Mercedes' British driver Lewis Hamilton leaves the pit lane during the free practice second session at the Autodromo Jose Carlos Pace, or Interlagos racetrack, in Sao Paulo, on November 13, 2021, ahead of Brazil's Formula One Sao Paulo Grand Prix. - Brazil will hold its F1 Sao Paulo Grand Prix on November 14. (Photo by CARL DE SOUZA / AFP)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff azt hitte Hamilton kizárását hallva, hogy a Mercedes csapatmenedzsere csak rossz tréfát űz vele. Szerinte nemhogy előnybe kerültek volna a szabálytalan hátsó szárnnyal, még romlott is a teljesítményük.
A Mercedes szombati este tudott először reagálni a sajtó érdeklődésére Lewis Hamilton szabálytalan autójával és a pénteki időmérőről kizárásával kapcsolatban. A sportfelügyelők kevéssel a sprintfutam előtt hozták meg az ítéletet arról, hogy a címvédő autóján a hátsó szárny nem felelt meg a szabályoknak, a két szárnylap közti rés az engedélyezettnél nagyobb volt a DRS nyitott állapotában.
Toto Wolff kijelentette, a 85 milliméterben meghatározott távolságot 0,2 millivel lépték át, de ezzel nemhogy előnyre tett szert Hamilton, hátrányba került a szárny működésének megváltozása miatt. Továbbra is azt állítja, az elem megsérült az időmérőn, bár a Red Bull inkább valamilyen trükkre gyanakszik.
„Késő délutánig azt gondoltuk, minden stimmel. A szárny bal széle és a közepe rendben volt, a jobb széle viszont nem, megsérült. Ez [javítás helyett] valójában rontott a teljesítményén. Az összes tényezőt mérlegelve azt hittük, az FIA úgy fog értékelni, hogy megsérült a szárny és ezért nem szegtük meg az előírásokat, nem szándékosan vétettünk ellenük" – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke.
El sem hittem a kizárást. Azt hittem, Ron Meadows [csapatmenedzser] csak viccel.
Történnek furcsa dolgok." Nehezményezte, hogy miután értesültek a hibáról, nem kaptak engedélyt annak kijavítására, bár elismerte, hogy a felügyelők nehéz helyzetbe kerültek. A döntést komplikálta, hogy Max Verstappen hozzányúlt az említett hátsó szárnyhoz a bokszutcába visszatérve (emiatt pénzbüntetést kapott), így elméletileg okozhatta volna ő is a sérülést, noha ezt szinte senki sem tartja reálisnak.
„Az egész szomorú, mert a Forma-1-ben vannak bizonyos folyamatok, működési rend, amit követni kell. Az autónk előzőleg nem vétett a 85 milliméteres résre vonatkozó szabály ellen. Az egyik ellenőrzésen minimális mértékben nem felelt meg annak, de korábban volt lehetőség rá, hogy helyrehozzuk a hibát. A Red Bull is megtehette ezt a hátsó szárnyával a múlt hétvégén" – utalt riválisuk problémáira a hajszálrepedésekkel.
A felügyelőknek sok választása most mégsem volt az ítélettel, mert az rendszerint automatikus kizárást von maga után, ha egy autó bármelyik paramétere nem felel meg az előírtaknak, függetlenül attól, hogy előnyhöz jutott-e vele a csapat vagy sem, vagy hogy sérülésből ered-e a szabálytalanság.
A csapatfőnök hozzátette, tiszteletben tartja a felügyelők döntését, szerinte csak a munkájukat végezték – ezt azért is fontos leszögezni, mert a közvetítésben bejátszották, ahogy trágár szavakat használva beszélt Hamiltonhoz a leintés után, de mint elmondta, nem a döntéshozóknak üzent a „mindenki megba..hatja" kifejezéssel. Konkrétumokat nem tudott megosztani a légterelő sérülésének okáról.
Még nem kaptuk vissza a szárnyat, az egész hétvégén az FIA-nál marad.
– közölte Wolff. – Nem tudunk semmit a sérülésről azon kívül, amit ránézésre megállapított a vezető szerelő, Nathan [Divey] az ellenőrzés során. Miután visszajött onnan, azt mondta, valami megsérült a hátsó szárnyon, mert furán mozog."
Hamilton a diszkvalifikáció miatt az első helyett csak az utolsó helyről indulhatott a szombati sprintfutamon, ahol 5.-ként végzett és két ponttal nőtt a hátránya a tabellán Verstappennel szemben. A hagyományos vasárnapi versenyen a 10. helyről fog rajtolni a motorcseréért kiszabott büntetés következtében.