Szinte minden futamon előfordul, hogy a középcsapatok egy ideálisnak semmiképp nem mondható gumikezelési stratégiával kénytelenek előállni, hogy pontot-pontokat szerezzenek, pláne ha egy (virtuális) biztonsági autós fázis is közbejön. Ez a vasárnapi, melbourne-i nagydíjon sem volt másként.
A verseny elején Carlos Sainz kavicságyban ragadását követően hajtott a pályára Bernd Mayländer, amit Lance Stroll használt ki: a safety caros időszakban kétszer is bement a bokszba, előbb közepeseket, majd ismét keményeket feltetetni. Ígéretesnek tűnt a kanadai húzása, később azonban még egyszer kereket cserélt, a pontszerzésben pedig a hajrában már nem reménykedhetett.
Sebastian Vettel balesetéből George Russell jött ki jól, aki így Sergio Pérez és Lewis Hamilton elé került, utóbbi pedig később sem előzte meg, így a dobogó is meglett neki.
Fernando Alonso, Kevin Magnussen és Alexander Albon volt ekkor még a rajt előtt feltett új, kemény gumikon
– ők Russellel ellentétben nem éltek a lehetőséggel. Előbbi kettő a Verstappen megállását követő VSC-időszakban járt kerékcserén, azonban az első tíztől így is távol kerültek vissza a mezőnybe. Albon azonban továbbment...
... és milyen jól tette! A Williams addig húzta a thai kerékcseréjét, amíg lehetett, már az is felvetődhetett a nézőkben, hogy esetleg elfeledkeztek a szabályról, miszerint egy kerékcsere kötelező száraz körülmények között. A 57. körben a hetedik helyen álló, utolsó helyről rajtoló pilóta aztán néhány másodperccel Leclerc célba érkezése előtt csak meglátogatta a bokszutcát, és volt akkora előnye, hogy csak hárman előzték meg és Csou Kuan-jü elé,
a tizedik helyre jött vissza, amit az utolsó körben már nem is engedett ki a kezéből. A Williams első pontját szerezte 2022-ben,
így már csak az Aston Martin áll szerzett pont nélkül a szezonban. De hogy sikerült ez a bravúr, mi állt a taktika hátterében?
"Megnéztük a futam előtt az előrejelzéseket, de azok elkeserítettek minket – olvasható Albon nyilatkozata az Autosporton. – Kockáztatnunk kellett, mert úgy éreztük, bármit is csinálunk, a 19. vagy a 20. helyen fogunk végezni. A saját versenyünket akartuk teljesíteni, és addig kint maradni, amíg csak a kerékcsereablak engedi. Amikor utolsóként indulsz, ilyeneket megengedhetsz magadnak."
Mikor a VSC-fázis alatt az addig hasonló taktikával versenyző, és a thai előtt haladó Alonso és Magnussen is kiment a bokszba, Albon elmondása szerint nem lett volna ellenére, ha követi őket.
Meglepődtem, hogy egyszer sem álltunk ki a VSC vagy a biztonsági autó időszaka alatt
– folytatta Albon. Azt gondoltam: Oké, a csapat tud valamit, amit én nem."
Bizony tudott – bár várhatóan a Williams ekkor még egy versenymegszakításra számított a hátralévő húsz körben. Magnussen kiállásáig Albon egy másodpercen belül haladt mögötte, a dán „eltűnésével" azonban elveszett a DRS lehetősége, így attól tarthatott, hogy még jobban lassulni fog az autója.
„Miután tiszta levegőhöz jutottunk [Magnussen kiállását követően], váratlanul jobban mentünk. Sokkal régebbi gumikon voltunk, mint a körülöttünk lévők, mégis tartottuk a lépést a McLarenekkel és elhúztunk az Alpine-tól.
Egyre jobb és jobb lett, és a verseny vége olyan érzés volt, mint ha 25 időmérős kört mennék. Teljesen váratlan volt, hogy a C2-es abroncsok így remekelnek az autón – lehet, hogy csak ezt kellene mindig használnunk –,
de kiemeli a srácok gyárban és pálya mellett nyújtott teljesítményét, elszántságát, motivációját. Csodálatos nap volt, örülök, hogy elérhettem ezt az eredményt a csapat számára" – zárta mondandóját a thai.
Noha nem jött be újra a biztonsági autó, a feljavulás miatt olyan különbséget autózott ki Albon a mögötte lévőkkel szemben, hogy a pontszerzés is meglett a csapat számára. Jost Capito csapatfőnök húzása tehát bevált, noha a német szerint abszolút nem előre tervezték el, hanem a futam alatt improvizálták, amiben segített, hogy az esélytelenek nyugalmával hozhattak döntéseket.
Az elmúlt években nagyon ritka az ilyen egy kör erejéig szóló kiállás, de nem az első ilyen volt a melbourne-i eset.
2010-ben Sebastian Vettel Monzában Bridgestone gumikon csinált hasonlót (és jött be negyediknek), míg a Pirelli-korszakban 2014-ben, Szocsiban Nico Rosberg cserélt kereket az első kör után,
hogy aztán a futam végéig a kapott keményeken visszaautózza magát a második helyre. Az olasz gumiabroncsgyártó sportigazgatója is reagált Albon taktikájára.
„Megértem, miért akarták védeni a pozíciójukat: nem akartak korábban kereket cserélni, hogy elkerüljék a forgalmat – mondta Mario Isola. –
Az elmúlt 12 évben nem tapasztaltam ilyen stratégiát, furcsa volt ilyet látni. Ha azonban egy körrel korábban állnak ki, szerintem még a leggyorsabb kört is próbálhatták volna megfutni,
a lágyakkal ugyanis ez sem lett volna kizárt."
A Williams húzása kétségkívül precedenst teremthet a többi csapat számára is, hiszen ezek szerint a futam végéig életképes és kevésbé kopott tud maradni az új, 18 colos kemény keverékű Pirelli. Újabb szemponttal lettünk gazdagabbak, ami miatt kíváncsian szemlélhetjük a jövőben a versenyeket, azon belül is a boksztaktikákat.