Valtteri Bottas: A legjobb napjaimon verhetetlen vagyok

Forma-1, Valtteri Bottas, Török Nagydíj 2021, futam
ISTANBUL, TURKEY - OCTOBER 10: Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas wins the Formula 1 Rolex Turkish Grand Prix 2021 at Intercity Istanbul Park in Istanbul, Turkey on October 10, 2021. Serhat Cagdas / Anadolu Agency (Photo by Serhat Cagdas / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Valtteri Bottas őszintén beszélt a Mercedesnél töltött öt évéről, és elárulta, szerinte voltak olyan alkalmak, amelyeken nem lehetett őt legyőzni. A finn pilóta kudarcnak tartja, hogy nem nyert bajnokságot, de úgy véli, bizonyos szempontból az is nagy dolog, hogy idáig eljutott.

Valtteri Bottas a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon teljesítette utolsó futamát a Mercedes színeiben, hiszen a finn pilóta öt év után elköszönt a csillagos istállótól. A versenyt követő teszteken külön engedéllyel már az Alfa Romeo volánja mögött ült, most pedig már hivatalosan is a hinwili alakulat versenyzőjének mondhatja magát.

Bottas Abu-Dzabiban teljesítette utolsó futamát a Mercedesnél Forrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Ami az elmúlt fél évtizedet illeti, egyértelműen kijelenthető, hogy Bottas nem tudott tartósan felnőni Lewis Hamilton szintjére, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a brackley-iek zsinórban öt világbajnoki címet nyertek az ő közreműködésével. Mindez többek között annak köszönhető, hogy néhányszor a 32 éves pilóta is megmutatta, hogy mire képes, ha minden összeáll. Úgy véli, hogy ilyenkor nem is lehetett legyőzni őt.

Őszintén úgy érzem, hogy a legjobb napjaimon, legyen szó futamról vagy időmérőről, verhetetlen vagyok

– nyilatkozta a The-Race.com-nak. –Sajnos azonban nem mindig van jó napom, ahogyan senkinek sem.’

Bottas a már említett konstruktőri világbajnoki címek mellett 10 futamgyőzelmet és további 48 dobogót, valamint 20 pole pozíciót szerzett a Mercedes színeiben. Hozzátette, emellett emberként és versenyzőként is sokat fejlődött, de a célját nem sikerült elérnie.

Nem mondhatom, hogy bármelyik várakozásomat túlszárnyaltam – jelentette ki. – Sokat várok magamtól, talán túlságosan is sokat. Ahol úgy érzem, hogy kudarcot vallottam, az nyilvánvalóan az, hogy nem nyertem meg a világbajnokságot.

Lewis mellett viszont nem volt egyszerű, [mert] mindig ő volt fölényben.”

A másik oldalról viszont Bottas elérte a kétszámjegyű futamgyőzelmet, ami a legalább egy futamon résztvevő versenyzők mindössze 4,5 százalékának sikerült. Könnyen lehet, hogy a finn pilótának ennél jóval több is összejöhetett volna, ha nem Hamilton a csapattársa.

Bottas utoljára a tavalyi Török Nagydíjon bizonyult érinthetetlennek Forrás: Anadolu Agency via AFP/2021 Anadolu Agency/Serhat Cagdas

„Úgy érzem, hogy azok, akik értenek a sportághoz és követik azt, egyértelműen elismerik, hogy jobb napjaimon elég gyors tudok lenni – vélekedett. – [Ugyanakkor] egy olyan versenyzőnek, mint Lewis, annyira magas az alapszintje, hogy nagyon nehéz mindig felülmúlni őt.”

Ha egyetlen okot kellene mondani, hogy Bottas miért maradt alul simán mind az öt évben Hamiltonnal szemben, az az lenne, hogy sokkal kevesebbszer tudta hozni a legjobbját, vagy egy ahhoz nagyon közeli teljesítményt. Ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy a szerencse nagyon sokszor nem az ő oldalán állt.

Ebben a sportágban nagyon fontos a mentális rész, és azt hiszem, Lewis erőssége a kiegyensúlyozottság, és az, hogy a teljesítményt tekintve ritkán vannak rossz hétvégéi

– magyarázta. – Ha [ez] változik is, csupán marginálisan. Azonban azt kell mondanom, hogy az elmúlt öt évben voltak olyan pillanatok, amelyek esetében nem tudom, hogy sírnom vagy nevetnem kellene a balszerencsémen, mert sok szempontból nem érzem úgy, hogy én voltam a legszerencsésebb pilóta.”

Az idény elején több kiesése volt, amiről nem vagy kevésbé tehetett: az imolai ütközésért inkább George Russell volt hibáztatható, bár felmerül a kérdés, hogy hogyan került olyan helyzetbe, hogy egy Williamsszel csatázzon a 10. helyért. Monacóban ugyan nem állt tökéletes helyre a kerékcserénél, de ettől még nem volt törvényszerű, hogy a kerékanyát ne tudják levenni. Az idény második felében pedig ott voltak a „szinte végeláthatatlan” motorbüntetések, valamint a katari defekt.

Ugyanakkor korábban sem volt sokkal jobb a helyzet ezen a téren, elég csak a 2018-as idényre gondolni, amikor Bakuban szintén defekt, Szocsiban pedig csapatutasítás fosztotta meg a győzelemtől. Persze a világbajnoki címért ezek nélkül sem harcolhatott volna, vagyis nyilvánvaló, hogy tőle is több kellett volna, de Bottas nem tudja, hogy mit tehetett volna még.

Ha minden idényre visszatekintek, [azt mondhatom, hogy] mindent megpróbáltam, amit tudtam, és nem jöttem rá, hogy mit kellett volna másképpen csinálnom, legalábbis mostanáig.”

Felmerül a kérdés, hogy Bottas elmúlt öt évét hogyan kell értékelni. Egyfelől kijelenthető, hogy sokszor meg tudta szorongatni, és néha meg is verte minden idők legsikeresebb pilótáját azonos csapatban, másrészt viszont tartósan soha nem tudta hozni az ő szintjét.

Bottas soha nem tudta tartósan hozni Hamilton szintjét Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

„Azt hiszem, egy kicsit mindkettő – válaszolta az ezzel kapcsolatos kérdésre. – Számomra a legnagyobb dolog az, hogy kissé kudarcnak érzem, hogy ebben az öt évben nem tudtam megnyerni a bajnokságot a Mercedesszel, Lewisnak pedig [a tavalyi évet leszámítva] mindig sikerült.

Bottas hozzátette, mindig a tökéletességre törekszik, és ha ez nem jön össze, akkor elégedetlen. A finn versenyző ugyanakkor leszögezte, idővel, másik csapathoz igazolva másképp fog tekinteni a történtekre, amire szükség is van, mert rengeteg dologra büszkének kell lennie. A 32 éves pilóta azzal zárta gondolatait, hogy a Mercedesnél töltött öt éve egyben a sport egyik vonzerejére is rávilágít.

Eléggé hullámzó volt, néha rövid-, néha hosszútávon – összegzett. – Azt hiszem, a sport és a magas szintű versenyzés szépsége, hogy van egy állandó hullámzás. Néha az ember a csúcson van egy ideig, aztán a mélyponton. Még mindig itt vagyok, még mindig nyomom, és továbbra is élvezem.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!