Összesen négy pilóta kapott defektet a Katari Nagydíj során, közülük ketten pedig a versenyt sem tudták befejezni. Mindannyian hasonló problémával küzdöttek, hiszen Valtteri Bottas, Lando Norris, George Russell és Nicholas Latifi autóján is a bal első gumi adta meg magát, és mind a négyük esetében lassú defekt következett be. A Pirelli F1-es főnöke szerint számos tényező közrejátszhatott a történtekben, míg az olasz gyártót kritizáló Lando Norris úgy véli, egyértelmű a helyzet.
Miután először járt a Forma-1 mezőnye a katari Losail International Circuiten, a csapatok és a gumigyártó is csak szimulációkra támaszkodhatott. A gyors és középgyors aszfaltcsík abroncsokra rótt terhelése miatt a Pirelli a három legkeményebb keverékét, a C1-est, a C2-est és a C3-ast vitte Katarba, a pénteki szabadedzések során pedig mindent rendben talált.
„Pénteken, amikor leellenőriztük és összehasonlítottuk a szimulációs adatokat a telemetriával, semmi olyat nem láttunk, ami ne felelt volna meg a várakozásainknak, ennélfogva megerősítettük az előirányzott értékeket – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke az Autosportnak a verseny után, majd arról beszélt, hogy mi okozhatta a négy defektet. – Sok dolgot kell figyelembe vennünk. A magas kopás az egyik, mivel mindegyik gumi teljesen elkopott. A kerékvetők hatása nagy sebességnél a másik, hiszen szinte mindegyik körben áthajtottak rajtuk.
A gumikon vágások vannak, de hogy ezek a nyomásvesztés előtt vagy után keletkeztek, azt nehéz megmondani. A nyomásvesztés gyorsan történt, de nem azonnali volt, mivel Latifit kivéve mindegyik pilóta vissza tudott menni a bokszba defektes kerékkel.
Neki sajnos egy teljes kört kellett volna megtennie. Úgyhogy sok a különböző tényező. Visszareptetjük a gumikat Milánóba, és mint általában, ki fogjuk vizsgálni a defekteket és megpróbáljuk megérteni, hogy mi történt."
Isola a Sky Sportsnak elmondta, hogy nem magával a rázókövekkel, hanem az egyes kanyarokban amögé elhelyezett fogazott résszel volt inkább a baj, azok vették igénybe nagyon a gumikat, amelyek kopottabb állapotban nem viselték annyira jól, ha a pilóták ráhajtottak erre a felületre.
„Az világos, hogy ha egy gumi kopott, akkor védtelenebb a behatásokkal szemben, viszont továbbra is ki van téve ennek. Tegnap láttuk, hogy mi történt az első szárnyakkal. Számos autó szenvedett sérülést a padlólemezek, szárnyak vagy a kasztni miatt. Semmit nem akarunk kizárni – mondta Isola, majd elmagyarázta, hogy miként lépett fel a hiba. – Amikor nyomásvesztés történik, a kerékdőlés miatt a gumi belső oldalfala sérül, mivel azon van a terhelés. Bármilyen apró törmelék vagy kerékvető okozhat kisebb defektet, majd miután szökik a levegő és megsérül a gumi, többé nem képes elviselni azt a nagy terhelést, amit ezek az autók rónak rá. Azt kell megértenünk, hogy miért történt nyomásvesztés, ezért ki kell vizsgálnunk, hogy mi történt a defekt előtt."
Nem mindenki szerint szükséges ugyanakkor átfogó vizsgálat ahhoz, hogy fény derüljön az igazságra, a negyedik helyen haladva defektet kapó Lando Norris szerint ugyanis első ránézésre is világos, hogy mi történt.
Nyilvánvaló, hogy mi okozta a defekteket, de nem mondhatom meg
– nyilatkozta a McLaren pilótája. – Az ember nem számít arra, hogy a gumi felrobban, különösen nem a kemények, miután még nem is mentünk rajtuk olyan sokat. Az ember minden pályán vigyáz a gumikra, mert kopnak, de nem számol azzal, hogy hirtelen teljesen elfogynak."
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Norris bal elsője is lassú defektet kapott, azaz egyáltalán nem robbant fel. Viszont abból a szempontból érthető a McLaren versenyzőjének frusztrációja, hogy a legkeményebb keverék adta meg magát az autóján, ráadásul még csak 24 kört ment vele, miközben Valtteri Bottas például több mint 30 kört tett meg a közepes keveréken.
Norris „eléggé veszélyesnek" titulálta a defekteket és kijelentette, hogy „ilyesminek nem szabadna megtörténnie".
Jobb gumikat kellene csinálniuk, mivel ez veszélyes nekünk, pilótáknak
– szúrt oda a Pirellinek, kiemelve, hogy ha mondjuk utcai pályán versenyeznek, ez az egész jóval nagyobb galibát okozhatott volna. – Minden alkalommal sokat kockáztatunk. Ha nem tudunk egy Forma-1-es autót körbe-körbe vezetni egy pályán, akkor mit tehetünk? Nem is mentem még sok kört, úgyhogy képesnek kellett volna lennem még tovább menni."
George Russell, a Williams szintén bal első defektet kapó versenyzője ennél nyugodtabban vette tudomásul a történteket, és érdekes módon leginkább magát okolta értük, mivel már a futam előtt számítottak rá, hogy ha túl keményen nyomják, akkor defektet kaphatnak, viszont az autó tempóhiánya miatt nem tudott úgy vigyázni a gumikra a gyors kanyarokban, mint a többiek, különben simán megelőzték volna.