ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 11: Max Verstappen of Red Bull Racing and The Netherlands with Lewis Hamilton of Mercedes and Great Britain in parc ferme during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 11, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Ma, magyar idő szerint akár már 14 óra után néhány perccel, de legkésőbb 18 órakor (legfeljebb négy órán át tarthat egy F1-es futam) kiderül, hogy Max Verstappen először, vagy Lewis Hamilton nyolcadszor lesz-e Forma-1-es világbajnok. Csatájuk vége egyben minden idők egyik legizgalmasabb és legszorosabb (eddig csak egyszer fordult elő, hogy a két vb-esélyes pontegyenlőséggel érkezzen az utolsó futamra) F1-es szezonjának befejezését is jelenti majd. Mielőtt azonban vége lesz, nézzük meg, min múlhat a végső győzelem!
Noha az 1974-es USA Nagydíjon egyszer már volt rá példa, hogy a világbajnoki címre pályázó két pilóta (akkor valójában hárman voltak, de Jody Schekternek inkább csak matematikai, mintsem valós esélye volt) ugyanannyi ponttal érkezzen meg az utolsó versenyre, nyugodtan tekinthetjük ezt a mostanit minden idők legszorosabb szezonjának, hiszen most 14 helyett 21 futam során gyűjtöttek ugyanannyi pontot (369,5) a felek, az első hat helyezett helyett ma pedig már az első tíznek osztanak pontokat és jár egy egység a leggyorsabb körért is – hogy a három sprintversenyről már ne is beszéljünk – így aztán matematikailag jóval kisebb esély volt arra, hogy ketten fej-fej mellett vágjanak neki a szezonzárónak.
Végül azonban összejött az álomszerű forgatókönyv, biztossá téve, hogy amelyikük ma előrébb végez, az szinte biztosan világbajnok lesz (csak akkor nem, ha nem pontszerző helyen teszi ezt). Vagy az F1-ben 2015-ben, mindössze 17 évesen bemutatkozó, és már első szezonjában mindenkire nagyon mély benyomást tevő 24 esztendős holland, vagy a már nyolcadik vb-címe nélkül is a sportág eddigi legsikeresebb pilótája.
Legkorábban a Szaúd-arábiai Nagydíjon hirdethettek világbajnokot, de miután Dzsiddában Verstappen nem szerzett 18 ponttal többet Hamiltonnál, az Abu-dzabi Nagydíjra maradt a döntés. Na, de hogyan jutottunk el idáig?
Voltak hullámhegyek és hullámvölgyek
Miután a tavalyi szezont simán nyerte a Mercedes, a koronavírus-járvány következtében elhalasztott szabályváltozások miatt javarészt változatlan technikai szabályok azt vetítették előre, hogy a zsinórban hétszer duplázó Mercedes 2021-ben ismét mindkét világbajnoki címet megnyeri.
Az első jelek a bahreini előszezoni teszteken érkeztek, hogy ez nem így lesz, és a Mercedest a vártnál érzékenyebben érintette a padlólemezre vonatkozó előírások módosítása. A szezonnyitón aztán világossá vált, hogy az idei év jóval szorosabb lehet a vártnál (Hamilton csak jobb stratégiával tudta legyőzni a tempóelőnyben levő Red Bullt), és az is, hogy Hamilton és Verstappen külön ligában versenyeznek. Imolában utóbbi nyert, majd Portugáliában és Spanyolországban Hamilton, de Verstappen mindkétszer másodikként végzett. Ezen futamok mindegyikén kerék a kerék elleni csatát vívtak a pályán, ami még csak ízelítő volt abból, hogy mi következik a folytatásban.
Hamilton az első négy futam után 14 pontos előnybe került kihívójával szemben, amiből további öt futam elteltével 32 pontos hátrány lett: Monacóban Verstappen nyert, miközben a Mercedes katasztrofális hétvégéjén Hamilton csak hetedik lett; Bakuban egyikük sem szerzett pontot (Verstappen egy defekt, a hétszeres világbajnok az újraindítás után elkövetett hibája miatt); Franciaországban pedig a Red Bull egyértelműen átvette a kezdeményezést és zsinórban három versenyt nyert.
