Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (L) and Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas are seen at the end of the sprint qualifying at the Autodromo Jose Carlos Pace, or Interlagos racetrack, in Sao Paulo, on November 13, 2021, ahead of Brazil's Formula One Sao Paulo Grand Prix. - Brazil will hold its F1 Sao Paulo Grand Prix on November 14. (Photo by NELSON ALMEIDA / AFP)
Vágólapra másolva!
Utólag könnyű okosnak lenni, de kiszámoltuk, mennyi extra pontot adhatott volna Hamiltonnak a Mercedes, ha néhány alkalommal feláldozzák Valtteri Bottast, és hogy ez elég lett-e volna az üdvösséghez.
A szezon második felében már egyértelmű volt, hogy Max Verstappen és Lewis Hamilton között fog eldőlni a bajnoki cím sorsa, ezért a Red Bull és a Mercedes teljes mértékben az ő sikerükre koncentrált, akár a másik autó versenyét is feláldozták volna értük. Olyan látványos segítséget Valtteri Bottasnak most nem kellett nyújtania, mint ahogy a 2018-as Orosz Nagydíjon átengedte az 1. helyet csapattársának, és Sergio Pérez sem játszott úgy csapattársa keze alá, mint anno a Ferrari braziljai.
Verstappen végül 8 ponttal bizonyult jobbnak Hamiltonnál, de utólag nézve vajon lehettek-e volna olyan döntések a Mercedesnél, ami megfordítja a sorrendet, illetve amivel a Red Bull gyűjtött volna elég extrát ennek kivédéséhez?
Bottas csak egyszer ért célba Hamilton előtt úgy, hogy az előre engedésével csapattársa faragott volna a Verstappennel szembeni hátrányán.
Ez az Osztrák Nagydíjon történt (a második futamon a Red Bull Ringen), a Mercedes 3 pontot nyert volna Bottas dobogója árán az egyéni értékelésben, ugyanis a finn így a közéjük ékelődő mclarenes Lando Norrisszal szemben is pozíciót vesztett volna. Verstappen ötször futotta meg a leggyorsabb kört úgy, hogy pontot is kapott érte (Bakuban a kiesése miatt nem osztották ki neki), ezek elrablása segített volna Hamiltonon?
A válasz az, hogy nem, hiszen bár az imént említett osztrák futamon, valamint Spanyolországban, Franciaországban és Abu-Dzabiban Bottast elméletileg ki lehetett volna hívni friss gumiért és ráküldeni a leggyorsabb körre az utolsó fordulóban, ezzel csak 4 további ponttal segítette volna Hamiltont, nem fordította volna meg az állást.
A Francia Nagydíjon egyébként azért nem lépte meg ezt a Mercedes, mert abban bíztak, hogy Sergio Pérez időbüntetést kap a szerintük pályán kívüli előzésért. A felsorolásból a Katari Nagydíj hiányzik, ahol Bottas kiesett egy defekt miatt.
A Red Bullnak sem ütött vissza a jószívűség
Mindkét csapat aktívan élt azzal az eszközzel a szezon második felében, hogy amikor csak tehette, az ajándék kerékcserével valamelyik pilótájával ráment a leggyorsabb körre, vagy az ő érdekében, vagy azért, hogy az ellenféltől elvegye.
A Red Bullnál Pérez lényegében így segítette a legjobban Verstappent, a pályán egyetlen alkalommal sem ért célba előtte.
Az USA Nagydíjon volt egy eset, amivel a csapat 1 pontot ajándékozott Hamiltonnak, amelyről utóbb kiderült, hogy nem számított:
Pérezt nem hívták ki a 3. helyről a bónuszpontért, mert nem volt elegendő előnye a pozíció megtartására, és a Red Bull inkább honorálta a teljesítményét, semmint hogy bármi áron megmentsenek 1 pontot Verstappennek.
Ezenkívül Hamilton ötször vitte haza a bónuszpontot, ebből négy alkalommal volt versenyben Pérez az utolsó körökben. Vagyis a Red Bullnál sem lett volna sorsfordító, ha ezek mindegyikénél behívják a mexikóit friss gumiért és esetleg sikerül is neki überelnie Hamiltont.