Nicholas Latifi (CAN) Williams FW44 during the Formula 1 Championship Formula 1 Rolex Emilia Romagna Grand Prix 2022, 4rd round of the 2022 FIA Formula One World Championship Free Practises and Sprint Race on April 23, 2022 at the Enzo e Dino Ferrari Circuit in Imola, Italy (Photo by Alessio De Marco/LiveMedia/NurPhoto) (Photo by Alessio De Marco / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Albon és Latifi egyelőre a mezőny hátuljából figyeli az eseményeket, a csapat azonban folyamatosan igyekszik fejleszteni az autót. A minimális súly elérése érdekében a teljesítmény javulásához szükség van olyan részekre, ahol felesleges tömeget tudnak elhagyni, ezt pedig a fényezésnél látta meg a mérnöki gárda.
Az angol csapat egyelőre nagyon küszködik idén, Alexander Albon melbourne-i bravúrpontját leszámítva nincsen esélye sem arra a Williamsnek, hogy akár csak a középmezőnnyel felvegye a harcot, a thai mellett Nicolas Latifi is a mezőny utolsó helyein körözött eddig Imolában is. 2022-ben ráadásul a Mercedes-motor sem segíti őket annyira, mint például tavaly. Ettől függetlenül rafinált szerelői brigád dolgozik Grove-ban, ugyanis a lehető legkisebb súly elérését a festés csökkentésével érik el. Az idei autóknak minimum 798 kilogrammosnak kell lennie a tavalyi 752-höz képest, így az FW44 is ennek a határnak az elérésére törekedett. Ugyan nem a Williams az egyetlen csapat, amely a fényezés enyhítésével próbálja minimalizálni az autó tömegét, náluk a legszembetűnőbb a változás az év eleji állapothoz képest.
A monocoque (a pilóta ülését körülvevő rész) például jóval kevésbé kék, mint a szezon eleji teszteken, és a hátsó szárny sem annyira színes, mint akár csak Bahreinben volt.
Elhanyagolhatónak tűnhet a festék súlya, de akár elég egy-két kilogrammnyi nyereség ezen a téren, máris komoly fejlődést tud mutatni az autó a teljesítményben – erre hívja fel a figyelmet a csapat egyik vezető mérnöke, Dave Robson is.
Nem tudom számokban kifejezni, de komoly előnyt jelent.
A hétvégére az alvázból is le kellett szednünk, mert az nem érkezett vissza az Egyesült Államokba a közel-keleti futamok után. Ezekkel a szabályokkal, erőforrásokkal és az autókra vonatkozó biztonsági szabályokkal a tömeg csökkentése nagyon megterhelő" – olvasható Robson nyilatkozata a The Race-en.
A festék eltávolítása a leggyorsabb és leghatékonyabb módja a versenyautók súlycsökkentésének – azonban nem csinálható akárhogyan, hiszen teljesíteni kell a szponzori kötelezettségeket is.
„A festési séma nem csupán a mérnökökön múlik – folytatta Robson –, de azt gondolom, hogy ha más helyen keresnénk [súlycsökkentési lehetőséget], az biztosan drágább és időigényesebb lenne. Ha így is megfelel az autó kinézete, akkor inkább költsük másra a mérnöki költségvetést, ami gyorsabbá teszi az autót.
Ez egy kompromisszum: az autónak kell, hogy legyen látható személyisége, de a szponzoroknak is az érdeke, hogy minél gyorsabb legyen."
Azt nem tervezi a Williams, hogy teljesen eltünteti a festéseit, még ha a teljesítmény maximalizálását ez segítené is.
De máris olyan szintű fejlődést sikerült elérniük, ami az időeredményeikben is látható.
Felvetődhet a kérdés, hogy akkor minek kezdte egyáltalán olyan szintű fényezéssel az idényt a csapat, a marketing azonban rengeteget számít az életnek ezen a területén (is).
A mérnöki munka találkozik a marketinggel: mindannyian azt akarjuk, hogy az autó lenyűgözően nézzen ki, ez is a sport része.
Ez az egész márka alaphangját is megadja, ami egyértelműen nagyon fontos. Az elinduláshoz lényeges a dolgok kereskedelmi oldala is, utána már szabadabban gondolkodhatunk, hogy mennyire kell módosítani a festést az optimális súly és teljesítmény elérése érdekében" – zárta mondandóját Dave Robson.