalkalmasabb az előzésre. A gyors kanyarok miatt ugyanis nem könnyű követni az elöl lévőt, ráadásul a célegyenes után szintén egy tempós kanyar jön, ami pedig a kifékezést lehetetleníti el. A DRS persze valamelyest kompenzálhatja ezt, de vélhetően így is nagy sebességkülönbségre lesz szükség a kikerüléshez.

A test a test elleni küzdelmeket azonban egy bizonyos fokig pótolhatják a taktikai csaták: ami egyértelműnek tűnik, hogy a közepes az ideális versenygumi, viszont abban megint van ellentmondás, hogy mi a helyzet a keményekkel. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója kijelentette, hogy a C1-esek csak az első szabadedzésen, melegebb körülmények között működtek jól,

Hughes viszont úgy véli, nem sokkal maradnak el a közepesektől.

Szintén a brit szakíró állítása, hogy az előzetesen kalkulált egy helyett két kiállásra lehet szükség. Ennek oka elsősorban a bal első gumi, ami a legnagyobb terhelést kapja, és viszonylag hamar elfogy. Isola azonban némileg ezt is árnyalta, amikor úgy fogalmazott, hogy a kopás mértéke részben a nem felgumizott pályának volt köszönhető, amiből arra lehet következtetni, hogy vasárnap ez már nem lesz akkora probléma.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!