Élő:
Vágólapra másolva!
Nem lesz könnyű pótolni Michael Masit, amennyiben az FIA úgy dönt, hogy leváltja a Forma-1 versenyigazgatóját, akit a Mercedes ki akar rúgatni, hogy a csalódott Lewis Hamiltonnak kedvezzenek, de azért akadnak jelöltek a helyére.

Jelenleg is zajlik az FIA tavalyi Abu-dzabit Nagydíjat és a sportágban szükséges változtatásokat érintő vizsgálata, amely Michael Masi versenyigazgató jövőjéről is dönthet. Peter Bayer, a szövetség főtitkára és a formaautós bizottság ügyvezető igazgatója nemrég elmondta, hogy igyekeznek majd levenni a terhet a mindenkori versenyigazgató válláról és elosztani a különböző feladatait, illetve a csapatfőnökök ezentúl nem fognak tudni közvetlenül kommunikálni vele a versenyek alatt, továbbá lesz egy külön személy, aki a sportigazgatók és csapatmenedzserek üzeneteit fogadja, hogy a versenyigazgató a munkájára koncentrálhasson. Bayer ugyanakkor azt is elismerte, valós forgatókönyv lehet Masi leváltása, noha az FIA továbbra is szeretne vele dolgozni. De ki lehet az utód?

Továbbra sem tudni, hogy Masi (jobbra) megy vagy marad Forrás: Xpb / James Moy Photography Ltd

Adam Cooper, az Autosport szakírója rámutatott, hogy amennyiben Masi elveszíti a munkáját, az FIA-nak egyáltalán nem lesz könnyű feladata pótolni őt. Először is olyan embert kell találniuk, aki hajlandó majdnem egy teljes éven át a világ különböző pontjai között repkedni és elutazni mind a 23 versenyre, nem utolsó sorban pedig az Abu-Dzabiban és összességében a teljes tavalyi idény során történtek aligha tették vonzóvá az állást bárkinek,

hiszen Masi kirúgása azt jelenti majd, hogy eredményes volt a Mercedes zsarolása, ami világos üzenet lesz az utódnak.

Cooper szerint értelemszerűen az alkalmas jelöltek többnyire valamilyen, kevésbé a reflektorfényben levő sorozatban dolgoznak, és nem biztos, hogy szívesen tennék ki magukat a népharagnak és a közösségi médiában tapasztalható zaklatási hullámnak azzal, hogy Masi helyébe lépnek.

Akik szóba jöhetnek

Cikkében Copper elsőként Eduardo Freitast, a GT és sportautó-világbajnoki futamok versenyigazgatói pozícióját több mint két évtizede ellátó szakembert említi, de felhozza a korábban Charlie Whiting helyetteseként már az F1-ben is dolgozó, jelenleg a Formula E-ben és a DTM-ben versenyigazgatói pozíciót betöltő Scot Elkinst is, akinek az esetében ugyanakkor hátrány lehet, hogy az Egyesült Államokban él a családjával. Kézenfekvő választás lenne még a korábban szintén a német túraautó-bajnokságban dolgozó Niels Wittich, akit az idei évre már kineveztek Masi helyettesének, és akár az ausztrál helyébe is léphetne.

Eduardo Freitasnak rengeteg tapasztalata van, többek között a Le Mans-i 24 órás versenyeken is évről évre bizonyít

Persze vannak még nevek az FIA kötelékéből, mint például a Porsche-szuperkupával az F1-es hétvégéken is dolgozó Peter Roberts, vagy olyan, korábbi szakemberek, mint az évtizedeken át a néhai Charlie Whiting jobbkezeként funkcionáló Herbie Blash, vagy az éveken át szintén Whiting mellett szolgálatot teljesítő Colin Haywood.

Előbbi ugyanakkor 2016 óta nem dolgozik az F1-ben, helyette a Yamahánál tölt be pozíciót, és kérdéses, hogy ismét hajlandó lenne-e évi 23 versenyre elutazni, utóbbi pedig pont tavaly távozott (Masi helyettese volt eddig) és az FIA tanácsadója lett, tehát szintén nem valószínű, hogy lenne kedve újra beszállni a mókuskerékbe.

Külsősök

Cooper azon is elmélkedett egy sort, hogy amennyiben az FIA saját berkein belülről nem talál utódot Masinak, akkor kívülről kell hoznia valakit, aki elsősorban jelenlegi vagy korábbi sportigazgatók/csapatmenedzserek közül kerülhet ki, miután ők azok, aki „kívül-belül" ismerik a szabálykönyvet és értik az FIA rendszerét, valamint munkájukból adódóan kellően nyugodtak tudnak maradni az éles helyzetekben és képesek a gyors döntésekre. Ilyen személy lehet Steve Nielsen, az F1 sportigazgatója, aki korábban a Tyrellnél, a Benettonnál és a Renault-nál dolgozott csapatmenedzserként.

Steve Nielsen (jobbra) korábban a Renault-nál is megfordult. A képen a 2020-as Abu-dzabi Nagydíjon látható Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Ami ellene szól, hogy Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatójának 2022 végi távozásával még nagyobb feladat hárul rá ebben az évben, ezért Cooper nem gondolja, hogy végül ő lesz a befutó, így maradnak a csapatok alkalmazottai, de nehezíti az FIA helyzetét, hogy egy új szezon előtt kevesebb mint két hónappal nem valószínű, hogy bárkit el tudnak csábítani valamelyik istállótól.

Végül pedig ott van még az Alpine-tól nemrég távozó Marcin Budkowski. A lengyel szakember ugyan nem csapatmenedzserként, hanem tulajdonképpen csapatfőnökként tevékenykedett a franciáknál, de jelen tudomás szerint elérhető, korábban pedig technikai szerepkörben már dolgozott az FIA-nál, mielőtt az előrelépési lehetőségek hiánya miatt 2017-ben visszatért a másik oldalra, és a Renault-hoz szerződött. Az ő esetében az lehet a kérdés amellett, hogy hajlandó-e a feladatra, hogy a csapatok elfogadnák-e a személyét.

Budkowski ha nem versenyigazgatóként, akkor más szerepkörben akár vissza is térhet az FIA-hoz Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd.

Cooper szerint egyébként az, a Peter Bayer által korábban nem említett változtatás is terítéken van, hogy két versenyigazgató lesz, és olyasvalakit ültetnek Masi mellé, aki erélyesebben tud fellépni, ha arra van szükség

Ami pedig biztosnak tűnik, hogy bárki is lesz az idén a versenyigazgató, a tavaly történtek miatt óriási figyelem fogja övezni a munkáját, és a közvélemény készen áll majd arra, hogy az eső apró hibájánál szétcincálja őt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!