Verstappen fordításával a közhangulat is megváltozott az F1-es paddockban és hirtelen mindenki a Red Bullt kiáltotta ki esélyesnek,
de jött a Brit Nagydíj és a hírhedt ütközés a Copse-kanyarban, ami nemcsak a holland pilóta pontelőnyének (Hamilton nyert és 8 pontra csökkentette a lemaradást), de a két rivális kapcsolatának sem tett jót.
Verstappen and Hamilton collide!
The title rivals come together at Copse, pitching Verstappen into a high-speed crash.
A 8 pontos előnyből egy futammal később 8 pontos hátrány lett, miután a Hungaroringen Valtteri Bottas torpedózásának köszönhetően Verstappen csak a 9. helyen végzett, Hamilton pedig második lett. A nyári szünet után a Red Bull azonban visszavágott és Belgiumban (a lényegében értékelhetetlen versenyen csak fél pontokat osztottak), majd Hollandiában is nyert, hogy aztán Monzában ismét egy ütközés borzolja a kedélyeket. Silverstone-nal ellentétben ezért Verstappent találták vétkesnek.
Az idény utolsó harmadát úgy kezdték meg, hogy mindössze 5 pont választotta el őket és Verstappen vezetett. Szocsiban a Red Bull óriási kármentésével (Verstappennél a balesetért kapott büntetés után erőforrást cseréltek, de a 20. helyről rajtolva is második lett Hamilton mögött) csak 7 pontot buktak, de Törökországban Hamilton is csak nyolcat, ő ugyanis ott töltötte le a negyedik belső égésű motorért járó tíz helyes hátrasorolást.
Azonban bármennyire is kedvezőnek tűnt a helyzet a Red Bull szempontjából, valójában elég nagy volt az aggodalom a csapatnál a Mercedes rejtélyes egyenesbeli tempónövekedése miatt.
Ennek tükrében meglepetés volt, hogy Verstappen nyerni tudott Austinban és 12 pontra elhúzott. Az pedig már jóval inkább papírformának számított, hogy az évek óta Red Bull-pályának kikiáltott Mexikóban is győzött (19 pontos előny). Itt viszont, a 22 futamos szezon 18. futamán el is érkeztünk a holland eddigi utolsó sikeréhez, a Mercedes ugyanis az elmúlt három futam mindegyikét megnyerte, és
bár ez idő alatt Hamilton egyszer sem állt a pontverseny élén (de futamról futamra faragott a hátrányán), az ő és az autója tempóját nézve a végső győzelem esélyesévé lépett elő.
Ehhez kellett a Sao Pauló-i Nagydíjon hadrendbe állított újabb motor és az, hogy a Mercedes saját elmondása szerint végre rájöjjön, hogy miként tudja a leghatékonyabban beállítani az autóját. A Red Bull persze itt megjegyezné, hogy a címvédő szerintük szabálytalan hátsó szárnya sem volt elhanyagolható tényező, de azt Christian Hornerék is elismerik, hogy a Katari Nagydíj óta a Mercedes nem használja azt (a Red Bull szerint addig használta), viszont Lusailban és Dzsiddában anélkül is jobb volt a versenytempója.
Az ide-oda billegő, de túlzottan soha ki nem lengő mérleg nyelve tehát az utóbbi időben a Mercedes felé billent egy kicsit, az Abu-dzabi Nagydíj időmérőjén azonban jött az újabb fordulat, és az esélyesnek kikiáltott Hamilton helyett Verstappen szerezte meg a pole pozíciót, így aztán nyugodtan kijelenthetjük, hogy a versenyen tényleg bármi megtörténhet.
