AUSTIN, TEXAS - OCTOBER 21: Stefano Domenicali, CEO of the Formula One Group, looks on in the Paddock during previews ahead of the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on October 21, 2021 in Austin, Texas. Chris Graythen/Getty Images/AFP (Photo by Chris Graythen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója egy véresnek tűnő plüss kutyát kapott a PETA állatvédő szervezettől. Az aktivisták azon háborodtak fel, hogy egy, a Liberty Mediához legfeljebb lazán köthető vállalat szponzorál egy kutyaszánversenyt.
A PETA (People for the Ethical Treatment of Animals, vagyis emberek az állatokkal történő etikus bánásmódért) szervezete saját honlapján közölte, hogy egy „halott kutyát” küldtek Stefano Domenicalinak, az F1 elnök-vezérigazgatójának. Az idézőjel szerencsére indokolt, mert valójában csak egy plüssállatról van szó, ami a piros festéknek köszönhetően véresnek tűnik.
A drasztikus akciót egy szponzoráció váltotta ki, ami közvetetten az F1-hez is köthető, de valójában egy attól teljesen független vállalatról van szó. A történet kiindulópontja az Iditarod elnevezésű alaszkai kutyaszánverseny, aminek 1973 óta történelme során a szervezet állítása szerint már több mint 150 állat pusztult el.
Ezt a viadalt támogatja évi 180 ezer dollárral a GCI nevű telekommunikációs vállalat,
ami az állatvédő aktivisták megfogalmazása szerint a Forma-1 testvérvállalata, hiszen a sorozathoz hasonlóan a Liberty Media birtokolja. Azonban ez így, ebben a formában nem igaz.
A valóság az, hogy a Liberty Mediából 2014-ben kivált a Liberty Broadband nevű cég, aminek szintén Greg Maffei a vezérigazgatója, de többé-kevésbé egymástól függetlenül működnek. A GCI pedig utóbbinak a leányvállalata, vagyis elméletileg nagyon lazán, gyakorlatilag viszont semennyire nem kapcsolódik a Forma-1-hez, amit a Liberty Media 2017 elején szerzett meg véglegesen. Mindezek ellenére a PETA abban bízik, hogy
Domenicali meggyőzi az amerikai cég vezetését, hogy „lépjenek rá a fékre”, csakhogy ezt a fentiek fényében nehéz elképzelni.
„Mi a közös az ExonMobilban, a Jack Daniel’s-ben és a Coca-Colában? – áll a PETA közleményében. – Miután értesültek az Iditarod kegyetlenségéről, és meghallgatták a PETA képviselőit, visszavonták a szponzorációt, és minden kapcsolatot megszakítottak a halálos versennyel.”
Persze a PETA sem tart minden F1-es szereplőt patás ördögnek, olyannyira, hogy Lewis Hamiltont kétszer is elismerték. 2018-ban őt választották meg az év személyiségének, tavaly év végén pedig az ő vegán hamburgerezőjének ítélték oda az újonnan létrehozott „év vállalata” díjat. A hétszeres világbajnokot pénteken is felköszöntötték születésnapja alkalmából.