A nem szokványos karrier nem szokványos módon kezdődött, ugyanis az 1971-es születésű fiatalember gyermekkorából kimaradt a benzingőz élvezete – már tinédzser volt, amikor hobbiszinten kezdett gokartozni. A '90-es években Ford- és Porsche-klubversenyeken indult el, majd az 1994-es németországi Porsche Carrera Kupán aratott győzelmével érkezett meg először a csúcsra.
Ez akkora siker volt, hogy a német túraautó-bajnokság (DTM) következő szezonjában a Mercedes felkérte az egyik pilótájának, aminek köszönhetően
olyan vetélytársakkal küzdhetett, mint Keke Rosberg, Giancarlo Fisichella, Gabriele Tarquini vagy Bernd Schneider.
Mayländer stabil teljesítményt nyújtott – minden futamot a tizedik hely környékén zárta –, ez pedig elég volt ahhoz, hogy meghosszabbítsák a szerződését. Sosem tudjuk meg, hogyan alakult volna az elmúlt negyed évszázad az életében, ha a DTM nem tart szünetet 1997 és 1999 között, ám ez a kihagyás változásokat kényszerített ki a német pilóta pályafutásában (is).
Mayländer endurance versenyeken vett részt, ahol a Mercedes mellett visszaváltott a másik stuttgarti márkára, konkrétan a Porsche 911 GT3-R-rel ért el sikereket. Az 1999-es Le Mans-i 24 órás futamon Dirk Müllerrel és Bob Wollekkel a második (összesítésben tizenkilencedik) helyezést ért el, majd
a nürburgringi 24 órás autóversenyt 2000-ben az első helyen zárta
három honfitársával együtt. Utóbbi eredményt már házasként, emellett pedig úgy érte el, hogy az FIA felkérésére a Formula-1 biztonsági autójának volánjánál is bizonyítania kellett Oliver Gavin utódjaként. A DTM-be is volt ereje visszatérnie az akkor már a harmincas éveit kezdő németnek: rutinos Mercedes-sofőrként pedig a 2001-es szezon utolsó állomásán, Hockenheimben egy második és egy első helyet is elért. A következő három évben versenyzői karrierje lezárásaként már nem szerzett hasonló sikereket, pont nélkül zárta ezeket a DTM-es nagydíjakat.
Mayländernek a múlt heti szaúdi GP volt a 183. Formula-1-es futama, amikor – Nicholas Latifi balesete miatt – a pályára kellett gurulnia. 183 futam a biztonsági autó pilótájaként. Ez nem mindennapi adat. A kivezető köre pedig a 967. volt, amit a mezőny előtt vezetett.
Az 1999-es európai nagydíj óta egyetlen olyan alkalom volt, amikor más körözött a versenyzők előtt:
2001-ben Kanadában Marcel Fässler helyettesítette a megbetegedett Mayländert két kör erejéig a Mercedesben. Fässler egyébként az évszázad elején márkatársa is volt Mayländernek a DTM-ben.
Mayländernek egyhuzamban tizenkilenc kör a rekordja, ezt a 2007-es japán nagydíj elején kellett a pályán töltenie. A legtöbbet 2011-ben, a több mint négyórás montreali futamon láthattuk: hat alkalommal volt rá szükség, és összesen huszonkilenc teljes kört ment az aszfalton. 2021-ben két olyan vasárnap is volt, amikor jelentős szerepet játszott a közvetítésben: a Belga Nagydíjon egy pillanatig nem vezetett más rajta kívül, míg az abu-dzabi szezonzárón örökké emlékezetes marad a benntartása, majd a kihozása. Azt, hogy a VSC bevezetése ellenére egyre gyakrabban van igény a biztonsági autóra, jól mutatja, hogy
a 2014-es szezonnyitó óta 162-ből 90 nagydíjon hajtott a pályára
a Mercedes-AMG GT (illetve tavaly óta futamonként felváltva az Aston Martin Vantage). Ez idő alatt 443 teljes körön keresztül csodálhattuk Bernd Mayländer vezetését – 2020-ban például a tizenhétből tizenkét futamon kellett beavatkoznia.
A Formula1.com hivatalos podcastjében, a Beyond The Gridben másfél évvel ezelőtt elmondta, hogy Lewis Hamilton és Sebastian Vettel vezetése esetén a legnagyobb rajta a nyomás, míg Max Verstappen, Valtteri Bottas, illetve korábban Michael Schumacher és Nico Rosberg azok közé tartoztak, akik nagyon nyugodtan és fegyelmezetten követték őt a pályán. Megemlítette továbbá, hogy bár nagyon szívesen ül a volánhoz, a legjobban mégis annak örül egy-egy hétvége után, ha nem volt szükség rá, hiszen az azt jelenti, hogy az időjárás és a versenyszituációk nyugodtak voltak az adott nagydíjon.
Komoly esély van arra, hogy még az idén teljesíteni fogja az ezredik körét a mezőny elején. Garantáltan izgalmas a futam, ha ő a pályán van. Ám igazán akkor boldog mindenki, ha úgy zajlik le egy verseny, hogy Mayländernek egyszer sem kell az aszfaltra gurulnia.