Ütközés is lehet a vége
Már a két rivális Brit Nagydíjon bekövetkezett összeakadása után is rengeteg beszédtémát szolgáltatott, majd monzai ütközésük után valós forgatókönyvvé, dzsiddai háborújuk követően pedig sokak fantáziájában elkerülhetetlenné vált, hogy az idei világbajnoki cím egy balesettel fog eldőlni. Ilyesmire korábban csak kétszer, az 1994-es Ausztrál és az 1997-es Európa Nagydíjon volt példa, előbbi Michael Schumacher és Damon Hill, utóbb pedig a későbbi hétszeres világbajnok és Jacques Villeneuve részvételével.
Michael Masi, az F1 versenyigazgatója az Abu-dzabi Nagydíj előtt fontosnak tartotta külön beleírni az ilyenkor szokásos módon közzétett jegyzetébe azt a mindenkor érvényben levő szabályt, hogy a Nemzetközi Sportkódex szerint utólag is lehet büntetni a sportszerűtlen viselkedést, ezzel mintegy arra figyelmeztetve Verstappent, hogy ne próbálja meg riválisát kiütve megszerezni a vb-címet (pontegyenlőség esetén több győzelme miatt ő lenne a világbajnok.)
Miután mindketten az első sorból rajtolnak, valós forgatókönyvnek ígérkezik, hogy már az első körben összecsapnak, jóllehet, a lágy gumik jobb tapadását kihasználva Verstappennek illene azonnal lőtávolon kívül kerülnie. Mindez persze nem zárja ki, hogy a futam későbbi részében látunk még kettejük között kerék a kerék elleni csatát, amire, ha sor kerül, helyzettől függően szinte biztos, hogy Verstappen ezúttal sem fog finomkodni.
A taktika is eldöntheti
Amennyiben nem lesz semmilyen rendkívüli esemény, illetve marad a sorrend Verstappen és Hamilton között a rajt után is, úgy a modern Forma-1-re inkább jellemző stratégiai játszmába torkollhat a futam, amelyet az fog eldönteni, hogy melyik pilóta tud gyorsabban végigmenni az 58 körön. A pénteki versenyszimulációk alapján a Red Bull joggal bízhat a Mercedesnél akkor jobbnak tűnő versenytempójában, míg a címvédőnél a közepes gumik jelenthetnek kapaszkodót az első etapra a Red Bull gyorsabban kopó lágy abroncsaival szemben.
Toto Wolff szerint a rivális alacsony leszorítóerős szárnybeállításai miatt Verstappen annyira gyors lesz az egyenesben, hogy eltérő taktikával kell majd legyőzniük őt, ám hogy mi lehet számukra a nyerő stratégia, azt a Mercedesnél is legfeljebb csak megtippelhetik, és majd menet közben, a futam alakulását figyelve kell a helyes döntést meghozniuk.
Nagy kérdés lesz, hogy ha Verstappan megtartja az első helyet a rajt után, inkább kontrollálni próbálja-e majd a tempót, hogy óvja a gumikat, vagy a két kiállásra játszva inkább megkísérell elszakadni Hamiltontól, akinek hátrafelé, a nála szintén lágyabb gumikon rajtoló Lando Norrisra és Sergio Pérezre is figyelnie kell. A Red Bull malmára hajthatja a vizet az is, hogy Pérez révén két autóval tarthatják sakkban a hátvédjét elveszítő hétszeres világbajnokot (Bottas csak a 6. helyről indul), de ehhez az is kell, hogy a mexikói pilóta legalább Norrist megelőzze.
És ha már szóba került a két csapattárs, egy dolgot már most biztosan ki lehet jelenteni:
a Red Bull csak úgy lehet konstruktőri világbajnok, ha Verstappen nyeri a pilóták vb-címét.
Hogy miért? Azért, mert a Mercedes 28 ponttal vezeti az összetettet, és ha Hamilton legyőzi Verstappent, azaz legalább egy ponttal többet szerez nála, ez az előny nőni fog, Sergio Pérez pedig akkor is legfeljebb 26 pontot hozhat vissza belőle, ha a leggyorsabb kört megfutva megnyeri a versenyt.