Nem a sajtóban keringő legextrémebb forgatókönyvnek megfelelően, de valóban látványosan átalakított autóval, nagyon karcsú oldaldobozokkal jelent meg a Mercedes a bahreini teszten. A potenciálisan jelentős előnyökkel járó megoldást az oldaldobozok angol megfelelője, a "sidepod" alapján hamar különböző nevekkel, például "nullpod"-ként vagy "podless"-ként kezdte illetni a közvélemény.
A csapat a hűtési rendszerek nagy részét oldalról középre tudta helyezni, így valósította meg a nagy feltűnést keltő koncepciót. Az biztos, hogy az egyes elemek méretére, görbületére vonatkozó műszaki paramétereket precízen betartotta a Mercedes, és
Toto Wolff csapatfőnök szerint nem lehet fogást találni rajtuk, azaz szabálytalansággal vádolni őket.
„A folyamat nagyon világos. Amikor egy ilyen specifikus fejlesztési irányba indul el az ember, akkor az FIA-t is ezen folyamat részének tekinti. Megkapják tőlünk a CAD-adatokat és folyamatosan informáljuk őket" – mondta Bahreinben. Vagyis aligha jutottak volna el a tervektől a megvalósításig, ha a szövetség irányából kétkedést éreznek.
„Úgy gondolom, az FIA és az F1 megfelelően fogja kezelni az ügyet, a sportág érdekét szem előtt tartva – tette hozzá – Kapcsolatban álltunk az FIA-val, ezért szerintem rendben leszünk."
A Ferrarit irányító Mattia Binotto úgy fogalmazott, meglepődne, ha a megoldás szabálytalan volna, míg Max Verstappen diplomatikusan kerülte a rivális autójának megítélését. „Minden autó máshogy néz ki, és még egyikünk sem érti őket eléggé ahhoz, hogy kijelentsük, mi működik és mi nem. Csak magunkra kell koncentrálnunk" – nyilatkozta a holland.
Bizonyára a Red Bullt is meghökkentette a konkurencia dobása, aminek egyik jele egy Christian Hornernek tulajdonított nyilatkozat és annak utóhatásai. A tekintélyes német szakíró, Michael Schmidt az Auto Motor und Sport tudósításában a tesztnap elején azt írta, Horner azt mondta „az új Mercedes sérti a szabályok szellemét, szerintünk néhány elem nem szabályos",
de ahogy a nemzetközi médiában elterjedt ez a gondolat, a Red Bull egy szóvivőn keresztül kijelentette, hogy Horner semmilyen hivatalos interjút nem adott.
Később az érintett a Sky Sports kérdésére szintén tagadta, hogy bármit mondott volna a témában. „Meglepett, hogy elvileg mit nyilatkoztam" – közölte Horner meglehetősen szűkszavúan, aki mintha lazasággal próbálta volna elfedni feszültségét.
Nem figyeltem különösebben a Mercedesre.
„Nagyon új a koncepció. Az aerodinamikai szakembereknek és mérnököknek kell elmélyülni benne."
Schmidt utóbb megerősítette, valóban azt hallotta Hornertől, amit tagadni próbál. A Red Bull csapatfőnöke valószínűleg nem gondolta, hogy az első reakcióját ennyire felkapják, vagy hogy az egyáltalán megjelenik valahol. A német újságíró Adrian Newey-val is beszélt, és a mérnökzseni akkor nem igazán tudta kommentálni a Mercedes újítását. „Még meg kell néznem néhány felvételt róla" – nyilatkozta tömören.
Az F1 sportszakmai igazgatója, egyben korábban mérnökként dolgozó Ross Brawn nem tagadta, hogy őt is meglepte az egykori csapata által kitalált újítás.
Extrém módon értelmezték a szabályokat
– nyilatkozta az F1 TV adásában. – Bármilyen keményen igyekszünk bezárni a kiskapukat, és higgyék el, több százat be is zártunk, a Forma-1 hihetetlen innovációkra képes."
„Igazságosnak kell lennünk. Amikor egy csapat új ötlettel áll elő, nem szabad egyből megbüntetni érte. A szabályok felügyelői tisztában vannak vele, mi történik [az adott csapatnál], és egyelőre mindent rendben találtak."
„Természetesen azonban egy rivális istálló kifogást emelhet egy olyan szempont alapján, amire az FIA nem gondolt, és abból probléma lesz. Sokszor átéltem már olyat, hogy egy elképzeléssel egyetértett az FIA, de egy másik csapat felhozott ellene egy jogos érvet. Úgy érzem, sok vita lesz még erről."
Hogy mennyit érhet a Mercedesnek az újítás, és hogy a hűtés így is hatékony-e, arról a jövő héttől kapunk képet, ugyanis akkor indul a szezon. Nem kizárt, hogy rögtön óvással.